STATUT Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej




Statut Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej

w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach



Stan prawny na dzień 31 grudnia 2024 r.



Spis treści:

Podstawa prawna s. 3 - 4
Rozdział 1 Informacje ogólne s. 5 - 6
Rozdział 2 Cele i zadania Szkoły s. 6 - 8
Rozdział 3 Organy Szkoły s. 8 - 11
Rozdział 4 Organizacja Szkoły s. 11 - 19
Rozdział 5 Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze s. 19 - 22
Rozdział 6 Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły s. 22 - 27
Rozdział 7 Uczniowie Szkoły s. 28 - 33
Rozdział 8 Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów s. 33 - 39
Rozdział 9 Zasady przyjmowania do Szkoły s. 39
Rozdział 10 Działalność finansowa s. 40
Rozdział 11 Postanowienia końcowe s. 40 - 41



Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe;
3) Przepisy wykonawcze, w szczególności:
a) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
b) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół,
d) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej- załącznik nr 3 do rozporządzenia,
e) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
f) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
g) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego,
h) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków,
i) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
j) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego;
4) Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r.;
5) Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami;
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim;
7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki;
8) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy



Rozdział 1
Informacje ogólne

§ 1

1. Nazwa szkoły: Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach, zwana dalej Szkołą.
2. Typ szkoły: ośmioletnia szkoła podstawowa.
3. Siedziba Szkoły znajduje się w Gorlicach przy ul. M. Konopnickiej 21.
4. Osobą prawną prowadzącą Szkołę jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej, mający
siedzibę w Rzeszowie przy ul. Jana Styki 21.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Małopolski Kurator Oświaty.
6. Szkoła jest jednostką oświatową w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach
i prowadzi współpracę z pozostałymi jednostkami w nim funkcjonującymi, tj.: Niepublicznym Przedszkolem Specjalnym, Niepubliczną Szkołą Specjalną Przysposabiającą do Pracy oraz Warsztatami Terapii Zajęciowej.

§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1) DRO Caritas - należy przez to rozumieć Dom Rehabilitacyjno-Opiekuńczy Caritas w Gorlicach;
2) Dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły;
3) nauczycielach - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Szkole;
4) specjalistach - należy przez to rozumieć nauczycieli specjalistów, np.: logopedę, psychologa oraz innych specjalistów pracujących w Szkole;
5) uczniach - należy przez to rozumieć uczniów Szkoły;
6) wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;
7) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów ucznia lub uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad nim;
8) osobie prowadzącej Szkołę - należy przez to rozumieć osobę prawną prowadzącą Szkołę, to jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej;
9) organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty;
10) IPET - należy przez to rozumieć indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;
11) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe;
12) IPZ - należy przez to rozumieć indywidualny program zajęć.

§ 3
Szkoła przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym dla uczniów ze współwystępującymi niepełnosprawnościami sprzężonymi, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

§ 4
W Szkole organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

Rozdział 2
Cele i zadania szkoły


§ 5
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.

§ 6
1. Szkoła w szczególności realizuje następujące cele:
1) dostosowanie działań edukacyjnych, ukierunkowanych na zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, do ich możliwości psychofizycznych;
2) udzielanie uczniom specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) organizowanie zajęć umożliwiających uczniom podtrzymywanie tożsamości religijnej i narodowej;
4) edukacja uczniów pod kątem bezpieczeństwa i ochrony zdrowia fizycznego
i psychicznego;
5) przekazywanie wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej, prawnej i ekologicznej;
6) przygotowanie do optymalnego dla danego ucznia poziomu samodzielności w życiu dorosłym.
2. Cele szkoły realizowane są poprzez następujące zadania:
1) organizację współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, poradniami
specjalistycznymi, z organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
2) opracowywanie i realizacja programu wychowawczo – profilaktycznego;
3) stwarzanie uczniom/wychowankom warunków do nabywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do ich wszechstronnego rozwoju;
4) zapewnienie odpowiednej bazy dydaktycznej dostosowanej do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów/wychowanków;
5) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych ucznia/wychowanka oraz rozwijanie motywacji do porozumiewania się z drugą osobą, komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych.

§ 7
1. Szkoła stosuje szczególne środki ochrony uczniów/wychowanków określone w Standardach Ochrony Małoletnich w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w DRO Caritas w Gorlicach stanowiących odrębny dokument.
2. Szkoła zapewnia niezbędne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów oraz uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
3. Szkoła zapewnia ochronę poprzez system monitoringu wizyjnego budynku i terenu Szkoły oraz kontrolę dostępu wejścia do budynku poprzez system wideodomofonu.
4. W Szkole obowiązują procedury służące zapewnianiu bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, tj.
1) Procedury reagowania w przypadku wystąpienia zewnętrznych zagrożeń fizycznych;
2) Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych zagrożeń fizycznych;
3) Procedury reagowania w przypadku nieprawidłowego korzystania z technologii cyfrowej;
4) Procedury bezpiecznej organizacji pracy;
5) Procedura organizacji wycieczki;
6) Procedura opieki pielęgniarskiej.
5. Procedury, o których mowa w ust. 4 zawarte są w zbiorze „Procedury obowiązujące w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach’’, który stanowi odrębny dokument.

§ 8
Szkoła, zgodnie z przepisami prawa, zapewnia opiekę zdrowotną nad uczniami/wychowankami, podejmuje działania z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami i promocji zdrowia.

§ 9
Szkoła udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej i organizuje tę pomoc na zasadach określonych w przepisach prawa oświatowego.

Rozdział 3
Organy Szkoły

§ 10
1. Szkołą kieruje Dyrektor.
2. W Szkole działa Rada Pedagogiczna.

§ 11
1. Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego osoba prowadząca
Szkołę.
2. Osoba prowadząca Szkołę może również utworzyć stanowisko zastępcy Dyrektora.

§ 12
Dyrektor wykonuje czynności w imieniu osoby prowadzącej Szkołę, kieruje działalnością Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 13
1. Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) działalność dydaktyczno-wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjno-wychowawczą Szkoły zgodnie z przepisami prawa oświatowego mającymi zastosowanie do szkół niepublicznych oraz z postanowieniami Statutu;
2) zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Szkoły;
3) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
4) realizację zarządzeń osoby prowadzącej Szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
5) realizację zgodnie z przepisami prawa oświatowego uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
6) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań, jak również w doskonaleniu zawodowym.
2. Dyrektor realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
1) lideruje, wspierając wszechstronny rozwój uczniów, pracę nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły;
2) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom, nauczycielom oraz pozostałym pracownikom Szkoły;
3) sprawuje nadzór pedagogiczny;
4) nadzoruje realizację celów i zadań Szkoły, o których mowa w rozdz. 2;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły, zatwierdzonym przez osobę prowadzącą Szkołę, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
6) decyduje w sprawach;
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
b) przyznawania nagród i innych wyróżnień oraz wymierzania kar
porządkowych;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów odrębnych.

