STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Niepublicznej Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy
w DRO Caritas w Gorlicach
Spis treści
- Podstawa prawna
- Wstęp
- Definicje
- Rekrutacja personelu
- Określenie bezpiecznych relacji personel –małoletni
- Procedura zapewniająca bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem
- Określenie bezpiecznych relacji między małoletnimi
- Procedura reagowania i działań w przypadku niewłaściwych relacji między małoletnimi
- Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
- Procedury ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
- Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów, lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
- Procedura kontroli przestrzegania Standardów
- Procedura oceny i zmiany (aktualizacji) Standardów
- Przygotowanie personelu do stosowania Standardów
- Zasady udostępniania Standardów
- Wykaz załączników
- Przepisy końcowe
Rozdział I
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich ( U. z 2024 r. poz. 560) – art. 21, art. 22b,art. 22c
- Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt 6
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. ( U. 1991 nr 120 poz. 526 ze zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej ( U. z 2024 poz. 424 ze zm.)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – art. 30 ust. 1, art. 33, art. 34
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r. (tekst jedn.: Dz .U. z 2022 r. poz. 2509)– 81 ust. 1
Rozdział II
Wstęp
Mając na względzie:
- wartości, którymi kieruje się Szkoła tj. dobro – Ucznia oraz ochronę jego interesu, dążenie do poszanowania jego godności, zapewnienie ochrony jego dóbr osobistych oraz podjęcie wszelkich działań zapobiegających jego Krzywdzeniu,
- jak również wykonanie obowiązku nałożonego na Szkołę przepisami prawa –
wprowadza się z dniem 15 lutego 2024 roku do stosowania niniejszy dokument, tj. Standardy Ochrony Małoletnich.
Standardy są narzędziem służącym eliminowaniu ryzyka popełniania nadużyć wobec małoletnich. Zawierają – określone przepisami prawnymi – zasady i procedury wprowadzone w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przed przemocą. Zawarte w nich procedury określają, jakie działania należy podjąć w sytuacji podejrzenia Krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony dorosłych, rówieśników, Personelu, członków rodzin lub osób trzecich.
W Standardach uwzględnia się sytuację Uczniów Szkoły związaną z niepełnosprawnością i specjalnymi potrzebami. Każdą sytuację rozpatruje się wnikliwie i indywidualnie. Podjęcie stosownych działań odbywa się po szczegółowej analizie sytuacji zdrowotnej i poziomu funkcjonowania psychofizycznego Ucznia w danym dniu. W szczególny sposób traktowane są sytuacje dotyczące podejrzenia Krzywdzenia lub posiadania informacji o Krzywdzeniu Ucznia o niskim poziomie funkcjonowania psychofizycznego oraz mającego trudności w komunikowaniu się.
Zasady ogólne polityki ochrony małoletnich w Szkole:
- Szkoła tworzy przyjazne środowisko nauki, wychowania, terapii i opieki.
- Szkoła prowadzi dla uczniów cykliczne (przynajmniej 2 razy w roku) zajęcia na temat bezpiecznych relacji z innymi osobami, w tym z dorosłymi oraz konieczności zgłaszania dorosłym wszystkiego, co ich niepokoi.
- W ramach działań profilaktycznych Uczniowie informowani są (w odpowiednim, dostępnym dla nich zakresie) o zagrożeniach oraz konsekwencjach zagrożeń.
- Szkoła prowadzi edukację skierowaną do nauczycieli i osób współpracujących oraz angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania Krzywdzeniu małoletnich.
- Szkoła diagnozuje występujące sytuacje w kontekście występowania zagrożeń bezpieczeństwa małoletnich, w celu przeciwdziałania im i usuwania ich, jak również monitoruje efekty wprowadzonych działań.
- Podejmując działania profilaktyczne Szkoła współpracuje z Opiekunami Uczniów oraz z instytucjami zewnętrznymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Szkoła organizuje zajęcia edukacyjne/profilaktyczne dla Opiekunów Uczniów, adekwatnie do występujących potrzeb.
