Standardy Ochrony Małoletnich – NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE SPECJALNE


STANDARDY OCHRONY  DZIECI

w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym

w DRO Caritas w Gorlicach

Spis treści

  1. Podstawa prawna
  2. Wstęp
  3. Definicje
  4. Rekrutacja personelu
  5. Określenie bezpiecznych relacji personel – dziecko
  6. Procedura zapewniająca bezpieczne relacje między dziećmi a personelem
  7. Określenie bezpiecznych relacji dziecko – dziecko
  8. Procedura reagowania i działań w przypadku niewłaściwych relacji między dziećmi
  9. Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka
  10. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
  11. Procedura ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
  12. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka
  13. Procedura kontroli przestrzegania Standardów
  14. Procedura oceny i zmiany (aktualizacji) Standardów
  15. Przygotowanie personelu do stosowania Standardów
  16. Zasady udostępniania Standardów
  17. Wykaz załączników
  18. Przepisy końcowe

Rozdział I

Podstawa prawna

Rozdział II

Wstęp

Mając na względzie:

  • wartości, którymi kieruje się Przedszkole tj. dobro Dziecka oraz ochronę jego interesu, dążenie do poszanowania godności każdego Dziecka, zapewnienie ochrony jego dóbr osobistych oraz podjęcie wszelkich działań zapobiegających krzywdzeniu Dziecka,
  • jak również wykonanie obowiązku nałożonego na Przedszkole przepisami prawa –

wprowadza się z dniem 15 lutego 2024 roku do stosowania niniejszy dokument, tj. Standardy Ochrony Dzieci.

Standardy Ochrony Dzieci są narzędziem służącym eliminowaniu ryzyka popełniania nadużyć wobec nich. Ich przestrzeganie służy zapewnieniu bezpieczeństwa  Dzieciom.

Opracowane procedury określają, jakie działania należy podjąć w sytuacji podejrzenia krzywdzenia Dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony dorosłych, rówieśników, personelu , członków rodzin lub osób trzecich.

W Standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do Przedszkola.

Każdą sytuację rozpatruje się wnikliwie i indywidualnie. Podjęcie stosownych działań odbywa się po szczegółowej analizie sytuacji zdrowotnej i poziomu funkcjonowania psychofizycznego Dziecka w danym dniu.

W szczególny sposób traktowane są sytuacje dotyczące podejrzenia Krzywdzenia lub posiadania informacji o Krzywdzeniu Dziecka o niskim poziomie funkcjonowania psychofizycznego oraz mającego trudności w komunikowaniu się.

Zasady ogólne polityki ochrony dzieci w Przedszkolu:

  • Przedszkole tworzy przyjazne środowisko nauki, wychowania, terapii i opieki.
  • Przedszkole prowadzi dla Dzieci cykliczne (przynajmniej 2 razy w roku) zajęcia na temat bezpiecznych relacji z innymi osobami, w tym z dorosłymi oraz konieczności zgłaszania dorosłym wszystkiego, co je niepokoi.
  • W ramach działań profilaktycznych dzieci informowane są (w dostępnym dla nich zakresie) o zagrożeniach oraz konsekwencjach zagrożeń.
  • Przedszkole prowadzi edukację skierowaną  do nauczycieli i osób współpracujących  oraz angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania Krzywdzeniu dzieci.
  • Przedszkole diagnozuje występujące sytuacje w kontekście występowania zagrożeń bezpieczeństwa dzieci, w celu przeciwdziałania im i usuwania ich, jak również monitoruje efekty wprowadzonych działań.
  • Podejmując działania profilaktyczne Przedszkole współpracuje z rodzicami/opiekunami prawnymi oraz  z instytucjami zewnętrznymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
  • Przedszkole organizuje zajęcia edukacyjne/profilaktyczne dla rodziców/opiekunów prawnych, adekwatnie do występujących potrzeb.
  • W Przedszkolu wdrożony jest   systemu monitoringu wizyjnego pomieszczeń i terenu wokół budynku Placówki.