§ 14
W przypadku powołania na stanowisko Dyrektora osoby niebędącej nauczycielem, na stanowisko zastępcy Dyrektora powołany zostaje nauczyciel, który sprawuje nadzór pedagogiczny w Szkole.

§ 15
1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna będąca organem kolegialnym Szkoły
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor, jako jej przewodniczący
i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
3. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej w szczególności należy:
1) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, decydowanie o przedłużeniu uczniowi okresu nauki;
2) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
3) ustalanie i uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz wprowadzanie zmian do regulaminu.
4. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) zestaw materiałów edukacyjnych;
2) zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania do zajęć edukacyjnych przed dopuszczeniem ich przez Dyrektora do użytku w Szkole;
3) program realizacji doradztwa zawodowego;
4) w sprawach skreślenia z listy uczniów.
5. Rada Pedagogiczna ustala i uchwala Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły.
6. Zestaw wszystkich uprawnień Rady Pedagogicznej w imieniu osoby prowadzącej Szkołę opracowuje Dyrektor.
7. Organizację Rady Pedagogicznej, kompetencje i obowiązki jej członków oraz przewodniczącego, tryb podejmowania i wprowadzania uchwał, formy i sposób protokołowania oraz dokumentowania zebrań określa Regulamin Rady Pedagogicznej Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej w DRO Caritas
w Gorlicach. Regulamin jest spójny z niniejszym Statutem.

§ 16
1. Organy Szkoły są zobowiązane do współpracy, tworzenia dobrego klimatu Szkoły, poczucia współdziałania i partnerstwa.
2. Organy Szkoły współpracują ze sobą w sposób umożliwiający działanie
i podejmowanie decyzji przez każdy z nich w granicach własnych kompetencji.
3. Organy Szkoły mogą włączyć się do realizacji konkretnych zadań drugiego organu, wyrażając własną opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

§ 17
Sposób rozwiązywania sporów między organami:
1) w przypadku sporu pomiędzy organami Szkoły powoływany jest zespół mediacyjny;
2) w skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym z przedstawicieli każdego organu, z tym, że Dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
3) zespół mediacyjny przeprowadza postępowanie mające na celu rozwiązanie sporu;
4) spory powinny być rozstrzygane w terminie możliwie najkrótszym, nie może on przekroczyć l miesiąca od ich powstania;
5) po wyczerpaniu przez zespół mediacyjny możliwości rozwiązania sporu wewnątrz Szkoły, zwraca się on z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do osoby prowadzącej Szkołę.

Rozdział 4
Organizacja szkoły

§ 18

Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią;
1) arkusz organizacji Szkoły;
2) plan finansowy Szkoły;
3) tygodniowy rozkład zajęć;
4) przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.

§ 19
Arkusz organizacji Szkoły opracowuje Dyrektor w oparciu o obowiązujące
przepisy, a zatwierdza osoba prowadząca Szkołę.

§ 20
Działalność edukacyjna Szkoły jest określana przez:
1) szkolne programy nauczania, które uwzględniając wymiar wychowawczy obejmują całość działań Szkoły z punku widzenia dydaktycznego;
2) Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczo-profilaktycznym.

§ 21
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) zajęć rewalidacyjnych;
3) zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności.

§ 22
1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
2. Szkoła może być szkoła jednooddziałową.
3. Liczbę uczniów w oddziale Szkoły określa osoba prowadząca Szkołę uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 23
1. W Szkole dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.
2. Liczbę uczniów w klasie łączonej określa osoba prowadząca Szkołę uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 24
1. Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
2. Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne).
3. Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych i w sali gimnastycznej.
4. Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach na terenie DRO Caritas, niż wskazano w ust. 3, a także poza budynkiem, w szczególności:
1) w placówkach kulturalno-oświatowych;
2) na otwartych boiskach i placach;
3) w parkach,
4) w specjalnych miejscach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.

§ 25
1. Szkoła umożliwia realizację działań z zakresu wolontariatu poprzez:
1) informowanie za pośrednictwem nauczycieli wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
2) podejmowanie wewnętrznych inicjatyw o charakterze wolontariackim dostosowanych do możliwości wykonawczych uczniów jako ich uczestników;
2. W realizacji zadań z zakresu wolontariatu Szkoła współpracuje z innymi jednostkami na terenie DRO Caritas, tj.: Niepublicznym Przedszkolem Specjalnym, Niepubliczną Szkołą Przysposabiającą do Pracy oraz Warsztatami Terapii Zajęciowej.

§ 26
1. Szkoła sprawuje opiekę i udziela pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie. Pomoc ta może być udzielana w następujących formach:
1) akcje informacyjne dla rodziców na temat możliwości uzyskiwania wsparcia;
2) dofinansowywanie wycieczek edukacyjnych;
3) bezpłatne dożywianie dla konkretnego ucznia;
4) współpraca z ośrodkami pomocy społecznej;
5) inne inicjatywy, stosownie do bieżących potrzeb.
2. Szkoła może występować z prośbą o pomoc do Caritas Diecezji Rzeszowskiej oraz innych darczyńców, jak również korzystać z proponowanej przez nich pomocy, po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej Szkołę.

§ 27
Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w zakresie:
1) prowadzonej przez daną poradnię diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów;
2) korzystania z oferty informacyjno-szkoleniowej proponowanej przez poradnie;
3) doskonalenia pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń oraz wsparcie merytoryczne ze strony poradni dla nauczycieli i specjalistów.

§ 28
1. Szkoła współpracuje z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży, tj.:
1) specjalistycznymi poradniami opieki zdrowotnej;
2) instytucjami kościoła katolickiego;
3) placówkami kulturalno-oświatowymi;
4) placówkami sprawującymi opiekę nad osobami niepełnosprawnymi;
5) instytucjami/służbami zapewniającymi bezpieczeństwo, w szczególności Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną;
6) instytucjami wspierającymi realizację zajęć przysposobienia do pracy;
7) innymi, w zależności od potrzeb.
2. Współpraca Szkoły ze specjalistycznymi poradniami opieki zdrowotnej dotyczy
w szczególności:
1) pozyskiwania, za zgodą rodziców, informacji na temat wyników konsultacji
i specjalistycznych badań, niezbędnych do zapewnienia uczniom prawidłowej opieki w trakcie zajęć prowadzonych przez Szkołę;
2) udostępniania, na prośbę rodziców, informacji na temat funkcjonowania uczniów w Szkole.
3. Zakres współpracy z instytucjami kościoła katolickiego obejmuje w szczególności:
1) udział w wybranych imprezach integracyjnych organizowanych przez instytucje kościoła, ze szczególnym uwzględnieniem osoby prowadzącej Szkołę;
2) udział w akcjach tematycznych, uroczystościach i wydarzeniach.
4. Zakres współpracy z placówkami kulturalno-oświatowymi obejmuje:
1) udział w wystawach okazjonalnych, koncertach muzycznych, imprezach integracyjnych i innych;
2) udział uczniów w konkursach pozaszkolnych organizowanych przez placówki;
3) współdziałanie w zakresie przygotowania konkursów i innych imprez
organizowanych przez Szkołę;
4) inne, w zależności od potrzeb.
5. Zakres współpracy z placówkami sprawującymi opiekę nad osobami
niepełnosprawnymi obejmuje:
1) uczestnictwo uczniów w spotkaniach i imprezach o charakterze integracyjnym;
2) udział w konkursach organizowanych przez placówki;
3) zapraszanie placówek do udziału w konkursach i innych imprezach
organizowanych przez Szkołę;
4) opracowywanie dokumentów niezbędnych w orzecznictwie;
5) inne, w zależności od potrzeb.
6. Zakres współpracy z instytucjami/służbami zapewniającymi bezpieczeństwo
obejmuje w szczególności:
1) działania profilaktyczne ze strony instytucji/służb prowadzone na terenie Szkoły;
2) udział w konkursach organizowanych pod patronatem tych instytucji/służb;
3) wizyty studyjne poszerzające wiedzę uczniów na temat działalności danych instytucji/służb;
4) organizowanie zajęć tematycznych ze współudziałem przedstawicieli poszczególnych instytucji/służb;
5) inne, w zależności od potrzeb.