- W Szkole wdrożony jest systemu monitoringu wizyjnego pomieszczeń i terenu wokół budynku, w którym mieści się Szkoła.
Obowiązki Personelu:
- znajomość przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony małoletnich przed Krzywdzeniem, branie udziału w szkoleniach z zakresu stosowania Standardów;
- zapoznanie się z czynnościami realizowanymi w trakcie wdrażania procedury;
- znajomość własnych zadań w przypadku wdrażania procedury;
- stosowanie się do poleceń osoby odpowiedzialnej za realizację procedury;
- prowadzenie ciągłej obserwacji Uczniów w zakresie ich zachowania i bezpieczeństwa;
- poszukiwanie przez nauczycieli wiedzy na temat skutecznych działań profilaktycznych;
- systematyczne prowadzenie przez nauczycieli działań profilaktycznych dotyczących zachowania i bezpieczeństwa Uczniów;
- zaznajamianie przez nauczycieli Uczniów (w dostępnym dla nich zakresie) z działaniami prowadzonymi w ramach procedury;
- propagowanie przez nauczycieli wśród rodziców/opiekunów prawnych uczniów/wychowanków wiedzy na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci i możliwości poszukiwania pomocy w sytuacjach tego wymagających, pedagogizacja rodziców.
Rozdział III
Definicje
Ilekroć w Standardach używa się pojęć pisanych wielką literą, należy je rozumieć zgodnie z poniższymi definicjami:
1. |
Personel |
– |
każda osoba dopuszczona do pracy z uczniami w Szkole, bez względu na stosunek prawny łączący ją ze Szkołą, w szczególności nauczyciel, osoba na stanowisku pomocy nauczyciela, personel pomocniczy, praktykant, wolontariusz, itp. |
2. |
Szkoła |
– |
Niepubliczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach |
3. |
Standardy |
– |
Przedmiotowy dokument |
4. |
Uczeń*
|
– |
Każda osoba do ukończenia 18. roku życia, uczęszczająca do Szkoły |
5. |
Opiekun Ucznia |
– |
rodzic ucznia lub jego opiekun prawny |
6. |
Krzywdzenie |
– |
jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste ucznia (szerokorozumiana przemoc, która może przybierać różne formy, z reguły współwystępujące), w tym popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ucznia przez jakąkolwiek osobę |
7. |
Kandydat |
– |
osoba ubiegająca się o możliwość pracy/zajęć z uczniami w Szkole, bez względu na podstawę prawną nawiązania stosunku prawnego ze Szkołą |
8. |
Rejestr |
– |
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, obejmujący m.in. Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze |
*Ze względu na poziom funkcjonowania intelektualnego uczniów Szkoły, zachowując szczególną troskę o ich potrzeby i bezpieczeństwo oraz mając na względzie ochronę przed Krzywdzeniem, Standardy Ochrony Małoletnich odnoszą się również do pełnoletnich uczniów Szkoły.
Rozdział IV
Rekrutacja personelu
- Szkoła należycie i zgodnie z przepisami przeprowadza proces rekrutacji Personelu poprzez należytą weryfikację Kandydata.
- Kandydat zobowiązany jest przekazać Szkole dane go identyfikujące tj.:
- imię (imiona) i nazwisko;
- datę urodzenia;
- dane kontaktowe;
- PESEL;
- Szkoła zobowiązana jest do weryfikacji Kandydata pod kątem przebiegu jego dotychczasowej pracy z dziećmi w sposób opisany w poniższych ustępach.
- Szkoła zobowiązana jest uzyskać informacje, czy dane Kandydata są zamieszczone w Rejestrze (Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze).
- Niezależnie od weryfikacji dokonanej przez Szkołę, zgodnie z ust. 4, Kandydat przedkłada Szkole informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Kandydat posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto zobowiązany jest przedłożyć Szkole informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Kandydat zobowiązany jest złożyć Szkole oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada Szkole informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, Kandydat zobowiązany jest przedłożyć Szkole informację z rejestru karnego tego państwa.