Obowiązki Personelu:

  • znajomość przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem, branie udziału w szkoleniach z zakresu stosowania Standardów;
  • zapoznanie się z czynnościami realizowanymi w trakcie wdrażania procedury;
  • znajomość własnych zadań w przypadku wdrażania  procedury;
  • stosowanie się do poleceń osoby odpowiedzialnej za realizację procedury;
  • prowadzenie ciągłej obserwacji Dzieci w zakresie ich zachowania  i bezpieczeństwa;
  • poszukiwanie przez nauczycieli wiedzy na temat skutecznych działań profilaktycznych;
  • systematyczne prowadzenie przez nauczycieli działań profilaktycznych dotyczących zachowania i bezpieczeństwa Dzieci;
  • zaznajamianie przez nauczycieli dzieci (w dostępnym dla nich zakresie) z  działaniami prowadzonymi w ramach procedury;
  • propagowanie przez nauczycieli wśród rodziców/opiekunów prawnych dzieci wiedzy na temat zagrożeń  bezpieczeństwa ich Dzieci i możliwości poszukiwania pomocy w sytuacjach tego wymagających, pedagogizacja rodziców.

Rozdział III

Definicje

Ilekroć w Standardach używa się pojęć pisanych wielką literą, należy je rozumieć zgodnie z poniższymi definicjami:

1.Personelkażda osoba dopuszczona do pracy z Dziećmi  w Przedszkolu, bez względu na stosunek prawny łączący ją z Przedszkolem, w szczególności nauczyciel, osoba na stanowisku pomocy nauczyciela, pracownik administracyjny, praktykant, wolontariusz, itp.
2.PrzedszkoleNiepubliczne Przedszkole Specjalne w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach
3.StandardyPrzedmiotowy dokument
4.Dziecko  Każda osoba do ukończenia 9 roku życia, uczęszczająca do Przedszkola  
5.Opiekun Dzieckarodzic Dziecka lub jego opiekun prawny
6.Krzywdzeniejednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste Dziecka (szeroko rozumiana przemoc, która może przybierać różne formy, z reguły współwystępujące), w tym popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę
7.Kandydatosoba ubiegająca się o możliwość pracy/zajęć z Dzieckiem w Przedszkolu, bez względu na podstawę prawną nawiązania stosunku prawnego z Przedszkolem
8.RejestrRejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, obejmujący m.in. Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze

Rozdział IV

Rekrutacja personelu

  1. Przedszkole należycie i zgodnie z przepisami przeprowadza proces rekrutacji Personelu                                                

      poprzez należytą weryfikację Kandydata.

  • Kandydat zobowiązany jest przekazać Przedszkolu dane go identyfikujące tj.:

1) imię (imiona) i nazwisko;

2) datę urodzenia;

3) dane kontaktowe;

4) PESEL;

5) obywatelstwo.

  • Przedszkole zobowiązane jest do weryfikacji Kandydata pod kątem przebiegu jego     

      dotychczasowej pracy z Dziećmi w sposób opisany w poniższych ustępach.

  • Przedszkole zobowiązane jest uzyskać informacje, czy dane Kandydata są zamieszczone

      w Rejestrze (Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których                   

     Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej

     lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze).

  • Niezależnie od weryfikacji dokonanej przez Przedszkole, zgodnie z ust. 4, Kandydat przedkłada

     Przedszkolu informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych     

     w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz

     w ustawie       z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172  

     oraz z 2022 r   poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone  

     w przepisach  prawa  obcego.

  • Kandydat posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto

      zobowiązany jest przedłożyć Przedszkolu informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa

      uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami

      z Dziećmi.

  • Kandydat zobowiązany jest złożyć Przedszkolu oświadczenie o państwie lub państwach, 

     w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo

    obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada Przedszkolu informację z rejestrów karnych tych  

     państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej

z kontaktami z Dziećmi.

  • Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej 

     lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, Kandydat zobowiązany jest przedłożyć

     Przedszkolu informację z rejestru karnego tego państwa.

  • W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje jej 

      sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, Kandydat zobowiązany

      jest przedłożyć Przedszkolu oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był  

      prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom

      określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego

      oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec

      niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych,   

      oraz    że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub  

ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez  małoletnich, lub z opieką nad nimi.

