Standardy Ochrony Małoletnich – NIEPUBLICZNA SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY


STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Niepublicznej Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy

w DRO Caritas w Gorlicach

 

 

Spis treści

 

  1. Podstawa prawna
  2. Wstęp
  • Definicje
  1. Rekrutacja personelu
  2. Określenie bezpiecznych relacji personel –małoletni
  3. Procedura zapewniająca bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem
  • Określenie bezpiecznych relacji między małoletnimi
  • Procedura reagowania i działań w przypadku niewłaściwych relacji między małoletnimi
  1. Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
  2. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
  3. Procedury ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
  • Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów, lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
  • Procedura kontroli przestrzegania Standardów
  • Procedura oceny i zmiany (aktualizacji) Standardów
  1. Przygotowanie personelu do stosowania Standardów
  • Zasady udostępniania Standardów
  • Wykaz załączników
  • Przepisy końcowe

 

 

 

 

 

 

Rozdział I

Podstawa prawna

Rozdział II

Wstęp

Mając na względzie:

  • wartości, którymi kieruje się Szkoła tj. dobro – Ucznia oraz ochronę jego interesu, dążenie do poszanowania jego godności, zapewnienie ochrony jego dóbr osobistych oraz podjęcie wszelkich działań zapobiegających jego Krzywdzeniu,
  • jak również wykonanie obowiązku nałożonego na Szkołę przepisami prawa –

wprowadza się z dniem 15 lutego 2024 roku do stosowania niniejszy dokument, tj. Standardy Ochrony Małoletnich.

Standardy są narzędziem służącym eliminowaniu ryzyka popełniania nadużyć wobec małoletnich. Zawierają – określone przepisami prawnymi – zasady i procedury wprowadzone w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przed przemocą. Zawarte w nich procedury określają, jakie działania należy podjąć w sytuacji podejrzenia Krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony dorosłych, rówieśników, Personelu, członków rodzin lub osób trzecich.

W Standardach uwzględnia się sytuację Uczniów Szkoły związaną z niepełnosprawnością i specjalnymi potrzebami. Każdą sytuację rozpatruje się wnikliwie i indywidualnie. Podjęcie stosownych działań odbywa się po szczegółowej analizie sytuacji zdrowotnej i poziomu funkcjonowania psychofizycznego Ucznia w danym dniu. W szczególny sposób traktowane są sytuacje dotyczące podejrzenia Krzywdzenia lub posiadania informacji o Krzywdzeniu Ucznia o niskim poziomie funkcjonowania psychofizycznego oraz mającego trudności w komunikowaniu się.

 

Zasady ogólne polityki ochrony małoletnich w Szkole:

 

  • Szkoła tworzy przyjazne środowisko nauki, wychowania, terapii i opieki.
  • Szkoła prowadzi dla uczniów cykliczne (przynajmniej 2 razy w roku) zajęcia na temat bezpiecznych relacji z innymi osobami, w tym z dorosłymi oraz konieczności zgłaszania dorosłym wszystkiego, co ich niepokoi.
  • W ramach działań profilaktycznych Uczniowie informowani są (w odpowiednim, dostępnym dla nich zakresie) o zagrożeniach oraz konsekwencjach zagrożeń.
  • Szkoła prowadzi edukację skierowaną do nauczycieli i osób współpracujących  oraz angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania Krzywdzeniu małoletnich.
  • Szkoła diagnozuje występujące sytuacje w kontekście występowania zagrożeń bezpieczeństwa małoletnich, w celu przeciwdziałania im i usuwania ich, jak również monitoruje efekty wprowadzonych działań.
  • Podejmując działania profilaktyczne Szkoła współpracuje z Opiekunami Uczniów oraz z  instytucjami zewnętrznymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
  • Szkoła organizuje zajęcia edukacyjne/profilaktyczne dla Opiekunów Uczniów, adekwatnie do występujących potrzeb.
  • W Szkole wdrożony jest systemu monitoringu wizyjnego pomieszczeń i terenu wokół budynku, w którym mieści się Szkoła.