- W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, Kandydat zobowiązany jest przedłożyć Szkole oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Oświadczenia, o których mowa w ust. 7 i 9, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Kandydat jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie Szkoły o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Szkoła zobowiązana jest przechowywać wydruk z Rejestru oraz informacje i oświadczenia wskazane powyżej w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
- Wzory oświadczeń, o których mowa w powyższych ustępach zawiera załącznik nr 1.
Zgodnie z przepisami prawa (Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich – art. 21) Szkoła weryfikuje także wszystkie inne, niezatrudnione w DRO Caritas, osoby dopuszczone do prowadzenia działalności z Uczniami.
Rozdział V
Określenie bezpiecznych relacji personel –małoletni
Kontakty interpersonalne:
- Personel buduje dobre relacje z Uczniami, traktuje ich z szacunkiem oraz uwzględnia godność i potrzeby Ucznia, szanując jego prywatność i dobra osobiste.
- Uczeń ma prawo być wysłuchany, a jego stanowisko, skarga czy informacja potraktowane jako prawdziwe i wiarygodne.
- Sposób komunikowania się, polecenia oraz wyjaśnienia przekazywane Uczniowi przez Personel dostosowane są do jego potrzeb i możliwości, jego rozwoju intelektualnego i stanu psychicznego.
- Personel traktuje każdego Ucznia indywidualnie, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagając jego możliwości.
- Stosunek Personelu do Ucznia cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość,
a jednocześnie konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań. - Personel obowiązuje obiektywizm, bezinteresowność i sprawiedliwość
w traktowaniu każdego Ucznia, bez względu na okoliczności. - W Szkole jest sprawowana kontrola oraz podejmowana interwencja w razie zachowania naruszającego normy, a także w razie wystąpienia podejrzeń o Krzywdzeniu Ucznia.
- Personel pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami Ucznia są Opiekunowie Ucznia, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania i edukacji.
- Podczas nieobecności Ucznia w Szkole wychowawca oddziału kontaktuje się z Opiekunami Ucznia.
Samoobsługa, higiena, posiłki:
- Personel, adekwatnie do potrzeb i możliwości Ucznia, pomaga w czynnościach związanych z zakładaniem i zdejmowaniem odzieży.
- Personel nadzoruje przebieg posiłków, zachęca Ucznia do ich spożywania, namawia do samodzielności, w razie potrzeby pomaga.
- Personel nadzoruje czynności higieniczne, zachęca Ucznia do samodzielności, w razie potrzeby pomaga.
- Podczas wszystkich czynności wykonywanych wobec Ucznia, w szczególności pomagania przez Personel w czynnościach higienicznych, przestrzegane są zasady bezpiecznego dotyku.
Zachowania niedozwolone:
Niedopuszczalne są wszelkie działania Personelu wobec Ucznia, które mogłyby go narazić na śmieszność, upokorzenie lub szeroko pojęte wykorzystanie. W szczególności za niedopuszczalne zachowania uznaje się:
- zwracanie się do Ucznia po nazwisku lub przezwisku;
- stosowanie przemocy wobec Ucznia w jakiejkolwiek formie;
- upokarzanie lub wyśmiewanie Ucznia, w tym także z uwagi na jego wygląd, wyznanie, pochodzenie, sytuację rodzinną lub majątkową, niepełnosprawność fizyczną lub intelektualną;
- nadużycie zaufania Ucznia;
- zwracanie się do Ucznia w sposób wulgarny;
- nawiązywanie z Uczniem relacji romantycznych lub seksualnych;
- spożywanie w obecności Ucznia substancji psychoaktywnych lub nielegalnych, czy też częstowanie nimi Ucznia;
- oczekiwanie od Ucznia lub Opiekunów Ucznia korzyści majątkowych w związku z pełnioną funkcją;
- przebywanie z Uczniem sam na sam, w celach innych niż pomoc w czynnościach samoobsługowych lub czynności pedagogiczne, powyżej określonego czasu, zamykanie się z Uczniem w pomieszczeniu sam na sam;
- kontakty prywatne z Uczniem poza Szkołą, np. wyjścia do kina, na lody, na spacer, jak również kontaktowanie się z Uczniem pod jego nieobecność w Szkole;
- przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń od i do Ucznia w mediach społecznościowych;
- te zachowania, które zgodnie z prawem stanowią czyn karalny/zabroniony.