  1. Oświadczenia, o których mowa w ust. 7 i 9, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej

       za złożenie fałszywego oświadczenia. Kandydat jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli

       następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego

       oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie Przedszkola o odpowiedzialności karnej za

       złożenie fałszywego oświadczenia.

  1. Przedszkole zobowiązane jest przechowywać wydruk z Rejestru oraz informacje i oświadczenia

       wskazane powyżej w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej

       wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

  1. Wzory oświadczeń, o których mowa w powyższych ustępach zawiera załącznik nr 1.

Zgodnie z przepisami prawa (Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich – art. 21) Szkoła weryfikuje także wszystkie inne, niezatrudnione w DRO Caritas, osoby dopuszczone do prowadzenia działalności z Dziećmi.

Rozdział V

Określenie bezpiecznych relacji personel – dziecko

Kontakty interpersonalne:

  1. Personel buduje dobre relacje z Dziećmi, traktuje Dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby, szanując jego prywatność i dobra osobiste.
  2. Dziecko ma prawo być wysłuchane, a jego stanowisko, skarga czy informacja potraktowane jako prawdziwe i wiarygodne.
  3. Sposób komunikowania się, polecenia oraz wyjaśnienia przekazywane Dziecku przez Personel dostosowane są do wieku Dziecka, jego rozwoju intelektualnego i stanu psychicznego.
  4. Personel traktuje każde Dziecko indywidualnie, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagając jego możliwości.
  5. Stosunek Personelu do Dziecka cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość,
    a jednocześnie  konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
  6. Personel obowiązuje obiektywizm, bezinteresowność i sprawiedliwość
    w traktowaniu każdego Dziecka, bez względu na okoliczności.
  7. W Przedszkolu jest sprawowana kontrola oraz podejmowana interwencja w razie zachowania naruszającego normy oraz w razie wystąpienia podejrzeń o krzywdzeniu Dziecka.
  8. Personel  pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami Dzieci są Opiekunowie Dziecka, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania i edukacji.

Samoobsługa, higiena, posiłki:

  1. Personel, adekwatnie do potrzeb i możliwości Dziecka, pomaga w czynnościach związanych                 z ubieraniem i rozbieraniem się.
  2. Personel nadzoruje  przebieg posiłków, zachęca Dziecko do ich spożywania, namawia do samodzielności, w razie potrzeby pomaga lub karmi Dziecko.
  3. Personel nadzoruje czynności higieniczne, zachęca Dziecko do samodzielnego ich wykonywania,  w razie potrzeby pomaga w czynnościach higienicznych.
  4. Podczas wszystkich czynności wykonywanych wobec Dziecka, w szczególności pomagania przez Personel w czynnościach higienicznych oraz  wykonywania czynności pielęgnacyjnych (np. pampersowanie) przestrzegane są zasady bezpiecznego dotyku.

Zachowania niedozwolone:

Niedopuszczalne są wszelkie działania Personelu wobec Dziecka, które mogłyby go narazić na śmieszność, upokorzenie lub szeroko pojęte wykorzystanie. W szczególności za niedopuszczalne zachowania uznaje się:

  1. zwracanie się do Dziecka po nazwisku lub przezwisku;
  2. stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie;
  3. upokarzanie lub wyśmiewanie Dziecka, w tym także z uwagi na jego wygląd, wyznanie, pochodzenie, sytuację rodzinną lub majątkową, niepełnosprawność fizyczną lub intelektualną;
  4. nadużycie zaufania Dziecka;
  5. zwracanie się do Dziecka w sposób wulgarny;
  6. zachowania  seksualne wobec dziecka;
  7. spożywanie w obecności Dziecka substancji psychoaktywnych lub nielegalnych, czy też częstowanie nimi Dziecka;
  8. oczekiwanie od Dzieci lub Rodziców korzyści majątkowych w związku z pełnioną funkcją;
  9. przebywanie z Dzieckiem sam na sam, w celach innych niż pomoc w czynnościach samoobsługowych lub czynności pedagogiczne,  powyżej określonego czasu, zamykanie się z Dzieckiem w pomieszczeniu sam na sam;
  10. kontakty prywatne z Dzieckiem poza Przedszkolem, np. wyjścia do kina, na lody, na spacer, jak również kontaktowanie się z Dzieckiem pod jego nieobecność w Przedszkolu;
  11. przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń od i do Dziecka w mediach społecznościowych;
  12. te zachowania, które zgodnie z prawem stanowią czyn karalny/zabroniony.