§ 29
1. Szkoła na bieżąco współpracuje z rodzicami uczniów w zakresie nauczania, wychowania, opieki profilaktyki, w szczególności poprzez: stały kontakt z rodzicami, konsultacje indywidualne, zebrania rodzicami.
2. Szczegółowa organizacja współpracy Szkoły z rodzicami uczniów, jak również monitoring tej współpracy, określone są w odrębnym dokumencie, tj. Zakres i formy współpracy z rodzicami.

§ 30
Rodzice zobowiązani są do:
1) dopełnienia czynności związanych z zapisaniem ich dziecka do Szkoły;
2) przekazywania informacji o stanie zdrowia ucznia, w tym pisemnych zleceń lekarzy dotyczących leków podawanych uczniom na terenie Szkoły;
3) współpracy z pracownikami Szkoły, w szczególności z nauczycielami i pielęgniarką;
4) dostarczania dokumentacji wymaganej do realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
5) zapewnienia regularnego uczęszczania ucznia na zajęcia.

§ 31
1. W Szkole działa biblioteka.
2. Biblioteka gromadzi i udostępnia literaturę, w szczególności związaną z edukacją
i rewalidacją osób z niepełnosprawnością intelektualną:
1) z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, tj. dydaktyki, psychologii,
metodologii badań i innych;
2) metodyczną, tj. poradniki metodyczne, czasopisma, scenariusze zajęć itp.;
3) z zakresu problemów wychowania i opieki;
4) stanowiącą wsparcie w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. W zbiorach biblioteki znajdują się ponadto materiały edukacyjne do zajęć, tj. płyty, książki, itp.
4. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
5. Czynności związane z katalogowaniem oraz udostępnianiem zasobów biblioteki należą do zakresu obowiązków pracownika administracyjnego.

§ 32
1. Uczniowie/wychowankowie mogą korzystać ze Świetlicy Szkoły, zgodnie z Regulaminem regulującym jej pracę, który stanowi odrębny dokument.
2. Do Świetlicy przyjmowani są uczniowie, którzy przebywają dłużej w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dowozu do Szkoły i inne okoliczności, które wymagają zapewnienia opieki tym uczniom w Szkole.
3. Świetlica zapewnia uczniom/wychowankom:
1) opiekę;
2) organizację czasu wolnego przed zajęciami i po zajęciach
edukacyjnych;
3) tworzenie warunków do samodzielności i aktywności własnej;
4) organizowanie zajęć wspomagających ujawnianie i rozwijanie zainteresowań uczniów oraz indywidualnych zdolności na miarę ich możliwości;

§ 33
1. W Szkole funkcjonuje stołówka szkolna.
2. Stołówka zapewnia możliwość korzystania z trzech posiłków w tym jednego gorącego.
3. Korzystanie z posiłków w stołówce jest dobrowolne i odpłatne.
4. Wysokość opłat za posiłki ustala Dyrektor w porozumieniu z osobą prowadzącą Szkołę.
5. Szczegółowe zasady korzystania ze stołówki określa jej Regulamin, który stanowi odrębny dokument.

§ 34
1. W szkole działa wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego koordynacją zajmuje się nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora.
2. W ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego Szkoła:
1) zapoznaje uczniów z różnego rodzaju obszarami zawodowymi i związaną z nimi pracą;
2) kształtuje właściwe postawy wobec cudzej, a także własnej pracy;
3) umożliwia konfrontowanie preferencji, zainteresowań i uzdolnień uczniów z konkretnymi sytuacjami zawodowymi oraz czynnościami pracy, jak również planowanie własnej przyszłości w tym zakresie;
3. W realizacji treści związanych z doradztwem zawodowym, Szkoła współpracuje z Warsztatami Terapii Zajęciowej działającymi w DRO Caritas.

§ 35
1. Nauczanie zdalne odbywa się według zasad wynikających z przepisów prawa, z uwzględnieniem postanowień niniejszego paragrafu.
2. Do realizacji zajęć nauczyciele wykorzystują narzędzia informatyczne i technologie informacyjno-komunikacyjne, tj.: obsługiwane z poziomu komputerów lub tabletów programy do pracy z uczniami, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne i inne materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów.
3. Materiały niezbędne do realizacji zajęć przekazywane są pocztą elektroniczną na adres e - mail rodzica lub ucznia.
4. W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego:
1) Szkoła korzysta tylko z narzędzi informatycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które gwarantują bezpieczeństwo danych ich użytkowników;
2) uczniowie przed przystąpieniem do korzystania z danego narzędzia informatycznego lub danej technologii informacyjno-komunikacyjnej muszą zostać w zrozumiałej formie zapoznani przez nauczyciela z zasadami ich obsługi, a także właściwymi wymogami bezpieczeństwa, w tym cyberbezpieczeństwa;
3) uczniowie najpóźniej w pierwszym dniu nauczania zdalnego w danym roku szkolnym są zaznajamiani z zasadami bezpiecznego wykorzystywania narzędzi i technologii informatycznych, higieny cyfrowej, pracy z komputerem;
4) nauczyciele, realizując zajęcia w formie nauczania zdalnego, organizują to nauczanie w sposób, który nie wymaga od uczniów ciągłego korzystania z monitorów ekranowych;
5) wychowawca oddziału koordynuje, pod nadzorem Dyrektora, realizację zajęć w formie nauczania zdalnego, w szczególności dbając o przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny kształcenia podczas nauczania zdalnego i nadzorując, by w jego oddziale kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia odbywało się przemiennie.
5. Potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego odbywa się poprzez wysłanie przez rodzica lub ucznia wiadomości elektronicznej przez pocztę elektroniczną.
6. Uczestnictwo uczniów/wychowanków w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość potwierdzane może być także, po uzgodnieniu, z wykorzystaniem innego komunikatora internetowego lub poprzez telefoniczny kontakt z rodzicem lub uczniem.