 

Obowiązki Personelu:

 

  • znajomość przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony małoletnich przed Krzywdzeniem, branie udziału w szkoleniach z zakresu stosowania Standardów;
  • zapoznanie się z czynnościami realizowanymi w trakcie wdrażania procedury;
  • znajomość własnych zadań w przypadku wdrażania procedury;
  • stosowanie się do poleceń osoby odpowiedzialnej za realizację procedury;
  • prowadzenie ciągłej obserwacji Uczniów w zakresie ich zachowania i bezpieczeństwa;
  • poszukiwanie przez nauczycieli wiedzy na temat skutecznych działań profilaktycznych;
  • systematyczne prowadzenie przez nauczycieli działań profilaktycznych dotyczących zachowania i bezpieczeństwa Uczniów;
  • zaznajamianie przez nauczycieli Uczniów (w dostępnym dla nich zakresie) z działaniami prowadzonymi w ramach procedury;
  • propagowanie przez nauczycieli wśród rodziców/opiekunów prawnych uczniów/wychowanków wiedzy na temat zagrożeń  bezpieczeństwa dzieci i możliwości poszukiwania pomocy w sytuacjach tego wymagających, pedagogizacja rodziców.

 

 

 

 

Rozdział III

Definicje

 

Ilekroć w Standardach używa się pojęć pisanych wielką literą, należy je rozumieć zgodnie z poniższymi definicjami:

 

1.

Personel

każda osoba dopuszczona do pracy z uczniami w Szkole, bez względu na stosunek prawny łączący ją ze Szkołą, w szczególności nauczyciel, osoba na stanowisku pomocy nauczyciela, personel pomocniczy, praktykant, wolontariusz, itp.

2.

Szkoła

Niepubliczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach

3.

Standardy

Przedmiotowy dokument

4.

Uczeń*

 

Każda osoba do ukończenia 18. roku życia, uczęszczająca do Szkoły

5.

Opiekun Ucznia

rodzic ucznia lub jego opiekun prawny

6.

Krzywdzenie

jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste ucznia (szerokorozumiana przemoc, która może przybierać różne formy, z reguły współwystępujące), w tym popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ucznia przez jakąkolwiek osobę

7.

Kandydat

osoba ubiegająca się o możliwość pracy/zajęć z uczniami w Szkole, bez względu na podstawę prawną nawiązania stosunku prawnego ze Szkołą

8.

Rejestr

Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, obejmujący m.in. Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze

 

 

*Ze względu na poziom funkcjonowania intelektualnego uczniów Szkoły, zachowując szczególną troskę o ich potrzeby i bezpieczeństwo oraz mając na względzie ochronę przed Krzywdzeniem, Standardy Ochrony Małoletnich odnoszą się również do pełnoletnich uczniów Szkoły.

 

 

Rozdział IV

Rekrutacja personelu

 

  1. Szkoła należycie i zgodnie z przepisami przeprowadza proces rekrutacji Personelu poprzez należytą weryfikację Kandydata.
  2. Kandydat zobowiązany jest przekazać Szkole dane go identyfikujące tj.:
    • imię (imiona) i nazwisko;
    • datę urodzenia;
    • dane kontaktowe;
    • PESEL;
    •  
  3. Szkoła zobowiązana jest do weryfikacji Kandydata pod kątem przebiegu jego dotychczasowej pracy z dziećmi w sposób opisany w poniższych ustępach.
  4. Szkoła zobowiązana jest uzyskać informacje, czy dane Kandydata są zamieszczone w Rejestrze (Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze).
  5. Niezależnie od weryfikacji dokonanej przez Szkołę, zgodnie z ust. 4, Kandydat przedkłada Szkole informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  6. Kandydat posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto zobowiązany jest przedłożyć Szkole informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  7. Kandydat zobowiązany jest złożyć Szkole oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada Szkole informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  8. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, Kandydat zobowiązany jest przedłożyć Szkole informację z rejestru karnego tego państwa.
  9. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, Kandydat zobowiązany jest przedłożyć Szkole oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  10. Oświadczenia, o których mowa w ust. 7 i 9, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Kandydat jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie Szkoły o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  11. Szkoła zobowiązana jest przechowywać wydruk z Rejestru oraz informacje i oświadczenia wskazane powyżej w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  12. Wzory oświadczeń, o których mowa w powyższych ustępach zawiera załącznik nr 1.