Rozdział VI

Procedura zapewniająca bezpieczne relacje między dziećmi a personelem

  1. Personel Przedszkola niezwłocznie reaguje na niewłaściwe zachowania wobec Dziecka.
  2. Personel bez zwłoki informuje osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 3.
  3. Zostaje wdrożona Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia Krzywdzenia lub posiadania informacji o Krzywdzeniu Dziecka, o której mowa w rozdziale IX.

Rozdział VII

Określenie bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

  1. Przedszkole dąży do tego, aby Dzieci traktowały siebie z szacunkiem, szanując wzajemnie swoją godność i prywatność.
  2. Niedopuszczalne są wszelkie działania w relacjach między Dziećmi, które mogłyby narazić jedno z nich lub wzajemnie na śmieszność, upokorzenie lub szeroko pojęte wykorzystanie
  3. W szczególności za niedopuszczalne zachowania uznaje się:
  1. stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie;
  2. upokarzanie lub wyśmiewanie, w tym także z uwagi na wygląd, wyznanie, pochodzenie, sytuację rodzinną lub majątkową, niepełnosprawność fizyczną lub intelektualną;
  3. zwracanie się do siebie w sposób wulgarny;
  4. te zachowania, które zgodnie z prawem stanowią czyn karalny/ zabroniony.

Rozdział VIII

Procedura reagowania i działań w przypadku niewłaściwych relacji między dziećmi

  1. Wszelkie przejawy przemocy, agresji, w tym fizycznej, powinny być niezwłocznie przerwane przez Personel będący świadkami incydentu.
  2. Adekwatnie do sytuacji Personel postępuje zgodnie z zapisami Procedury postępowania w sytuacjach trudnych  ze zbioru Procedur obowiązujących w Domu Rehabilitacyjno- Opiekuńczym  Caritas w Gorlicach, stanowiącego odrębny dokument.

W szczególności:

  1. zapewnia bezpieczeństwo bezpośrednim uczestnikom zdarzenia;
  2. podejmuje działania służące wyciszeniu/uspokojeniu Dziecka będącego sprawcą czynu;
  3. w razie konieczności związanej z zagrożeniem zdrowia lub życia podejmuje czynności związane z udzieleniem pierwszej pomocy, zgodnie z obowiązującymi w Przedszkolu procedurami;
  4. zawiadamia osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 3.
  • Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka, o której mowa w rozdziale IX.
  • Należy upewnić się, czy Dziecko – sprawca czynu – samo nie jest krzywdzone przez inne osoby (np. Opiekuna Dziecka, innych dorosłych bądź inne Dzieci).

Rozdział IX

Procedura zgłoszeń zagrożeń i  podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka

  1. W przypadku podejrzenia Krzywdzenia Dziecka lub posiadania informacji o Krzywdzeniu Dziecka, Przedszkole podejmuje niezwłoczne działania (procedura interwencji).
  2. Osobą odpowiedzialną za realizację procedury interwencji jest wychowawca, a w razie jego nieobecności wskazana przez Dyrektora Przedszkola osoba z Personelu.
  3. Każdy ma prawo i obowiązek zgłosić osobie odpowiedzialnej, wskazanej w ust. 3 podejrzenie Krzywdzenia Dziecka (zgłoszenie zagrożenia) w wybranej formie:
  1. osobiście;
  2. mailowo na adres sekretariatu DRO, tj. sekretariatdro.caritas@interia.pl;
  3. anonimowo – wykorzystując do tego specjalnie oznakowaną skrzynkę znajdującą się  w budynku DRO Caritas, w sali rehabilitacyjnej.
  • W przypadku podjęcia, przez osobę wskazaną w ust. 3, podejrzenia (bez względu na źródło, w tym także w oparciu o własne obserwacje), że Dziecko jest krzywdzone, osoba ta niezwłocznie ma obowiązek powiadomienia o tym Dyrektora Przedszkola oraz sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 2).
  • Osoba wskazana w ust. 3 odpowiednio do sytuacji:
  1. zawiadamia Opiekuna Dziecka (o ile nie jest on sprawcą przemocy);
  2. przeprowadza działania mające na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia;
  3. we współpracy z nauczycielem współorganizującym, psychologiem i Opiekunem Dziecka

(o ile nie jest on sprawą przemocy) sporządza plan pomocy Dziecku (załącznik nr 3).