§ 36
1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
2. Pierwszy okres zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i kończy się w ostatnim powszednim dniu przed rozpoczęciem ferii zimowych, nie później jednak niż 31 stycznia.
3. Drugi okres kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

§ 37
Nauczyciele prowadzą dokumentację zajęć edukacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 38
1. Dokumentacja Szkoły dotycząca organizacji i przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oświatowego w tym zakresie.
2. Szkoła gromadzi indywidualne akta osobowe ucznia zawierające:
1) wniosek o przyjęcie do Szkoły;
2) orzeczenia;
3) niezbędną dokumentację o charakterze prawnym;
4) kwestionariusz wywiadu środowiskowego;
5) upoważnienia i zgody;
6) wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania ucznia;
7) IPET;
8) dokument Zakres i formy współpracy z rodzicami;
9) dokumentację specjalistyczną dostarczoną przez rodziców;
10) dokumentację inną, wynikającą z prowadzonej przez Szkołę działalności.
3. Szkoła prowadzi inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 39
1. W Szkole mogą być wdrażane innowacyjne działania programowe, organizacyjne
lub metodyczne, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
2. Dyrektor może uwzględnić działania innowacyjne jako jedną z form zajęć,
z wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, przeznaczonych na zajęcia
rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
3. Działalność innowacyjna w Szkole prowadzona jest po uzyskaniu akceptacji
Dyrektora i zatwierdzeniu przez osobę prowadzącą Szkołę.

§ 40
1. W Szkole mogą być podejmowane działania o charakterze religijnym obejmujące
w szczególności:
1) udział w wydarzeniach związanych z kalendarzem liturgicznym;
2) możliwość uczestnictwa w nabożeństwach;
3) udział w uroczystościach związanych z życiem religijnym i tradycjami kultywowanymi w regionie.
2. W Szkole może być organizowana nauka religii.
3. Dyrektor uwzględnia brak zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia na udział w życiu religijnym Szkoły i wyłącza danego ucznia/wychowanka z prowadzonych w tym zakresie działań.

Rozdział 5
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

§ 41

1. W Szkole, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, organizowane są zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
2. Dyrektor powierza każdy zespół szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi określanemu jako wychowawca.
3. Do zadań wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego należy:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój uczestników zajęć;
2) organizowanie środowiska wychowawczego;
3) współdziałanie z innymi nauczycielami i specjalistami pracującymi z uczestnikami zajęć;
4) interesowanie się stanem zdrowia uczestników zajęć i porozumiewanie się w tych sprawach z pielęgniarką;
5) badanie przyczyn opuszczania zajęć;
6) realizowanie zadań związanych z udzielaniem pomocy uczestnikom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
7) współdziałanie z rodzicami uczestników zajęć i dokumentowanie tej współpracy;
8) prowadzenie dzienników zajęć i innej wymaganej dokumentacji;
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz zgodnie
z uchwałami Rady Pedagogicznej.

§ 42
Cele i zakres zajęć rewalidacyjno-wychowawczych realizowane są zgodnie z prawem oświatowym z uwzględnieniem:
1) wspomagania rozwoju osobowego:
a) maksymalnego rozwijania najmniej uszkodzonych cech wrodzonych,
b) wzmacniania i usprawniania uszkodzonych sfer,
c) kompensowania braków w rozwoju psychofizycznym przez rozwój funkcji zastępczych,
d) podtrzymywania osiągnięć w poszczególnych obszarach rozwojowych,
e) stymulowania rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami.

§ 43
Do zadań Szkoły w zakresie funkcjonowania zespołów rewalidacyjno-wychowawczych
należy:
1) tworzenie bezpiecznego, przyjaznego środowiska ułatwiającego funkcjonowanie uczestnikom zajęć;
2) tworzenie warunków niezbędnych do zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych (psychicznych, fizycznych, społecznych, kulturalnych) oraz
prowadzenia wielokierunkowych działań terapeutycznych;
3) umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia w oparciu o IPZ, opracowany dla każdego uczestnika zajęć;
4) umożliwianie korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stosownie do wskazań w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
5) dokonywanie wielopłaszczyznowej diagnozy funkcjonalnej oraz okresowej oceny funkcjonowania uczestników zajęć;
6) organizowanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym uczestników zajęć;
7) zapewnianie udziału w procesie integracji z najbliższym środowiskiem w sposób dostępny dla uczestnika zajęć.

§ 44
Zadania Szkoły, o których mowa w § 43 są realizowane poprzez:
1) zapewnianie niezbędnych warunków bezpieczeństwa, higieny oraz opieki zdrowotnej;
2) zapewnienie uczestnikom zajęć komfortu psychicznego, poczucia akceptacji i bezpieczeństwa;
3) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu;
4) współpracę nauczycieli prowadzących zajęcia z psychologiem oraz,
w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z uczestnikami zajęć w zakresie:
a) diagnozowania,
b) tworzenia, realizowania oraz modyfikowania IPZ;
5) zapewnienie warunków do realizacji założeń IPZ, w tym specjalistycznej bazy materialno-terapeutycznej, stosownie do specyficznych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczestników zajęć;
6) indywidualizację oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych w zakresie celów, metod, technik i form pracy, stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami uczestników zajęć;
7) organizowanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczestników zajęć, stosownie do zapisów w orzeczeniu;
8) monitorowanie zmian w funkcjonowaniu uczestników zajęć, dokonywanie przez nauczycieli okresowej oceny ich funkcjonowania;
9) dokumentowanie procesu edukacyjnego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego;
10) diagnozę środowiska rodzinnego, współpracę z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju uczestnika zajęć;
11) wspomaganie wychowawczej roli rodziny oraz udzielanie jej pomocy stosownie
do potrzeb;
12) współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
13) zapewnienie uczestnikom zajęć możliwości udziału w zajęciach oraz imprezach i uroczystościach integracyjnych, a także działaniach o charakterze religijnym organizowanych w DRO Caritas.
14) uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej, szczególnie w wydarzeniach
stwarzających możliwość integracji uczestników zajęć i ich rodzin ze środowiskiem.

§ 45
1. Okresowa ocena funkcjonowania uczestnika zajęć jest oceną opisową.
2. Uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie dotyczą szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o których jest mowa
w rozdziale 8.

Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły

§ 46

1. W Szkole zatrudniani są nauczyciele oraz stosownie do potrzeb: specjaliści i inni pracownicy, w tym pracownicy administracyjni i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz specjalistów i innych pracowników Szkoły regulują odrębne przepisy.
3. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich
wynagradzania określają odrębne przepisy.

