Terapia A.Fröhlicha`a
Jedną z ofert pedagogicznych proponowanych uczestnikom zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest koncepcja stymulacji bazalnej opracowana przez prof. A. Fröhlicha.
Jest to holistyczna koncepcja pracy pedagogicznej, terapeutycznej i pielęgnującej. Jako cel wskazuje maksymalne pobudzenie rozwoju poprzez odpowiednie bodźce środowiskowe, a także doświadczenia wielozmysłowe.
Jest ofertą, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości danego wychowanka, stymulacji wspomagających rozwój jego funkcjonowania osobistego i społecznego, jak też poznawanie i eksplorację najbliższego otoczenia.
Pomaga wyrównać brak własnych doświadczeń życiowych.
Punktem wyjścia jest odkrywanie własnego ciała i jego możliwości.
Dla właściwej realizacji celów stymulacji bazalnej stworzone jest odpowiednie, bezpieczne środowisko sprzyjające nabywaniu doświadczeń.
W środowisku tym charakterystyczne i ważne miejsce stanowi „nisza” – niewielka oddzielona przestrzeń, miejsce relaksacji tworzące poczucie bezpieczeństwa, ale także strefa do podejmowania aktywności własnej.
Zapewnione są odpowiednie pomoce
do stymulacji oraz pobudzania aktywności własnej, tzw. „świat bazalny”.
Stosowana w pracy z wychowankami komunikacja bazalna, dostosowując się do indywidualnych możliwości oraz potrzeb (wspólny poziom spotkania) wykorzystuje przede wszystkim niewerbalne środki wyrazu.
Budowana jest określona struktura kontaktów z danym wychowankiem, co ułatwia mu dostrzeżenie komunikatu i nawiązanie relacji.
Struktura wspomagania bazalnego obejmuje:
stymulację indywidualną,
stymulację w grupie,
udział w zajęciach integracyjnych,
uczestnictwo w wydarzeniach dnia codziennego.
Uwzględnienia okresy relaksacji/wypoczynku, występujące naprzemiennie z czasem zajęć.
[foogallery id=”270″]