  • Treść i zakres planu pomocy zależne są od rodzaju krzywdy, sprawcy i szkody, jaką poniosło Dziecko i powinny obejmować, w zależności od sytuacji:
  1. podjęcie natychmiastowych działań w celu zapewnienia Dziecku bezpieczeństwa;
  2. jeżeli Dziecko jest ofiarą przemocy domowej:
  1. zawiadomienie pomocy społecznej lub sądu rodzinnego,
  2. przystąpienie do procedury założenia Niebieskiej Karty,
  • jeżeli Krzywdzenie stanowi czyn karalny/zabroniony – zawiadomienie policji;
  • udzielenie w ramach Przedszkola pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności wsparcia psychologicznego lub w razie potrzeby – wskazanie specjalistycznej placówki

w okolicy zamieszkania Dziecka, która może udzielić mu niezbędnej pomocy.

  • Jeżeli w planie pomocy nie postanowiono inaczej, jego realizacja powierzona zostaje osobie odpowiedzialnej, o której mowa w ustępie 3.
  •  Osobą upoważnioną do zawiadomienia policji,  opieki społecznej, sądu rodzinnego oraz uruchomienia procedury Niebieskiej Karty jest Dyrektor Przedszkola.
  • W przypadku braku współpracy ze strony Opiekuna Dziecka – osoba, o której mowa w ust. 3 i Dyrektor Przedszkola, po dokonaniu oceny sytuacji i poinformowaniu Opiekuna Dziecka, jeżeli zachodzi taka konieczność, decydują o powiadomieniu właściwych instytucji i organów (np. pomocy społecznej, sądu rodzinnego, policji) o zaistniałej sytuacji oraz potrzebie wglądu w sytuację rodzinną Dziecka.
  • W ramach dalszego postępowania Przedszkole, w razie potrzeby we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, adekwatnie do występującego problemu:
  1. w razie potrzeby udziela odpowiedniej specjalistycznej pomocy Dzieciom – uczestnikom zdarzenia;
  2. podejmuje działania wychowawczo-profilaktyczne, uwzględniające pojawiające się problemy, monitoruje efekty pracy i dokonuje stosownych zmian w oddziaływaniach wychowawczo-profilaktycznych.
  1. Z przeprowadzonych czynności/rozmów mających na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, sporządza się notatki służbowe (załącznik nr 4-1, 4-2), a po zakończeniu procedury interwencji – Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego (załącznik nr 5).
  2. Za sporządzenie dokumentacji interwencji (zgłoszenie, wdrożenie, zakończenie procedury związanej z danym zgłoszeniem) odpowiada osoba, o której mowa w ust. 3.

Rozdział X

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

  1. Przedszkole zapewnia Dzieciom dostęp do Internetu, adekwatnie do ich możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych.
  2. Na terenie Placówki Dzieci korzystają z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet pod nadzorem Personelu.
  3. Nauczyciel jest odpowiedzialny za weryfikację treści z Internetu. 
  4. Przedszkole prowadzi działania profilaktyczne dotyczące zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni i bezpiecznego korzystania z sieci Internet.
  5. Przedszkole posiada zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści w Internecie, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego Dziecka.
  6. Przedszkole objęte jest Ogólnopolską Siecią Edukacyjną (OSE), zapewniającą dostęp do bezpiecznego Internetu.
  7. Osobami odpowiedzialnymi za nadzór korzystania przez Dzieci z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet jest wychowawca i nauczyciel współorganizujący.
  8. Osobami odpowiedzialnymi za kontrolę urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet są pracownicy Firmy F.H.U.”Horyzont” Gorlice.
  9. Osoby odpowiedzialne, o których mowa w ust. 8 są zobowiązane:
  1. przeprowadzać w Przedszkolu szkolenia dla Personelu dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu;
  2. aktualizować i wprowadzać rozwiązania zabezpieczające sieć Przedszkola przed niebezpiecznymi treściami i chroniące dzieci przed cyberprzemocą.