§ 47
1. Nauczyciele wykonują zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego Statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w Szkole.
2. Do zakresu zadań nauczyciela w szczególności należy:
1) wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju, indywidualizowanie oddziaływań;
2) realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia zgodnie z wynikami diagnozy oraz IPET opracowanym dla każdego ucznia;
3) stosowanie w pracy metod zapewniających efektywny rozwój uczniów, nabywanie przez nich wiedzy i umiejętności;
4) udzielanie uczniom wszechstronnej pomocy w przezwyciężaniu i eliminowaniu niepowodzeń;
5) realizacja Programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły;
6) dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki;
7) stosowanie i przestrzeganie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
8) prawidłowe i terminowe prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
9) współpracowanie z innymi nauczycielami i wszystkimi specjalistami pracującymi z uczniami.
3. Nauczyciel jest zobowiązany w szczególności do:
1) przestrzegania przepisów prawa oświatowego;
2) przestrzegania przepisów wewnątrzszkolnych, w tym:
a) postanowień niniejszego Statutu,
b) regulaminów i procedur,
c) ustalonego porządku pracy,
d) zarządzeń Dyrektora;
3) aktywnego udziału w życiu Szkoły;
4) dbałości o powierzone jego opiece pracownie, sprzęt i pomoce dydaktyczne;
5) systematycznego doskonalenia zawodowego;
6) przestrzegania dyscypliny pracy oraz tajemnicy służbowej;
7) wykonywania innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz zgodnie
z uchwałami Rady Pedagogicznej.
4. Nauczyciel ma w szczególności prawo do:
1) wyboru i zastosowania, w realizacji programu nauczania, takich metod nauczania, wychowania i terapii, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;
2) wyboru i wykorzystywania środków i pomocy dydaktycznych, które uzna
za najbardziej odpowiednie dla realizacji programu nauczania;
3) korzystania z różnych form doskonalenia zawodowego.

§ 48
1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, określanemu jako wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danym oddziale
w oparciu o wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
4. Dopuszcza się możliwość zmiany wychowawcy oddziału lub wpływ na jego dobór w przypadku uzasadnionego wystąpienia do Dyrektora w tej sprawie przez większość rodziców uczniów danego oddziału.
5. Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
1) prowadzenie pracy wychowawczej w oparciu o Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
2) dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
3) stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic;
4) współdziałanie z nauczycielami, psychologiem i innymi specjalistami pracującymi z uczniem;
5) koordynowanie pracy zespołów do spraw związanych z IPET uczniów jego oddziału;
6) interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się w tych sprawach z pielęgniarką szkolną;
7) badanie przyczyn opuszczania przez uczniów zajęć;
8) realizowanie zadań związanych z ocenianiem zachowania ucznia w ramach
oceniania wewnątrzszkolnego;
9) realizowanie zadań związanych z udzielaniem pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
10) prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
11) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej.

§ 49
1. W Szkole, ze względu na specyficzne potrzeby uczniów, może być zatrudniony nauczyciel współorganizujący kształcenie.
2. Nauczyciel współorganizujący kształcenie realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz:
1) dba o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów powierzonych jego opiece;
2) współpracuje w pracach zespołu do spraw związanych z IPET;
3) współpracuje z pielęgniarką i osobami pełniącymi funkcję pomocy nauczyciela;
4) wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora.

§ 50
1. W Szkole zatrudnia się specjalistów: psychologa i logopedę.
2. Do zadań psychologa w szczególności należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych;
2) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych problemów młodzieży;
3) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym uczniów;
4) koordynowanie współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, w tym w zakresie orzecznictwa;
5) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
do rozpoznanych potrzeb;
6) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
7) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
8) wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach wspierających rozwój uczniów;
9) prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
3. Do zadań logopedy w szczególności należy:
1) diagnozowanie logopedyczne;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów;
3) współpraca z innymi nauczycielami w procesie diagnozowania, jak również wspierania rozwoju komunikowania się ucznia z wykorzystaniem wspomagających
i alternatywnych metod komunikacji;
4) poradnictwo i podejmowanie we współpracy z rodzicami uczniów działań w zakresie minimalizowania występujących zaburzeń oraz wspierania rozwoju komunikacji uczniów;
5) prowadzenie obowiązującej dokumentacji.

§ 51
Za zgodą osoby prowadzącej Szkołę, stosownie do bieżących potrzeb, w Szkole można zatrudnić także innych specjalistów do prowadzenia określonych form zajęć.

§ 52
1. W Szkole zatrudnia się pielęgniarkę.
2. Do zadań pielęgniarki należy w szczególności:
1) dbanie o bezpieczeństwo życia i zdrowia powierzonych jej opiece dzieci
i młodzieży;
2) sprawowanie opieki zdrowotnej nad uczniami zgodnie z Procedurą opieki pielęgniarskiej, o której mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 4 pkt 6;
3) realizacja Systemu pierwszej pomocy przedlekarskiej wchodzącego w skład zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5;
4) stały kontakt z rodzicami w sprawach związanych ze zdrowiem ich dzieci;

§ 53
1. W Szkole zatrudnia się osoby wspierające pracę nauczyciela na stanowisku pomocy nauczyciela.
2. Do zadań osoby na stanowisku pomocy nauczyciela, w szczególności, należy:
1) wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze,
rewalidacyjne i opiekuńcze;
2) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych pod opiekę uczniów
i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
3) wykonywanie niezbędnych czynności związanych z opieką i pielęgnacją;
4) kształtowanie nawyków higieny osobistej i asysta w zakresie czynności
samoobsługowych w toalecie, w sytuacjach tego wymagających;
5) pełnienie dyżurów zgodnie z Procedurą dyżurów korytarzowych, należącą do Procedur bezpiecznej organizacji pracy, o których mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 4 pkt 4;
6) współpraca z pielęgniarką, nauczycielami i innymi specjalistami;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 54
1. W Szkole zatrudnia się innych pracowników, w szczególności:
1) pracowników administracyjnych;
2) pracowników pomocniczych i obsługi;
3) innych, stosownie do potrzeb.
2. Szczegółowy przydział zadań poszczególnych pracowników znajduje się w aktach osobowych.

§ 55
1. Wszyscy pracownicy Szkoły zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących w Szkole zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz współpracy w celu zapewnienia właściwej opieki nad uczniami.
2. Obowiązkiem wszystkich pracowników Szkoły jest rzetelne i terminowe
realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz dbanie o dobry wizerunek Szkoły.
3. Wszyscy pracownicy Szkoły zobowiązani są do przestrzegania zasad współżycia międzyludzkiego oraz zasad moralnych.
4. Każdy pracownik zatrudniony w Szkole zobowiązany jest do przestrzegania
regulaminu pracy oraz szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.

§ 56
Pracownicy Szkoły mają w szczególności prawo do:
1) poznania szczegółowego zakresu obowiązków oraz podstawowych uprawnień;
2) wykonywania pracy zgodnie z warunkami określonymi w umowie o pracę;
3) poszanowania godności i innych dóbr osobistych;
4) pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach;
5) podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Rozdział 7
Uczniowie Szkoły

§ 57

Uczeń w szczególności ma prawo do:
1) informacji na temat programu nauczania oraz zakresu wymagań, w tym kryteriów ocen;
2) rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem;
3) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce oraz zachowania;
4) właściwej organizacji życia szkolnego umożliwiającej zarówno uczestniczenie w procesie edukacji i terapii zgodnie z zasadami pedagogiki
specjalnej i higieny pracy umysłowej, jak też rozwijanie i zaspokajanie własnych zainteresowań;
5) warunków zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy;
6) życzliwego i podmiotowego traktowania oraz poszanowania jego godności
osobistej;
7) wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dóbr osobistych osób trzecich;
8) korzystania z pomocy w trudnych sytuacjach życiowych;
9) złożenia skargi;
10) opieki zdrowotnej, korzystania z pomocy doraźnej;
11) wnoszenia do Szkoły i korzystania z telefonów komórkowych, z zastrzeżeniem, że:
a) korzystanie z nich w czasie zajęć edukacyjnych może odbywać się tylko za zgodą nauczyciela lub innej osoby prowadzącej zajęcia,
b) korzystanie z nich powinno odbywać się z poszanowaniem zasad współżycia społecznego, w tym w szczególności prawa do prywatności innych osób oraz prawa do niezakłóconego przebywania na terenie Szkoły.