 

Zgodnie z przepisami prawa (Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich – art. 21) Szkoła weryfikuje także wszystkie inne, niezatrudnione w DRO Caritas, osoby dopuszczone do prowadzenia działalności z Uczniami.

 

 

Rozdział V

Określenie bezpiecznych relacji personel –małoletni

 

Kontakty interpersonalne:

 

  1. Personel buduje dobre relacje z Uczniami, traktuje ich z szacunkiem oraz uwzględnia godność i potrzeby Ucznia, szanując jego prywatność i dobra osobiste.
  2. Uczeń ma prawo być wysłuchany, a jego stanowisko, skarga czy informacja potraktowane jako prawdziwe i wiarygodne.
  3. Sposób komunikowania się, polecenia oraz wyjaśnienia przekazywane Uczniowi przez Personel dostosowane są do jego potrzeb i możliwości, jego rozwoju intelektualnego i stanu psychicznego.
  4. Personel traktuje każdego Ucznia indywidualnie, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagając jego możliwości.
  5. Stosunek Personelu do Ucznia cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość,
    a jednocześnie konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
  6. Personel obowiązuje obiektywizm, bezinteresowność i sprawiedliwość
    w traktowaniu każdego Ucznia, bez względu na okoliczności.
  7. W Szkole jest sprawowana kontrola oraz podejmowana interwencja w razie zachowania naruszającego normy, a także w razie wystąpienia podejrzeń o Krzywdzeniu Ucznia.
  8. Personel pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami Ucznia są Opiekunowie Ucznia, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania i edukacji.
  9. Podczas nieobecności Ucznia w Szkole wychowawca oddziału kontaktuje się z Opiekunami Ucznia.

 

Samoobsługa, higiena, posiłki:

 

  1. Personel, adekwatnie do potrzeb i możliwości Ucznia, pomaga w czynnościach związanych z zakładaniem i zdejmowaniem odzieży.
  2. Personel nadzoruje przebieg posiłków, zachęca Ucznia do ich spożywania, namawia do samodzielności, w razie potrzeby pomaga.
  3. Personel nadzoruje czynności higieniczne, zachęca Ucznia do samodzielności, w razie  potrzeby pomaga.
  4. Podczas wszystkich czynności wykonywanych wobec Ucznia, w szczególności pomagania przez Personel w czynnościach higienicznych, przestrzegane są zasady bezpiecznego dotyku.

 

Zachowania niedozwolone:

 

Niedopuszczalne są wszelkie działania Personelu wobec Ucznia, które mogłyby go narazić na śmieszność, upokorzenie lub szeroko pojęte wykorzystanie. W szczególności za niedopuszczalne zachowania uznaje się:

  • zwracanie się do Ucznia po nazwisku lub przezwisku;
  • stosowanie przemocy wobec Ucznia w jakiejkolwiek formie;
  • upokarzanie lub wyśmiewanie Ucznia, w tym także z uwagi na jego wygląd, wyznanie, pochodzenie, sytuację rodzinną lub majątkową, niepełnosprawność fizyczną lub intelektualną;
  • nadużycie zaufania Ucznia;
  • zwracanie się do Ucznia w sposób wulgarny;
  • nawiązywanie z Uczniem relacji romantycznych lub seksualnych;
  • spożywanie w obecności Ucznia substancji psychoaktywnych lub nielegalnych, czy też częstowanie nimi Ucznia;
  • oczekiwanie od Ucznia lub Opiekunów Ucznia korzyści majątkowych w związku z pełnioną funkcją;
  • przebywanie z Uczniem sam na sam, w celach innych niż pomoc w czynnościach samoobsługowych lub czynności pedagogiczne, powyżej określonego czasu, zamykanie się z Uczniem w pomieszczeniu sam na sam;
  • kontakty prywatne z Uczniem poza Szkołą, np. wyjścia do kina, na lody, na spacer, jak również kontaktowanie się z Uczniem pod jego nieobecność w Szkole;
  • przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń od i do Ucznia w mediach społecznościowych;
  • te zachowania, które zgodnie z prawem stanowią czyn karalny/zabroniony.