Rozdział XI

Procedura ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

Przedszkole, uznając prawo Dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Dziecka, jak również podejmuje wszelkie możliwe działania celem ochrony Dziecka przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

  • Procedura reagowania w przypadku cyberprzemocy lub nieprawidłowego korzystania przez dziecko z Internetu i urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
  • W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o występującej cyberprzemocy Personel niezwłocznie reaguje i zawiadamia osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 2.
  • Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożenia i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka, o której mowa w rozdziale IX.
  • Jeżeli sprawcą czynu jest Dziecko, należy je także objąć działaniami pomocowymi, we współpracy z jego Opiekunami, a jeśli zachodzi taka potrzeba – także  z instytucjami zewnętrznymi.
  • W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o nieprawidłowym korzystaniu przez Dziecko z Internetu lub urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet należy postępować zgodnie z odrębną Procedurą reagowania w przypadku nieprawidłowego korzystania z technologii cyfrowej ze zbioru Procedur obowiązujących w Domu Rehabilitacyjno – Opiekuńczym Caritas w Gorlicach.
  • Procedura ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
  • Przedszkole przestrzega i monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych Dzieci.
  • Mając na względzie ochronę wizerunku i danych osobowych Dziecka w Przedszkolu zabronione są następujące działania:
  1. utrwalanie przez Personel na prywatnym sprzęcie wizerunku Dzieci;
  2. utrwalanie, przetwarzanie, używanie i publikowanie bez zgody Opiekuna Dziecka wizerunku Dziecka;
  3. przekazywanie bez zgody Opiekuna Dziecka organizatorom imprez na terenie Placówki danych osobowych Dziecka lub jego danych kontaktowych;
  4. podpisywanie zdjęć/nagrań danymi identyfikującymi Dziecko z imienia i nazwiska;
  5. utrwalanie wizerunków Dziecka w formie dla niego poniżającej, ośmieszającej, bez ubrania, w trakcie czynności higienicznych czy korzystania z toalety.
  • Osobą odpowiedzialną za nadzór i kontrolę realizacji celu, o którym mowa w ust. 1 jest pracownik Sekretariatu DRO Caritas.
  • Osoba odpowiedzialna,  o której mowa w ust. 3, zgłasza Dyrektorowi Przedszkola każdy przypadek, o którym mowa w ust. 2, ze wskazaniem daty i okoliczności, w których doszło do naruszenia.
  • W przypadku podejrzenia niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku, danych osobowych, w tym danych wrażliwych, Dyrektor Przedszkola niezwłocznie rejestruje i zgłasza zdarzenie inspektorowi ochrony danych osobowych, który postępuje zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie.
  • Nie wymaga się zgody Opiekuna Dziecka, jeśli wizerunek Dziecka został utrwalony lub upubliczniony jako szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Rozdział XII

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka

  1. Przedszkole dokumentuje na piśmie wszystkie przypadki ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru Dziecka.
  2. Zarówno w notatce służbowej, jak i protokole wskazuje się co najmniej:
  1. imię i nazwisko Dziecka;
  2. sposób powzięcia informacji o incydencie lub zdarzeniu;
  3. opis incydentu lub zdarzenia;
  4. załączniki w postaci dowodów dokumentujących lub uprawdopodobniających incydent lub zdarzenie (np. nagrania, filmy, korespondencję mailową);
  5. podjęte działania w sprawie;
  6. datę i miejsce sporządzenia dokumentu.
  • Rejestr zdarzeń podejrzenia Krzywdzenia lub Krzywdzenia dzieci prowadzi Sekretariat DRO Caritas (załącznik nr 6).
  • Dokumentacja, o której mowa w ust. 2 i ust. 3 jest przechowywana w szafie pancernej w Sekretariacie DRO, jak również archiwizowana w formie scanów na dysku zewnętrznym, zabezpieczonym hasłem, do którego w każdym czasie ma dostęp osoba odpowiedzialna za realizację procedury interwencji  oraz Dyrektor Przedszkola.
  • Dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania Dziecku należy przechowywać w indywidualnej teczce Dziecka.