§ 58
1. Dyrektor niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
1) przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu m.in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyn i skutków tego naruszenia;
2) zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
3) dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
2. Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do Dyrektora. Jeśli naruszenia prawa dopuścił się Dyrektor, przysługuje prawo złożenia skargi do osoby prowadzącej Szkołę.
3. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia określa Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, stanowiąca odrębny dokument, będący częścią zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5.
4. Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby strona składająca skargę nie poniosła negatywnych konsekwencji związanych ze złożeniem skargi, w szczególności zapewnić, aby fakt złożenia skargi nie został ujawniony bez zgody skarżącego, chyba że co innego wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewnić stronie skarżącej anonimowość, chyba że ujawnienie tożsamości skarżącego jest niezbędnie konieczne do rozpatrzenia skargi i wyeliminowania naruszeń praw ucznia.

§ 59
Do obowiązków ucznia w szczególności należy:
1) przestrzeganie zachowań zgodnie z przyjętymi normami życia społecznego, w tym zasad kultury współżycia w grupie;
2) stosowanie zasad grzecznościowych wobec rówieśników i osób dorosłych w Szkole oraz w miejscach publicznych;
3) pomoc młodszym i mniej sprawnym koleżankom i kolegom;
4) przestrzeganie obowiązujących w Szkole zasad bezpieczeństwa;
5) uczestniczenie na właściwym sobie poziomie rozwoju w zajęciach organizowanych przez Szkołę;
6) właściwe zachowanie się podczas zajęć;
7) dbanie o higienę osobistą;
8) dbanie na miarę swoich możliwości o schludny i estetyczny wygląd;
9) przestrzeganie zasad ochrony intymności własnej oraz szanowania intymności innych osób;
10) wystrzeganie się szkodliwych nałogów;
11) przestrzeganie, na miarę rozumienia, norm etycznych, w szczególności takich jak: uczciwość, prawdomówność, szacunek, sprawiedliwość;
12) szanowanie rzeczy własnych i innych osób;
13) przestrzeganie prawa własności;
14) dbanie o ład i porządek oraz estetykę otoczenia;
15) dbanie o wspólne mienie: sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i przybory szkolne;
16) dbanie o środowisko naturalne;
17) szanowanie obyczajów szkolnych, narodowych i religijnych;
18) naprawianie wyrządzonych szkód materialnych;
19) przestrzeganie zasady nie wnoszenia do Szkoły przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla innych osób;
20) podporządkowanie się zarządzeniom Dyrektora, nauczycieli, specjalistów i współpracujących z nimi w Szkole osób.

§ 60
1. Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia, o których mowa w § 58, uczeń może być ukarany.
2. Stosowane wobec uczniów kary opierają się na zasadzie nienaruszalności, nietykalności i poszanowania godności osobistej ucznia.
3. W Szkole ustala się następujące rodzaje kar:
1) upomnienie wychowawcy wobec oddziału;
2) nagana wychowawcy wpisana do dziennika;
3) upomnienie Dyrektora;
4) nagana Dyrektora przekazana w formie ustnej lub pisemnej rodzicom ucznia.
4. W razie wystąpienia ze strony ucznia zachowań destrukcyjnych, stwarzających
zagrożenie bezpieczeństwa i zdrowia jego lub otoczenia, dopuszczalne jest
czasowe odsunięcie go od grupy w celu podjęcia działań uspokajających.
5. Szkoła ma obowiązek informować rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary.
6. Rodzice ucznia oraz uczeń mają prawo odwołać się od zastosowanej wobec niego kary.
7. Tryb składania odwołania od zastosowanej kary określa Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, stanowiąca odrębny dokument, będący częścią zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5.

§ 61
1. Uczeń może być nagrodzony za:
1) wzorową postawę;
2) rzetelną pracę na rzecz Szkoły;
3) zaangażowanie podczas zajęć;
4) wysoką frekwencję;
5) postawę otwartości i zaangażowanie w pomaganie innym, w tym działalność wolontariacką;
6) reprezentowanie Szkoły na zewnątrz;
7) inne osiągnięcia.
2. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów Szkoły:
1) pochwała wychowawcy wobec całego oddziału;
2) pochwała Dyrektora wobec całej społeczności Szkoły;
3) pochwała skierowana do rodziców: słowna lub list pochwalny;
4) powierzanie odpowiedzialnych zadań podnoszących prestiż ucznia;
5) pochwalne wyeksponowanie zdjęcia ucznia na gazetce;
6) dyplom lub wyróżnienie pisemne;
7) nagroda rzeczowa.
3. O przyznanej uczniowi nagrodzie Szkoła informuje jego rodziców.
4. Rodzice ucznia oraz uczeń mają prawo wnieść zastrzeżenia do przyznanej nagrody.
5. Tryb składania zastrzeżeń do przyznanej nagrody określa Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, stanowiąca odrębny dokument, będący częścią zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5.

§ 62
1. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w przypadku:
1) złożenia rezygnacji;
2) popełnienia przez ucznia umyślnego przestępstwa przeciwko zdrowiu, życiu lub mieniu znacznych rozmiarów, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu;
3) rażącego i długotrwałego naruszania przez ucznia w Szkole zasad współżycia społecznego - jeśli wcześniej stosowane działania naprawcze nie przyniosły efektów, w przypadkach:
a) umyślnego dotkliwego, zagrażającego zdrowiu lub życiu, stosowania przez ucznia przemocy fizycznej lub psychicznej wobec innych,
b) umyślnego spowodowania uszczerbku na zdrowiu innego ucznia,
c) uporczywej odmowy rodziców na podjęcie leczenia ich dziecka, które
w wyniku posiadanych zaburzeń/procesu chorobowego stwarza zagrożenie dla siebie lub innych uczniów,
d) świadomego, nawracającego niszczenia przez ucznia mienia szkolnego,
e) wyczerpania działań wychowawczych i dyscyplinujących ze stosowaniem kar włącznie i brakiem poprawy zachowania ucznia.
2. Skreślenia z listy uczniów dokonuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

§ 63
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania, określonych w niniejszym paragrafie, obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych.
2. Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są: rodzice uczniów lub uczniowie pełnoletni (w zależności od sytuacji prawnej).
3. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności składa się do wychowawcy klasy w terminie do 7 dni od powrotu ucznia na zajęcia.
4. Szkoła może usprawiedliwić nieobecność ucznia na zajęciach, przy czym:
1) usprawiedliwienie do 7 dni nieobecności - w formie ustnej;
2) usprawiedliwienie powyżej 7 dni nieobecności - w formie pisemnej.
5. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności może zawierać wskazanie powodu nieobecności.
6. Osobą upoważnioną do usprawiedliwienia nieobecności ucznia na zajęciach jest wychowawca oddziału. W sytuacji odrzucenia wniosku przez wychowawcę przysługuje prawo złożenia skargi do Dyrektora.
7. Dyrektor, rozpatrując skargę, może ją odrzucić lub uwzględnić, zobowiązując wychowawcę do usprawiedliwienia nieobecności. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.