 

Rozdział VI

Procedura zapewniająca bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem

 

  1. Personel Szkoły niezwłocznie reaguje na niewłaściwe zachowania wobec Ucznia.
  2. Personel bez zwłoki informuje osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 3.
  3. Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, o której mowa w rozdziale IX.

Rozdział VII

Określenie bezpiecznych relacji między małoletnimi

 

  1. Szkoła dąży do tego, aby Uczniowie traktowali  siebie z szacunkiem, szanując wzajemnie swoją godność i prywatność.
  2. Niedopuszczalne są wszelkie działania w relacjach między Uczniami, które mogłyby narazić jedno z nich lub wzajemnie na śmieszność, upokorzenie lub szeroko pojęte wykorzystanie.

W szczególności za niedopuszczalne zachowania uznaje się:

  • stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie;
  • upokarzanie lub wyśmiewanie, w tym także z uwagi na wygląd, wyznanie, pochodzenie, sytuację rodzinną lub majątkową, niepełnosprawność fizyczną lub intelektualną;
  • zwracanie się do siebie w sposób wulgarny;
  • te zachowania, które zgodnie z prawem stanowią czyn karalny/zabroniony.

Rozdział VIII

Procedura reagowania i działań w przypadku niewłaściwych relacji między małoletnimi

 

  1. Wszelkie przejawy przemocy, agresji, w tym fizycznej, powinny być niezwłocznie przerwane przez Personel będący świadkami incydentu.
  2. Adekwatnie do sytuacji Personel postępuje zgodnie z zapisami Procedur postępowania w sytuacjach agresywnego zachowania ze zbioru Procedur obowiązujących w Domu Rehabilitacyjno – Opiekuńczym Caritas w Gorlicach, stanowiącego odrębny dokument.

W szczególności:

  • zapewnia bezpieczeństwo bezpośrednim uczestnikom zdarzenia;
  • podejmuje działania służące wyciszeniu/uspokojeniu Ucznia będącego sprawcą czynu;
  • w razie konieczności związanej z zagrożeniem zdrowia lub życia podejmuje czynności związane z udzieleniem pierwszej pomocy, zgodnie z procedurami obowiązującymi w tym zakresie w Szkole;
  • zawiadamia osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 3.
  1. Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, o której mowa w rozdziale IX.
  2. Należy upewnić się, czy Uczeń – sprawca czynu – sam nie jest krzywdzony przez inne osoby (np. rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź innych małoletnich) i podjąć odpowiednie działania.

 

Rozdział IX

Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

 

  1. Każdy ma prawo i obowiązek zgłosić osobie odpowiedzialnej, wskazanej w ust. 3 podejrzenie/informację o Krzywdzenia Ucznia (zgłoszenie zagrożenia) w wybranej formie:
  • osobiście;
  • mailowo na adres Szkoły:caritas@interia.pl;
  • anonimowo – wykorzystując do tego specjalnie oznakowaną skrzynkę znajdującą się w budynku DRO Caritas, w sali rehabilitacyjnej.
  1. W przypadku podejrzenia Krzywdzenia Ucznia lub posiadania informacji o Krzywdzeniu Ucznia, Szkoła podejmuje niezwłoczne działania (procedura interwencji).
  2. Osobą odpowiedzialną za realizację procedury interwencji jest przewodniczący Zespołu do spraw wychowania i profilaktyki, a w razie jego nieobecności wskazany przez Dyrektora Szkoły członek tego Zespołu.
  3. W przypadku podjęcia, przez osobę wskazaną w ust. 3, podejrzenia (bez względu na źródło, w tym także w oparciu o jej własne obserwacje), że Uczeń jest krzywdzony, osoba ta niezwłocznie ma obowiązek powiadomienia o tym Dyrektora Szkoły i wychowawcy oraz sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 2).
  4. Osoba wskazana w ust. 3 odpowiednio do sytuacji:
  • zawiadamia Opiekuna Ucznia (o ile nie jest on sprawcą przemocy);
  • przeprowadza działania mające na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia;
  • we współpracy z wychowawcą, psychologiem i Opiekunem Ucznia (o ile nie jest on sprawą przemocy) sporządza plan wsparcia małoletniego (załącznik nr 3).
  1. Treść i zakres planu wsparcia zależne są od rodzaju krzywdy, sprawcy i szkody, jaką poniósł Uczeń i powinny obejmować, w zależności od sytuacji:
  • podjęcie natychmiastowych działań w celu zapewnienia Uczniowi bezpieczeństwa;
  • jeżeli Uczeń jest ofiarą przemocy domowej:
  1. zawiadomienie pomocy społecznej lub sądu rodzinnego,
  2. przystąpienie do procedury założenia Niebieskiej Karty;
  • jeżeli krzywdzenie stanowi czyn karalny/zabroniony – zawiadomienie policji;