Rozdział XIII

Procedura kontroli przestrzegania Standardów

  1. Przedszkole podejmuje wszelkie możliwe działania, aby Standardy były przestrzegane zarówno przez Personel, jak i Opiekunów Dziecka oraz Dzieci.
  2. Osobą odpowiedzialną za kontrolę przestrzegania Standardów jest wskazana przez Dyrektora Przedszkola osoba z Personelu.
  3. Osoba, o której mowa w ust. 2. prowadzi stały nadzór nad przestrzeganiem Standardów, w szczególności monitoruje czy nie doszło do naruszenia Standardów.
  4. Z każdego stwierdzonego przypadku naruszenia Standardów osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 2 sporządza notatkę służbową (załącznik nr 7), w której wskazuje co najmniej:
  1. sposób powzięcia informacji o naruszeniu Standardów;
  2. opis zakresu i sposobu naruszenia Standardów;
  3. załączniki w postaci dowodów dokumentujących lub uprawdopodobniających naruszenie Standardów;
  4. datę i miejsce sporządzenia dokumentu.
  • Dokumentacja, o której mowa w ust. 4, jest przechowywana w szafie pancernej w Sekretariacie DRO Caritas, jak również archiwizowana w formie scanów na dysku zewnętrznym, zabezpieczonym hasłem, do którego w każdym czasie ma dostęp osoba odpowiedzialna za kontrolę przestrzegania Standardów, o której mowa w ust. 2  oraz Dyrektor Przedszkola.
  • Osoba odpowiedzialna za kontrolę przestrzegania Standardów, o której mowa w ust. 2, dwa razy w roku szkolnym przedstawia Dyrektorowi Przedszkola raport z kontroli przestrzegania Standardów Ochrony Dzieci (załącznik nr 8),  ze wskazaniem wszystkich przypadków naruszeń.

Rozdział  XIV

Procedura oceny i zmiany (aktualizacji) Standardów

  1. Standardy podlegają monitorowaniu i modyfikowaniu podczas bieżącej pracy.
  2. Przedszkole nie rzadziej niż raz na 2 lata prowadzi ocenę Standardów, w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  3. Sposoby weryfikacji obejmują, np. badanie ankietowe, wywiad, rozmowy, wnioski z  monitorowania Standardów oraz z raportu kontroli przestrzegania Standardów.
  4. Osobą odpowiedzialną za ocenę i ustalenie potrzeb zmiany Standardów jest  wychowawca, a w razie jego nieobecności wskazana przez Dyrektora Przedszkola osoba z Personelu.
  5. Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 4, może wskazać inne osoby do pomocy przy przeprowadzeniu oceny i ustaleniu potrzeb ich zmiany, a nawet zebrać zespół interdyscyplinarny.
  6. Przy ocenie Standardów przeprowadza się analizę funkcjonowania Standardów od momentu ich wejścia w życie lub ostatniej zmiany, biorąc pod
  1. stwierdzone przypadki Krzywdzenia Dzieci;
  2. przeprowadzone procedury interwencji;
  3. wprowadzone plany pomocy Dziecku;
  4. stwierdzone przypadki naruszeń Standardów;
  5.  propozycje zmian w Standardach.
  • Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 4 przedstawia Dyrektorowi Przedszkola raport z wnioskami oraz ewentualny projekt zmian Standardów.
  • Dyrektor Przedszkola akceptuje przedstawiony projekt bez zastrzeżeń albo zmienia go i wprowadza zmienione Standardy w życie.

Rozdział XV

Przygotowanie Personelu do stosowania Standardów

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie Personelu do stosowania Standardów jest przewodniczący zespołu  powołanego przez Dyrektora do przygotowania i dostosowania Standardów  do specyfiki i potrzeb Przedszkola.
  2. Przewodniczący, o którym mowa w ust.1, przeprowadza szkolenie z zakresu Standardów dla Personelu  – uwzględniające wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony Dzieci.
  • Każda osoba z Personelu  podpisuje stosowne oświadczenie – o zapoznaniu się z zasadami

       i procedurami ochrony Dzieci  i zobowiązaniu do ich stosowania.