§ 64
1. Uczeń może zostać zwolniony z części zajęć w danym dniu. Wniosek o zwolnienie ucznia można złożyć w formie ustnej lub pisemnej do wychowawcy oddziału lub do Dyrektora.
2. Nieobecności ucznia, objęte wnioskiem o zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.


§ 65
Wygląd zewnętrzny i ubiór uczniów ma być zgodny z ogólnie przyjętymi zasadami estetyki i higieny osobistej.

Rozdział 8
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów

§ 66

Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.

§ 67
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania ucznia odbywa się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w IPET dla danego ucznia.

§ 68
1. Uczeń w trakcie nauki w Szkole otrzymuje oceny:
1) bieżące;
2) klasyfikacyjne:
a) śródroczne i roczne,
b) końcowe.
2. Oceny z zajęć edukacyjnych, a także oceny zachowania są ocenami opisowymi, uwzględniającymi osiągnięcia ucznia na miarę jego możliwości psychofizycznych.
3. W ocenie podkreśla się głównie mocne strony ucznia, w mniejszym stopniu zwracając uwagę na występujące trudności, czy też słabe strony.

§ 69
Nauczyciele opracowują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych i dostosowują je do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych danego ucznia, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w jego IPET.


§ 70
Nauczyciele/wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego zapoznają ustnie uczniów, a podczas pierwszego zebrania ich rodziców z wymaganiami edukacyjnymi oraz ze sposobami i zasadami oceniania.

§ 71
Stosuje się następujące sposoby bieżącej kontroli postępów ucznia:
1) obserwacja pracy ucznia na zajęciach;
2) rozmowa kierowana;
3) analiza prac ucznia.

§ 72
1. Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem doceniania starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia, motywuje go do systematycznej pracy, pozwala rozpoznać jego mocne i słabe strony, obserwować jego rozwój.
2. Oceniając uczniów podkreśla się wszystkie pozytywne elementy, jednocześnie -
z zachowaniem zasady motywowania - zwracając uwagę na występujące trudności i problemy.
3. Ocenianie bieżące realizuje się przez ocenę słowną skierowaną do ucznia, która ma charakter wspierający - odnoszący się do działań i osiągnięć ucznia w aspekcie doceniania poprawnych rozwiązań oraz udzielenia mu pomocy i wsparcia w sytuacjach tego wymagających.

§ 73
1. W dokumentowaniu ocen bieżących stosuje się zapisy w formie skróconej według systemu znaków umownych określonych odpowiednio w § 79 i § 82.
2. Nauczyciel informuje uczniów o sposobie dokumentowania ocen bieżących na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym.

§ 74
1. Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu roku szkolnego.
2. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się najpóźniej na dzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
3. Informacja o ocenie śródrocznej z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania jest przekazywana uczniom i rodzicom w formie ustnej lub na ich wniosek w formie pisemnej.

§ 75
1. Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne ustalane są na 3 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
2. Najpóźniej na 2 tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ustnie ucznia i jego rodziców, a na ich wniosek, w formie pisemnej, o przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

§ 76
1. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się najpóźniej na dzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
2. Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa niż ocena przewidywana, o której mowa w § 75.
3. Uzyskanie wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych jest możliwe dla każdego ucznia, który wyrazi taką chęć i odbywa się w drodze rozmowy ucznia z nauczycielem nad poziomem spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę przewidywaną i wyższą, która może być uzupełniona wykonaniem przez ucznia wskazanych przez nauczyciela zadań.

§ 77
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
2. Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne są uzasadniane przez nauczyciela ustnie zawsze przy ustaleniu oceny. Na wniosek ucznia lub rodzica uzasadnienie to powinno być sporządzone w formie pisemnej.
3. Nauczyciele uzasadniają ustaloną ocenę zgodnie z przyjętymi kryteriami oceniania, o których jest mowa odpowiednio w § 81 i § 84.
4. Uzasadniając ocenę uczniowi lub jego rodzicowi nauczyciel ma obowiązek:
1) odwołać się do wymagań wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia;
2) przekazać informację o tym, co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
3) wskazać uczniowi, jak powinien dalej pracować.
5. Prace ucznia są udostępniane jego rodzicom przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych podczas:
1) zebrań z rodzicami;
2) indywidualnych spotkań po zajęciach, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.

§ 78
Wobec uczniów stosuje się odpowiednie przepisy prawa oświatowego dotyczące egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, a także przedłużenia uczniowi okresu nauki.

§ 79
1. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych zapisywane są w dzienniku lekcyjnym poprzez system znaków umownych, według skali określonej w ust. 3.
2. System znaków, o którym mowa w ust. 1, wykorzystywany jest także w kwestionariuszu pomocniczym do oceny opisowej, który stanowi odrębny dokument.
3. Oceniając bieżące osiągnięcia edukacyjne ucznia stosuje się następującą skalę:
1) A –dobrze;
2) B - wystarczająco;
3) C – niewystarczająco.

§ 80
Ustalając ocenę osiągnięć edukacyjnych zwraca się uwagę na:
1) opanowanie wiadomości i umiejętności przewidzianych dla ucznia w programie nauczania z uwzględnieniem ustaleń zawartych w IPET dla każdego ucznia;
2) zaangażowanie w wykonywaną pracę i zlecone zadania;
3) aktywność podczas zajęć;
4) wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce;
5) rozwijanie umiejętności i zdolności stosownie do własnych możliwości psychofizycznych;
6) zakres samodzielności w wykonywanych zadaniach i pracach.

§ 81
Kryteria ocen do skali osiągnięć edukacyjnych, o której mowa w § 79, przedstawiają się następująco:
1) A (dobrze), gdy uczeń:
a) wykonuje zadanie/pracę samodzielnie, prawidłowo, z zaangażowaniem, na miarę swoich możliwości psychofizycznych,
b) pracuje starannie, doprowadza pracę do końca,
c) jest aktywny i wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności w praktyce,
d) pokonuje własne słabości, dąży do celu, rozwijając swoje umiejętności na miarę swoich możliwości psychofizycznych,
e) stosuje się do wskazówek nauczyciela lub współpracuje przy wspomaganiu;
2) B (wystarczająco), gdy uczeń:
a) popełnia błędy wykonując zadanie/pracę, także ze wsparciem drugiej osoby,
b) pracuje mało starannie, czasem nie kończy pracy,
c) czasem wykazuje zainteresowanie i aktywność lub potrzebuje motywacji,
d) nabytą wiedzę i umiejętności czasem wykorzystuje w praktyce,
e) w niewielkim zakresie stosuje się do wskazówek nauczyciela, nie zawsze angażuje się do współpracy, bywa bierny;
3) C (niewystarczająco), gdy uczeń:
a) nie wykonuje zadania/pracy, nie angażuje się - pomimo posiadanych możliwości psychofizycznych,
b) pomimo motywowania i wsparcia nie chce podjąć aktywności,
c) nie wykorzystuje w praktyce nabytej wiedzy i umiejętności,
d) odmawia wykonania zadania/pracy lub ją niszczy,
e) nie stosuje się do wskazówek nauczyciela, nie angażuje się do współpracy, świadomie przeszkadza innym.