 

  • udzielenie w ramach Szkoły pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności wsparcia psychologicznego lub w razie potrzeby – wskazanie specjalistycznej placówki w okolicy zamieszkania Ucznia, która może udzielić mu niezbędnej pomocy.
  1. Jeżeli w planie wsparcia nie postanowiono inaczej, jego realizacja powierzona zostaje osobie odpowiedzialnej, o której mowa w ustępie 3.
  2. Osobą upoważnioną do zawiadomienia policji,  opieki społecznej, sądu rodzinnego oraz uruchomienia procedury Niebieskiej Karty jest Dyrektor Szkoły.
  3. W przypadku braku współpracy ze strony Opiekuna Ucznia – osoba, o której mowa w ust. 3 i Dyrektor Szkoły, po dokonaniu oceny sytuacji i poinformowaniu Opiekuna Ucznia, jeżeli zachodzi taka konieczność, decydują o powiadomieniu właściwych instytucji i organów (np. pomocy społecznej, sądu rodzinnego, policji) o zaistniałej sytuacji oraz potrzebie wglądu w sytuację rodzinną Ucznia.
  4. W ramach dalszego postępowania Szkoła, w razie potrzeby we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, adekwatnie do występującego problemu:
  • w razie potrzeby udziela odpowiedniej specjalistycznej pomocy Uczniom – uczestnikom zdarzenia;
  • podejmuje działania wychowawczo-profilaktyczne, uwzględniające pojawiające się problemy, monitoruje efekty pracy i dokonuje stosownych zmian w oddziaływaniach wychowawczo-profilaktycznych.
  1. Z przeprowadzonych czynności/rozmów mających na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, sporządza się notatki służbowe (załączniki: nr 4-1, 4-2), a po zakończeniu procedury interwencji – Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego (załącznik nr 5).
  2. Za sporządzenie dokumentacji interwencji (zgłoszenie, wdrożenie, zakończenie procedury związanej z danym zgłoszeniem) odpowiada osoba, o której mowa w ust. 3.

 

Rozdział X

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

 

  1. Szkoła zapewnia Uczniom dostęp do Internetu, adekwatnie do ich możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych.
  2. Na terenie Szkoły Uczniowie korzystają z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet pod nadzorem Personelu.
  3. Uczniowie nie mogą korzystać w Szkole z telefonów komórkowych.
  4. Szkoła prowadzi systematyczne działania profilaktyczne, określone w jej Programie wychowawczo-profilaktycznym, dotyczące zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni i bezpiecznego korzystania z sieci Internet.
  5. Szkoła posiada zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści w Internecie, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego Ucznia.
  6. Szkoła objęta jest Ogólnopolską Siecią Edukacyjną (OSE), zapewniającą dostęp do bezpiecznego Internetu.
  7. Osobą odpowiedzialną za nadzór korzystania przez Uczniów z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet jest wychowawca oddziału.
  8. Osobami odpowiedzialnymi za kontrolę urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet są pracownicy Firmy H.U.”Horyzont” Gorlice.
  9. Osoby odpowiedzialne, o których mowa w ust. 8 są zobowiązane:
  • przeprowadzać w Szkole szkolenia dla Personelu dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu;
  • aktualizować i wprowadzać rozwiązania zabezpieczające sieć Szkoły przed niebezpiecznymi treściami i chroniące przed cyberprzemocą.