  • Oświadczenia, o których mowa w ust. 3 przechowywane są w Sekretariacie DRO Caritas.

Rozdział XVI

Zasady udostępniania Standardów

  1. Standardy, oprócz przedmiotowej wersji, sporządzono także w wersji skróconej, przeznaczonej dla Dzieci, zawierającej informacje istotne dla Dziecka.
  2. Biorąc pod uwagę specyficzne trudności i zróżnicowane możliwości Dzieci Przedszkola wersja dla Dzieci dostosowana jest do ich specjalnych potrzeb i sporządzona w postaci graficznej.
  3. Standardy (w każdej ze sporządzonych wersji, o których mowa w ust. 1 i 2) są dostępne na stronie internetowej pod adresem: www.drocaritas.pl, jak również wywieszone w budynku Placówki, na tablicy ogłoszeń.
  4. Standardy (w każdej ze sporządzonych wersji, o których mowa w ust. 1 i ust. 2) znajdują się także w Sekretariacie DRO Caritas – do wglądu dla  Opiekuna Dziecka lub każdej osoby z Personelu.
  5. Standardy są promowane wśród Personelu i Opiekunów Dziecka  poprzez działania informacyjne służące przeciwdziałaniu Krzywdzeniu Dziecka i zachęcanie do ich stosowania (m.in. informacje na stronie internetowej: www.drocaritas.pl oraz profil na Facebook: Dom Rehabilitacyjno Opiekuńczy Caritas).
  • Personel ma dostęp do spisu instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach Krzywdzenia  Dziecka, wraz z ich danymi kontaktowymi.
  • Nauczyciele prowadzący zajęcia z Dziećmi zapoznają ich ze Standardami w dostępnym dla nich zakresie, w sposób dostosowany do ich możliwości zrozumienia zasad postępowania oraz sposobów reagowania – w celu zapobiegania oraz uświadamiania niewłaściwych zachowań, przemocy, innych form krzywdzenia Dziecka, uczenia, jak należy postąpić w takich sytuacjach.
  • Przedszkole zapoznaje ze Standardami:
  1. Kandydata – przed dopuszczeniem do zajęć z Dzieckiem (załączniki nr 9-1, 9-2);
  • Personel cyklicznie – na początku każdego roku szkolnego w sposób zwyczajowo przyjęty w Przedszkolu; w tym w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów Krzywdzenia Dzieci;
  • Opiekunów Dziecka po opublikowaniu Standardów przez Przedszkole oraz  cyklicznie – na pierwszym w danym roku szkolnym zebraniu rodziców.
  • dokumentacja ze szkoleń, o których mowa w pkt. 2 i 3 przechowywana jest w Sekretariacie DRO Caritas.

Rozdział XVII

Wykaz załączników:

  • Oświadczenie kandydata do pracy z dziećmi – załącznik nr 1
  • Notatka służbowa – dokumentacja zgłoszenia i podjęcia interwencji– załącznik nr 2
  • Plan wsparcia Dziecku– załącznik nr 3
  • Notatka służbowa z rozmowy:

– z rodzicem/opiekunem prawnym Dziecka lub

– z Dzieckiem w obecności jego rodzica/opiekuna prawnego– załącznik nr 4-1

– wyjaśniającej (dotyczy osoby z personelu): załącznik 4-2

  • Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka – załącznik nr 5
  • Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dzieci – załącznik nr 6
  • Notatka służbowa z naruszenia Standardów Ochrony Dzieci – załącznik nr 7
  • Raport z kontroli przestrzegania Standardów Ochrony Dzieci – załącznik nr 8
  • Oświadczenie kandydata do pracy z dziećmi o zapoznaniu się:

– ze Standardami Ochrony Dzieci  załączniki: nr 9-1,

– z uaktualnionym tekstem Standardów Ochrony Dzieci: załącznik nr 9-2

Rozdział  XVIII

Przepisy końcowe

  1. Dyrektor Przedszkola jest osobą odpowiedzialną za całość realizacji Standardów w Przedszkolu.
  2. Standardy wchodzą w życie na mocy zarządzenia Dyrektora Przedszkola z dnia 15 lutego 2024 r.

Tekst ze zmianami wprowadzonymi z dniem 31.07.2024

Skip to content