§ 82
1. Oceny bieżące zachowania zapisywane są w dzienniku lekcyjnym poprzez system znaków umownych, według skali określonej w ust. 2.
2. Oceniając bieżące zachowanie ucznia stosuje się następującą skalę:
1) A - zachowanie bardzo dobre;
2) B - zachowanie poprawne;
3) C - zachowanie niewłaściwe.


§ 83
1. Ustalając ocenę zachowania zwraca się uwagę na:
1) przestrzeganie i stosowanie zasad panujących w grupie;
2) relację ucznia z nauczycielami i innymi osobami dorosłymi;
3) relację ucznia z rówieśnikami;
4) przestrzeganie norm etycznych;
5) stosunek do obowiązków szkolnych;
6) występowanie niepożądanych zachowań (np. agresja, nałogi, narażanie na niebezpieczeństwo).
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, należy uwzględnić jego możliwości psychofizyczne, w szczególności wpływ zaburzeń lub dysfunkcji rozwojowych na jego zachowanie - na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

§ 84
Kryteria do skali oceny zachowania, o której mowa w § 82, przedstawiają się następująco:
1) A - zachowanie bardzo dobre, gdy uczeń:
a) zna i stosuje zasady bezpiecznego zachowania się oraz dba o zdrowie własne i innych,
b) zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach,
c) zawsze jest koleżeński i pomocny,
d) nawiązuje i utrzymuje prawidłowe relacje z dorosłymi i rówieśnikami,
e) dba o estetykę, porządek oraz mienie swoje i Szkoły,
f) wykazuje aktywność i zaangażowanie w sytuacjach zadań dodatkowych;
2) B - zachowanie poprawne, gdy uczeń:
a) zna, ale nie zawsze stosuje zasady bezpiecznego zachowania się, czasem dba o zdrowie własne i innych,
b) zna, ale nie zawsze stosuje się do zasad kulturalnego zachowania się,
c) bywa koleżeński, czasem reaguje na potrzeby innych,
d) czasem nawiązuje prawidłowe relacje z dorosłymi i rówieśnikami,
e) ukierunkowany dba o estetykę, porządek oraz mienie swoje i Szkoły,
f) czasem wykazuje aktywność i zaangażowanie w sytuacjach zadań dodatkowych;
3) C - zachowanie niewłaściwe, gdy uczeń:
a) zna, ale nie stosuje zasad bezpiecznego zachowania się, nie dba o zdrowie własne i innych,
b) zna, ale nie stosuje się do zasad kulturalnego zachowania się,
c) jest niekoleżeński, nie reaguje na potrzeby innych,
d) nie nawiązuje w sposób właściwy relacji z dorosłymi i rówieśnikami,
e) nie dba o porządek i estetykę oraz mienie swoje i Szkoły,
f) nie wykazuje aktywności, nie podejmuje zadań dodatkowych.


Rozdział 9
Zasady przyjmowania do szkoły

§ 85

1. Szkoła prowadzi działalność informacyjną związaną z naborem dzieci i młodzieży
do oddziałów etapów edukacyjnych oraz zespołów rewalidacyjno-wychowawczych.
2. Uczniami etapów edukacyjnych mogą być dzieci/młodzież w wieku umożliwiającym spełnianie obowiązku szkolnego, posiadający aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym ze sprzężeniami.
3. Uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych mogą być dzieci/młodzież, posiadający aktualne orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
4. Rodzice składają do Dyrektora wniosek o przyjęcie ich dziecka do Szkoły.
5. Wzór wniosku o przyjęcie do Szkoły opracowuje Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6. Do wniosku dołącza się orzeczenie oraz inną niezbędną dokumentację.
7. O przyjęciu do Szkoły, także w trakcie roku szkolnego, decyduje Dyrektor.
8. Dyrektor powiadamia dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie uczeń mieszka, o przyjęciu go do Szkoły, jak również informuje go
o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego.
9. Wymagania określone w ust. 8 dotyczą także uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Rozdział 10
Działalność finansowa

§ 86

1. Szkoła na swoją działalność uzyskuje środki finansowe:
1) z dotacji;
2) z wniosków grantowych oraz projektów;
3) z darowizn od osób prawnych i fizycznych;
4) z innych źródeł.
2. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej okre¬śla¬ osoba prowadząca Szkołę poprzez odrębne przepisy.

Rozdział 11
Postanowienia końcowe

§ 87

1. Nazwa Szkoły jest używana zasadniczo w pełnym brzmieniu.
2. W nazwie Szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej, na świadectwach oraz na
pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
3. W nazwie Szkoły dopuszcza się używanie skrótu DRO w znaczeniu Dom
Rehabilitacyjno-Opiekuńczy.
4. Szkoła używa pieczęci: okrągłych - dużej i małej oraz podłużnych, o treści podanej w ust. 5-8.
5. Na pieczątkach podłużnych używane są nazwy Szkoły w brzmieniu:
1) NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA w DRO CARITAS;
2) NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA w DRO CARITAS.
6. Na pieczątkach podłużnych podany jest adres Szkoły: 38-300 Gorlice,
ul. M. Konopnickiej 21.
7. Mała okrągła pieczęć posiada w środku wizerunek godła państwowego oraz napis
w otoku: NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W DRO CARITAS W GORLICACH.
8. Duża okrągła pieczęć posiada w środku wizerunek godła państwowego oraz napis
w otoku: NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W DRO CARITAS W GORLICACH.
9. Pieczęci są używane zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 88
Dokumentacja Szkoły gromadzona i przechowywana jest zgodnie z odrębnymi
przepisami.

§ 89
Sprawy nieuregulowane w Statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.

§ 90
1. Statut nadaje i nowelizacji dokonuje osoba prowadząca Szkołę.
2. Projekt Statutu oraz projekty zmian w Statucie opracowuje Rada Pedagogiczna.
3. Po nowelizacji Statutu jego tekst jednolity opracowuje Dyrektor.
4. Szkołę tworzy, likwiduje i przekształca osoba prowadząca Szkołę, zgodnie z Ustawą.

§ 91
1. Statut wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2024 roku.
2. Traci moc Statut z dnia 1 grudnia 2019 roku.

Stan prawny na dzień: 31 grudnia 2024 r.


Skip to content