Rozdział VI
Procedura zapewniająca bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem
- Personel Szkoły niezwłocznie reaguje na niewłaściwe zachowania wobec Ucznia.
- Personel bez zwłoki informuje osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 3.
- Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, o której mowa w rozdziale IX.
Rozdział VII
Określenie bezpiecznych relacji między małoletnimi
- Szkoła dąży do tego, aby Uczniowie traktowali siebie z szacunkiem, szanując wzajemnie swoją godność i prywatność.
- Niedopuszczalne są wszelkie działania w relacjach między Uczniami, które mogłyby narazić jedno z nich lub wzajemnie na śmieszność, upokorzenie lub szeroko pojęte wykorzystanie.
W szczególności za niedopuszczalne zachowania uznaje się:
- stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie;
- upokarzanie lub wyśmiewanie, w tym także z uwagi na wygląd, wyznanie, pochodzenie, sytuację rodzinną lub majątkową, niepełnosprawność fizyczną lub intelektualną;
- zwracanie się do siebie w sposób wulgarny;
- te zachowania, które zgodnie z prawem stanowią czyn karalny/zabroniony.
Rozdział VIII
Procedura reagowania i działań w przypadku niewłaściwych relacji między małoletnimi
- Wszelkie przejawy przemocy, agresji, w tym fizycznej, powinny być niezwłocznie przerwane przez Personel będący świadkami incydentu.
- Adekwatnie do sytuacji Personel postępuje zgodnie z zapisami Procedur postępowania w sytuacjach agresywnego zachowania ze zbioru Procedur obowiązujących w Domu Rehabilitacyjno – Opiekuńczym Caritas w Gorlicach, stanowiącego odrębny dokument.
W szczególności:
- zapewnia bezpieczeństwo bezpośrednim uczestnikom zdarzenia;
- podejmuje działania służące wyciszeniu/uspokojeniu Ucznia będącego sprawcą czynu;
- w razie konieczności związanej z zagrożeniem zdrowia lub życia podejmuje czynności związane z udzieleniem pierwszej pomocy, zgodnie z procedurami obowiązującymi w tym zakresie w Szkole;
- zawiadamia osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 3.
- Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, o której mowa w rozdziale IX.
- Należy upewnić się, czy Uczeń – sprawca czynu – sam nie jest krzywdzony przez inne osoby (np. rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź innych małoletnich) i podjąć odpowiednie działania.
Rozdział IX
Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Każdy ma prawo i obowiązek zgłosić osobie odpowiedzialnej, wskazanej w ust. 3 podejrzenie/informację o Krzywdzenia Ucznia (zgłoszenie zagrożenia) w wybranej formie:
- osobiście;
- mailowo na adres Szkoły:caritas@interia.pl;
- anonimowo – wykorzystując do tego specjalnie oznakowaną skrzynkę znajdującą się w budynku DRO Caritas, w sali rehabilitacyjnej.
- W przypadku podejrzenia Krzywdzenia Ucznia lub posiadania informacji o Krzywdzeniu Ucznia, Szkoła podejmuje niezwłoczne działania (procedura interwencji).
- Osobą odpowiedzialną za realizację procedury interwencji jest przewodniczący Zespołu do spraw wychowania i profilaktyki, a w razie jego nieobecności wskazany przez Dyrektora Szkoły członek tego Zespołu.
- W przypadku podjęcia, przez osobę wskazaną w ust. 3, podejrzenia (bez względu na źródło, w tym także w oparciu o jej własne obserwacje), że Uczeń jest krzywdzony, osoba ta niezwłocznie ma obowiązek powiadomienia o tym Dyrektora Szkoły i wychowawcy oraz sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 2).