 

Rozdział XI

Procedury ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

 

Szkoła, uznając prawo Ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę jego wizerunku, jak również podejmuje wszelkie możliwe działania celem ochrony Ucznia przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

 

  • Procedura reagowania w przypadku cyberprzemocy lub nieprawidłowego korzystania przez małoletniego z Internetu  i urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
  1. W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o występującej cyberprzemocy Personel niezwłocznie reaguje i zawiadamia osobę odpowiedzialną za realizację procedury, o której mowa w ust. 2.
  2. Zostaje wdrożona Procedura zgłoszeń zagrożeń i podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, o której mowa w rozdziale IX.
  3. Jeżeli sprawcą czynu jest Uczeń, należy go także objąć działaniami pomocowymi, we współpracy z Opiekunami Ucznia, a jeśli zachodzi taka potrzeba – także z instytucjami zewnętrznymi.
  4. W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o nieprawidłowym korzystaniu przez ucznia z Internetu lub urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet  należy postępować zgodnie z odrębną Procedurą reagowania w przypadku nieprawidłowego korzystania z technologii cyfrowej ze zbioru Procedur obowiązujących w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach.

 

 

  • Procedura ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich

 

  1. Szkoła przestrzega i monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych Uczniów.
  2. Mając na względzie ochronę wizerunku i danych osobowych Ucznia – w Szkole zabronione są następujące działania:
  • utrwalanie przez Personel na prywatnym sprzęcie wizerunku Uczniów;
  • utrwalanie, przetwarzanie, używanie i publikowanie wizerunku Ucznia bez zgody Opiekuna Ucznia;
  • przekazywanie bez zgody Opiekuna Ucznia organizatorom imprez na terenie Szkoły danych osobowych Ucznia lub jego danych kontaktowych;
  • podpisywanie zdjęć/nagrań danymi identyfikującymi Ucznia z imienia i nazwiska;
  • utrwalanie wizerunków Ucznia w formie dla niego poniżającej, ośmieszającej, bez ubrania, w trakcie czynności higienicznych czy korzystania z toalety.
  1. Osobą odpowiedzialną za nadzór i kontrolę realizacji celu, o którym mowa w ust. 1 jest pracownik Sekretariatu DRO Caritas.
  2. Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 3, zgłasza Dyrektorowi Szkoły każdy przypadek, o którym mowa w ust. 2, ze wskazaniem daty i okoliczności, w których doszło do naruszenia.
  3. W przypadku podejrzenia niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku, danych osobowych, w tym danych wrażliwych, Dyrektor Szkoły niezwłocznie rejestruje i zgłasza zdarzenie inspektorowi ochrony danych osobowych, który postępuje zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie.
  4. Nie wymaga się zgody Opiekuna Ucznia, jeśli wizerunek Ucznia został utrwalony lub upubliczniony jako szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

 

Rozdział XII

 

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

 

  1. Szkoła dokumentuje na piśmie wszystkie przypadki ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru Ucznia.
  2. Zarówno w notatce służbowej, jak i protokole wskazuje się co najmniej:
  • imię i nazwisko Ucznia;
  • sposób powzięcia informacji o incydencie lub zdarzeniu;
  • opis incydentu lub zdarzenia;
  • załączniki w postaci dowodów dokumentujących lub uprawdopodobniających incydent lub zdarzenie (np. nagrania, filmy, korespondencję mailową);
  • podjęte działania w sprawie;
  • datę i miejsce sporządzenia dokumentu.
  1. Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich (załącznik nr 6) prowadzi Sekretariat DRO Caritas.
  2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2 i ust. 3 jest przechowywana w szafie pancernej w Sekretariacie Szkoły, jak również archiwizowana w formie scanów na dysku zewnętrznym, zabezpieczonym hasłem, do którego w każdym czasie ma dostęp osoba odpowiedzialna za realizację procedury interwencji oraz Dyrektor Szkoły.
  3. Dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania Uczniowi należy przechowywać w indywidualnej teczce Ucznia.