- Osoba wskazana w ust. 3 odpowiednio do sytuacji:
- zawiadamia Opiekuna Ucznia (o ile nie jest on sprawcą przemocy);
- przeprowadza działania mające na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia;
- we współpracy z wychowawcą, psychologiem i Opiekunem Ucznia (o ile nie jest on sprawą przemocy) sporządza plan wsparcia małoletniego (załącznik nr 3).
- Treść i zakres planu wsparcia zależne są od rodzaju krzywdy, sprawcy i szkody, jaką poniósł Uczeń i powinny obejmować, w zależności od sytuacji:
- podjęcie natychmiastowych działań w celu zapewnienia Uczniowi bezpieczeństwa;
- jeżeli Uczeń jest ofiarą przemocy domowej:
- zawiadomienie pomocy społecznej lub sądu rodzinnego,
- przystąpienie do procedury założenia Niebieskiej Karty;
- jeżeli krzywdzenie stanowi czyn karalny/zabroniony – zawiadomienie policji;
- udzielenie w ramach Szkoły pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności wsparcia psychologicznego lub w razie potrzeby – wskazanie specjalistycznej placówki w okolicy zamieszkania Ucznia, która może udzielić mu niezbędnej pomocy.
- Jeżeli w planie wsparcia nie postanowiono inaczej, jego realizacja powierzona zostaje osobie odpowiedzialnej, o której mowa w ustępie 3.
- Osobą upoważnioną do zawiadomienia policji, opieki społecznej, sądu rodzinnego oraz uruchomienia procedury Niebieskiej Karty jest Dyrektor Szkoły.
- W przypadku braku współpracy ze strony Opiekuna Ucznia – osoba, o której mowa w ust. 3 i Dyrektor Szkoły, po dokonaniu oceny sytuacji i poinformowaniu Opiekuna Ucznia, jeżeli zachodzi taka konieczność, decydują o powiadomieniu właściwych instytucji i organów (np. pomocy społecznej, sądu rodzinnego, policji) o zaistniałej sytuacji oraz potrzebie wglądu w sytuację rodzinną Ucznia.
- W ramach dalszego postępowania Szkoła, w razie potrzeby we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, adekwatnie do występującego problemu:
- w razie potrzeby udziela odpowiedniej specjalistycznej pomocy Uczniom – uczestnikom zdarzenia;
- podejmuje działania wychowawczo-profilaktyczne, uwzględniające pojawiające się problemy, monitoruje efekty pracy i dokonuje stosownych zmian w oddziaływaniach wychowawczo-profilaktycznych.
- Z przeprowadzonych czynności/rozmów mających na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, sporządza się notatki służbowe (załączniki: nr 4-1, 4-2), a po zakończeniu procedury interwencji – Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego (załącznik nr 5).
- Za sporządzenie dokumentacji interwencji (zgłoszenie, wdrożenie, zakończenie procedury związanej z danym zgłoszeniem) odpowiada osoba, o której mowa w ust. 3.
Rozdział X
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
- Szkoła zapewnia Uczniom dostęp do Internetu, adekwatnie do ich możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych.
- Na terenie Szkoły Uczniowie korzystają z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet pod nadzorem Personelu.
- Uczniowie nie mogą korzystać w Szkole z telefonów komórkowych.
- Szkoła prowadzi systematyczne działania profilaktyczne, określone w jej Programie wychowawczo-profilaktycznym, dotyczące zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni i bezpiecznego korzystania z sieci Internet.
- Szkoła posiada zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści w Internecie, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego Ucznia.
- Szkoła objęta jest Ogólnopolską Siecią Edukacyjną (OSE), zapewniającą dostęp do bezpiecznego Internetu.
- Osobą odpowiedzialną za nadzór korzystania przez Uczniów z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet jest wychowawca oddziału.
- Osobami odpowiedzialnymi za kontrolę urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet są pracownicy Firmy H.U.”Horyzont” Gorlice.