 

Rozdział XIII

 

Procedura kontroli przestrzegania Standardów

 

  1. Szkoła podejmuje wszelkie możliwe działania, aby Standardy były przestrzegane zarówno przez Personel, jak też Opiekunów Ucznia oraz Uczniów.
  2. Osobą odpowiedzialną za kontrolę przestrzegania Standardów jest wskazany przez Dyrektora Szkoły członek Zespołu do spraw wychowania i profilaktyki.
  3. Osoba, o której mowa w ust. 2. prowadzi stały nadzór nad przestrzeganiem Standardów, w szczególności monitoruje czy nie doszło do naruszenia Standardów.
  4. Z każdego stwierdzonego przypadku naruszenia Standardów osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 2 sporządza notatkę służbową (załącznik nr 7), w której wskazuje co najmniej:
  • sposób powzięcia informacji o naruszeniu Standardów;
  • opis zakresu i sposobu naruszenia Standardów;
  • załączniki w postaci dowodów dokumentujących lub uprawdopodobniających naruszenie Standardów;
  • datę i miejsce sporządzenia dokumentu.
  1. Dokumentacja, o której mowa w ust. 4, jest przechowywana w szafie pancernej w Sekretariacie DRO Caritas, jak również archiwizowana w formie scanów na dysku zewnętrznym, zabezpieczonym hasłem, do którego w każdym czasie ma dostęp osoba odpowiedzialna za kontrolę przestrzegania Standardów, o której mowa w ust. 2 oraz Dyrektor Szkoły.
  2. Osoba odpowiedzialna za kontrolę przestrzegania Standardów, o której mowa w ust. 2, dwa razy w roku szkolnym przedstawia Dyrektorowi Szkoły raport z kontroli przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich (załącznik nr 8), ze wskazaniem wszystkich przypadków naruszeń.

 

 Rozdział  XIV

Procedura oceny i zmiany (aktualizacji) Standardów

 

  1. Standardy podlegają monitorowaniu i modyfikowaniu podczas bieżącej pracy.
  2. Szkoła nie rzadziej niż raz na 2 lata prowadzi ocenę Standardów, w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  3. Sposoby weryfikacji obejmują, np.: badanie ankietowe, wywiad, rozmowy, wnioski z  monitorowania Standardów oraz z raportu kontroli przestrzegania Standardów.
  4. Osobą odpowiedzialną za ocenę i ustalenie potrzeb zmiany Standardów jest przewodniczący Zespołu do spraw wychowania i profilaktyki, a w razie jego nieobecności wskazany przez Dyrektora Szkoły członek tego Zespołu.
  5. Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 4, może wskazać inne osoby do pomocy przy przeprowadzeniu oceny i ustaleniu potrzeb ich zmiany, a nawet zebrać zespół interdyscyplinarny.
  6. Przy ocenie Standardów przeprowadza się analizę funkcjonowania Standardów od momentu ich wejścia w życie lub ostatniej zmiany, biorąc pod uwagę:
  • stwierdzone przypadki Krzywdzenia Uczniów;
  • przeprowadzone procedury interwencji;
  • wprowadzone plany wsparcia małoletniego;
  • stwierdzone przypadki naruszeń Standardów;
  • propozycje zmian w Standardach.
  1. Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust. 4, przedstawia Dyrektorowi Szkoły raport z wnioskami oraz ewentualny projekt zmian Standardów.
  2. Dyrektor Szkoły akceptuje przedstawiony projekt bez zastrzeżeń albo zmienia go i wprowadza zmienione Standardy w życie.

 

Rozdział XV

Przygotowanie personelu do stosowania Standardów

 

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie Personelu do stosowania Standardów jest przewodniczący zespołu powołanego przez Dyrektora do przygotowania i dostosowania Standardów do specyfiki i potrzeb Szkoły.
  2. Przewodniczący, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza szkolenie z zakresu Standardów dla Personelu  – uwzględniające wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony małoletnich.
  3. Każda osoba z Personelu podpisuje stosowne oświadczenie – o zapoznaniu się z zasadami i procedurami ochrony małoletnich i zobowiązaniu do ich stosowania.
  4. Oświadczenia, o których mowa w ust. 3 przechowywane są w Sekretariacie DRO Caritas.

 

Rozdział XVI

Zasady udostępniania Standardów

 

  1. Standardy, oprócz przedmiotowej wersji, sporządzono także w wersji skróconej, przeznaczonej dla Uczniów, zawierającej informacje istotne dla Ucznia.
  2. Biorąc pod uwagę specyficzne trudności edukacyjne i zróżnicowane możliwości Uczniów, wersja dla nich dostosowana jest do ich specjalnych potrzeb i sporządzona w postaci graficznej.
  3. Standardy (w każdej ze sporządzonych wersji, o których mowa w ust. 1 i 2) są dostępne na stronie internetowej pod adresem: drocaritas.pl, jak również wywieszone w budynku DRO Caritas na tablicy ogłoszeń.
  4. Standardy (w każdej ze sporządzonych wersji, o których mowa w ust. 1 i ust. 2) znajdują się także w Sekretariacie DRO Caritas – do wglądu dla Opiekuna Ucznia lub każdej osoby z Personelu.
  5. Standardy są promowane wśród Personelu i Opiekunów Ucznia poprzez działania informacyjne służące przeciwdziałaniu Krzywdzeniu Ucznia i zachęcanie do ich stosowania (m.in. informacje na stronie internetowej: drocaritas.pl oraz profil na Facebook: Dom Rehabilitacyjno Opiekuńczy Caritas).
  6. Personel ma dostęp do spisu instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach Krzywdzenia Ucznia, wraz z ich danymi kontaktowymi.
  7. Nauczyciele prowadzący zajęcia z Uczniami zapoznają ich ze Standardami w dostępnym dla nich zakresie, w sposób dostosowany do ich możliwości zrozumienia zasad postępowania oraz sposobów reagowania – w celu zapobiegania oraz uświadamiania niewłaściwych zachowań, przemocy, innych form krzywdzenia Ucznia, a także uczenia, jak należy postąpić w takich sytuacjach.
  8. Szkoła zapoznaje ze Standardami:
  • Kandydata – przed dopuszczeniem do zajęć z Uczniem (załączniki nr 9-1, 9-2);
  • Personel cyklicznie – na początku każdego roku szkolnego w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole, w tym w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów Krzywdzenia Ucznia;
  • Opiekunów Ucznia: po opublikowaniu Standardów przez Szkołę oraz cyklicznie – na pierwszym w danym roku szkolnym zebraniu rodziców;
  • dokumentacja ze szkoleń, o których mowa w pkt. 2 i 3 przechowywana jest w Sekretariacie DRO Caritas.

 

Rozdział XVII

Wykaz załączników:

  • Oświadczenie kandydata do pracy z uczniami: załącznik nr 1
  • Notatka służbowa – dokumentacja zgłoszenia i podjęcia interwencji: załącznik nr 2
  • Plan wsparcia małoletniego: załącznik nr 3
  • Notatka służbowa z rozmowy:

– z rodzicem/opiekunem prawnym małoletniego lub

– z małoletnim w obecności jego rodzica/opiekuna prawnego: załącznik nr 4-1

– wyjaśniającej (dotyczy osoby z personelu): załącznik nr 4-2

  • Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego: załącznik nr 5
  • Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich: załącznik nr 6
  • Notatka służbowa z naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich: załącznik nr 7
  • Raport z kontroli przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich: załącznik nr 8
  • Oświadczenie kandydata do pracy z uczniami o zapoznaniu się:

– ze Standardami Ochrony Małoletnich: załącznik nr 9-1

– z uaktualnionym tekstem Standardów Ochrony Małoletnich: załącznik nr 9-2

 

 

Rozdział  XVIII

Przepisy końcowe

  1. Dyrektor Szkoły jest osobą odpowiedzialną za całość realizacji Standardów w Szkole.
  2. Standardy wchodzą w życie na mocy zarządzenia Dyrektora Szkoły z dnia 15 lutego 2024 r.

 

Tekst ze zmianami wprowadzonymi z dniem 31.07.2024

 

Skip to content