- Osoby odpowiedzialne, o których mowa w ust. 8 są zobowiązane:
- przeprowadzać w Szkole szkolenia dla Personelu dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu;
- aktualizować i wprowadzać rozwiązania zabezpieczające sieć Szkoły przed niebezpiecznymi treściami i chroniące przed cyberprzemocą.
Rozdział XI
Procedury ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
Szkoła, uznając prawo Ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę jego wizerunku, jak również podejmuje wszelkie możliwe działania celem ochrony Ucznia przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
- Procedura reagowania w przypadku cyberprzemocy lub nieprawidłowego korzystania przez małoletniego z Internetu i urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
- W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o występującej cyberprzemocy Personel niezwłocznie reaguje i zawiadamia osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 2.
- Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, o której mowa w rozdziale IX.
- Jeżeli sprawcą czynu jest Uczeń, należy go także objąć działaniami pomocowymi, we współpracy z Opiekunami Ucznia, a jeśli zachodzi taka potrzeba – także z instytucjami zewnętrznymi.
- W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o nieprawidłowym korzystaniu przez ucznia z Internetu lub urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet należy postępować zgodnie z odrębną Procedurą reagowania w przypadku nieprawidłowego korzystania z technologii cyfrowej ze zbioru Procedur obowiązujących w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach.
- Procedura ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich
- Szkoła przestrzega i monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych Uczniów.
- Mając na względzie ochronę wizerunku i danych osobowych Ucznia – w Szkole zabronione są następujące działania:
- utrwalanie przez Personel na prywatnym sprzęcie wizerunku Uczniów;
- utrwalanie, przetwarzanie, używanie i publikowanie wizerunku Ucznia bez zgody Opiekuna Ucznia;
- przekazywanie bez zgody Opiekuna Ucznia organizatorom imprez na terenie Szkoły danych osobowych Ucznia lub jego danych kontaktowych;
- podpisywanie zdjęć/nagrań danymi identyfikującymi Ucznia z imienia i nazwiska;
- utrwalanie wizerunków Ucznia w formie dla niego poniżającej, ośmieszającej, bez ubrania, w trakcie czynności higienicznych czy korzystania z toalety.
- Osobą odpowiedzialną za nadzór i kontrolę realizacji celu, o którym mowa w ust. 1 jest pracownik Sekretariatu DRO Caritas.
- Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 3, zgłasza Dyrektorowi Szkoły każdy przypadek, o którym mowa w ust. 2, ze wskazaniem daty i okoliczności, w których doszło do naruszenia.
- W przypadku podejrzenia niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku, danych osobowych, w tym danych wrażliwych, Dyrektor Szkoły niezwłocznie rejestruje i zgłasza zdarzenie inspektorowi ochrony danych osobowych, który postępuje zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie.
- Nie wymaga się zgody Opiekuna Ucznia, jeśli wizerunek Ucznia został utrwalony lub upubliczniony jako szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
Rozdział XII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
- Szkoła dokumentuje na piśmie wszystkie przypadki ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru Ucznia.
- Zarówno w notatce służbowej, jak i protokole wskazuje się co najmniej:
- imię i nazwisko Ucznia;
- sposób powzięcia informacji o incydencie lub zdarzeniu;
- opis incydentu lub zdarzenia;
- załączniki w postaci dowodów dokumentujących lub uprawdopodobniających incydent lub zdarzenie (np. nagrania, filmy, korespondencję mailową);
- podjęte działania w sprawie;
- datę i miejsce sporządzenia dokumentu.
- Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich (załącznik nr 6) prowadzi Sekretariat DRO Caritas.
- Dokumentacja, o której mowa w ust. 2 i ust. 3 jest przechowywana w szafie pancernej w Sekretariacie Szkoły, jak również archiwizowana w formie scanów na dysku zewnętrznym, zabezpieczonym hasłem, do którego w każdym czasie ma dostęp osoba odpowiedzialna za realizację procedury interwencji oraz Dyrektor Szkoły.
- Dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania Uczniowi należy przechowywać w indywidualnej teczce Ucznia.
Rozdział XIII
Procedura kontroli przestrzegania Standardów
- Szkoła podejmuje wszelkie możliwe działania, aby Standardy były przestrzegane zarówno przez Personel, jak też Opiekunów Ucznia oraz Uczniów.
- Osobą odpowiedzialną za kontrolę przestrzegania Standardów jest wskazany przez Dyrektora Szkoły członek Zespołu do spraw wychowania i profilaktyki.
- Osoba, o której mowa w ust. 2. prowadzi stały nadzór nad przestrzeganiem Standardów, w szczególności monitoruje czy nie doszło do naruszenia Standardów.
- Z każdego stwierdzonego przypadku naruszenia Standardów osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 2 sporządza notatkę służbową (załącznik nr 7), w której wskazuje co najmniej:
- sposób powzięcia informacji o naruszeniu Standardów;
- opis zakresu i sposobu naruszenia Standardów;
- załączniki w postaci dowodów dokumentujących lub uprawdopodobniających naruszenie Standardów;
- datę i miejsce sporządzenia dokumentu.
- Dokumentacja, o której mowa w ust. 4, jest przechowywana w szafie pancernej w Sekretariacie DRO Caritas, jak również archiwizowana w formie scanów na dysku zewnętrznym, zabezpieczonym hasłem, do którego w każdym czasie ma dostęp osoba odpowiedzialna za kontrolę przestrzegania Standardów, o której mowa w ust. 2 oraz Dyrektor Szkoły.
- Osoba odpowiedzialna za kontrolę przestrzegania Standardów, o której mowa w ust. 2, dwa razy w roku szkolnym przedstawia Dyrektorowi Szkoły raport z kontroli przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich (załącznik nr 8), ze wskazaniem wszystkich przypadków naruszeń.
Rozdział XIV
Procedura oceny i zmiany (aktualizacji) Standardów
- Standardy podlegają monitorowaniu i modyfikowaniu podczas bieżącej pracy.
- Szkoła nie rzadziej niż raz na 2 lata prowadzi ocenę Standardów, w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
- Sposoby weryfikacji obejmują, np.: badanie ankietowe, wywiad, rozmowy, wnioski z monitorowania Standardów oraz z raportu kontroli przestrzegania Standardów.
- Osobą odpowiedzialną za ocenę i ustalenie potrzeb zmiany Standardów jest przewodniczący Zespołu do spraw wychowania i profilaktyki, a w razie jego nieobecności wskazany przez Dyrektora Szkoły członek tego Zespołu.
- Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 4, może wskazać inne osoby do pomocy przy przeprowadzeniu oceny i ustaleniu potrzeb ich zmiany, a nawet zebrać zespół interdyscyplinarny.
- Przy ocenie Standardów przeprowadza się analizę funkcjonowania Standardów od momentu ich wejścia w życie lub ostatniej zmiany, biorąc pod uwagę:
- stwierdzone przypadki Krzywdzenia Uczniów;
- przeprowadzone procedury interwencji;
- wprowadzone plany wsparcia małoletniego;
- stwierdzone przypadki naruszeń Standardów;
- propozycje zmian w Standardach.
- Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 4, przedstawia Dyrektorowi Szkoły raport z wnioskami oraz ewentualny projekt zmian Standardów.
- Dyrektor Szkoły akceptuje przedstawiony projekt bez zastrzeżeń albo zmienia go i wprowadza zmienione Standardy w życie.
Rozdział XV
Przygotowanie personelu do stosowania Standardów
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie Personelu do stosowania Standardów jest przewodniczący zespołu powołanego przez Dyrektora do przygotowania i dostosowania Standardów do specyfiki i potrzeb Szkoły.
- Przewodniczący, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza szkolenie z zakresu Standardów dla Personelu – uwzględniające wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony małoletnich.
- Każda osoba z Personelu podpisuje stosowne oświadczenie – o zapoznaniu się z zasadami i procedurami ochrony małoletnich i zobowiązaniu do ich stosowania.
- Oświadczenia, o których mowa w ust. 3 przechowywane są w Sekretariacie DRO Caritas.
Rozdział XVI
Zasady udostępniania Standardów
- Standardy, oprócz przedmiotowej wersji, sporządzono także w wersji skróconej, przeznaczonej dla Uczniów, zawierającej informacje istotne dla Ucznia.
- Biorąc pod uwagę specyficzne trudności edukacyjne i zróżnicowane możliwości Uczniów, wersja dla nich dostosowana jest do ich specjalnych potrzeb i sporządzona w postaci graficznej.
- Standardy (w każdej ze sporządzonych wersji, o których mowa w ust. 1 i 2) są dostępne na stronie internetowej pod adresem: drocaritas.pl, jak również wywieszone w budynku DRO Caritas na tablicy ogłoszeń.
- Standardy (w każdej ze sporządzonych wersji, o których mowa w ust. 1 i ust. 2) znajdują się także w Sekretariacie DRO Caritas – do wglądu dla Opiekuna Ucznia lub każdej osoby z Personelu.
- Standardy są promowane wśród Personelu i Opiekunów Ucznia poprzez działania informacyjne służące przeciwdziałaniu Krzywdzeniu Ucznia i zachęcanie do ich stosowania (m.in. informacje na stronie internetowej: drocaritas.pl oraz profil na Facebook: Dom Rehabilitacyjno Opiekuńczy Caritas).
- Personel ma dostęp do spisu instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach Krzywdzenia Ucznia, wraz z ich danymi kontaktowymi.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia z Uczniami zapoznają ich ze Standardami w dostępnym dla nich zakresie, w sposób dostosowany do ich możliwości zrozumienia zasad postępowania oraz sposobów reagowania – w celu zapobiegania oraz uświadamiania niewłaściwych zachowań, przemocy, innych form krzywdzenia Ucznia, a także uczenia, jak należy postąpić w takich sytuacjach.
- Szkoła zapoznaje ze Standardami:
- Kandydata – przed dopuszczeniem do zajęć z Uczniem (załączniki nr 9-1, 9-2);
- Personel cyklicznie – na początku każdego roku szkolnego w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole, w tym w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów Krzywdzenia Ucznia;
- Opiekunów Ucznia: po opublikowaniu Standardów przez Szkołę oraz cyklicznie – na pierwszym w danym roku szkolnym zebraniu rodziców;
- dokumentacja ze szkoleń, o których mowa w pkt. 2 i 3 przechowywana jest w Sekretariacie DRO Caritas.
Rozdział XVII
Wykaz załączników:
- Oświadczenie kandydata do pracy z uczniami: załącznik nr 1
- Notatka służbowa – dokumentacja zgłoszenia i podjęcia interwencji: załącznik nr 2
- Plan wsparcia małoletniego: załącznik nr 3
- Notatka służbowa z rozmowy:
– z rodzicem/opiekunem prawnym małoletniego lub
– z małoletnim w obecności jego rodzica/opiekuna prawnego: załącznik nr 4-1
– wyjaśniającej (dotyczy osoby z personelu): załącznik nr 4-2
- Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego: załącznik nr 5
- Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich: załącznik nr 6
- Notatka służbowa z naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich: załącznik nr 7
- Raport z kontroli przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich: załącznik nr 8
- Oświadczenie kandydata do pracy z uczniami o zapoznaniu się:
– ze Standardami Ochrony Małoletnich: załącznik nr 9-1
– z uaktualnionym tekstem Standardów Ochrony Małoletnich: załącznik nr 9-2
Rozdział XVIII
Przepisy końcowe
- Dyrektor Szkoły jest osobą odpowiedzialną za całość realizacji Standardów w Szkole.
- Standardy wchodzą w życie na mocy zarządzenia Dyrektora Szkoły z dnia 15 lutego 2024 r.
Tekst ze zmianami wprowadzonymi z dniem 31.07.2024