

Statut
Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej
w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas
w Gorlicach
Stan prawny na dzień: 31 grudnia 2024 r.
Spis treści:
Podstawa prawna | s. 3 – 4 |
Rozdział 1 Informacje ogólne | s. 5 – 6 |
Rozdział 2 Cele i zadania Szkoły | s. 6 – 8 |
Rozdział 3 Organy Szkoły | s. 8 – 11 |
Rozdział 4 Organizacja Szkoły | s. 11 – 19 |
Rozdział 5 Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze | s. 19 – 22 |
Rozdział 6 Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły | s. 22 – 27 |
Rozdział 7 Uczniowie Szkoły | s. 28 – 33 |
Rozdział 8 Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów | s. 33 – 40 |
Rozdział 9 Zasady przyjmowania do Szkoły | s. 40 – 41 |
Rozdział 10 Działalność finansowa | s. 41 |
Rozdział 11 Postanowienia końcowe | s. 41 – 42 |
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe;
- Przepisy wykonawcze, w szczególności:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej- załącznik nr 3 do rozporządzenia,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego;
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r.;
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
Rozdział 1
Informacje ogólne
§ 1
- Nazwa szkoły: Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach, zwana dalej Szkołą.
- Typ szkoły: ośmioletnia szkoła podstawowa.
- Siedziba Szkoły znajduje się w Gorlicach przy ul. M. Konopnickiej 21.
- Osobą prawną prowadzącą Szkołę jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej, mający
siedzibę w Rzeszowie przy ul. Jana Styki 21. - Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Małopolski Kurator Oświaty.
- Szkoła jest jednostką oświatową w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach i prowadzi współpracę z pozostałymi jednostkami w nim funkcjonującymi, tj.: Niepublicznym Przedszkolem Specjalnym, Niepubliczną Szkołą Specjalną Przysposabiającą do Pracy oraz Warsztatami Terapii Zajęciowej.
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- DRO Caritas – należy przez to rozumieć Dom Rehabilitacyjno-Opiekuńczy Caritas w Gorlicach;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Szkole;
- specjalistach – należy przez to rozumieć nauczycieli specjalistów, np.: logopedę, psychologa oraz innych specjalistów pracujących w Szkole;
- uczniach – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły;
- wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów ucznia lub uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad nim;
- osobie prowadzącej Szkołę – należy przez to rozumieć osobę prawną prowadzącą Szkołę, to jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej;
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty;
- IPET – należy przez to rozumieć indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe; - IPZ – należy przez to rozumieć indywidualny program zajęć.
§ 3
Szkoła przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym dla uczniów ze współwystępującymi niepełnosprawnościami sprzężonymi, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
§ 4
W Szkole organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§ 5
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
§ 6
- Szkoła w szczególności realizuje następujące cele:
- dostosowanie działań edukacyjnych, ukierunkowanych na zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, do ich możliwości psychofizycznych;
- udzielanie uczniom specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- organizowanie zajęć umożliwiających uczniom podtrzymywanie tożsamości religijnej i narodowej;
- edukacja uczniów pod kątem bezpieczeństwa i ochrony zdrowia fizycznego
i psychicznego;
- przekazywanie wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej, prawnej i ekologicznej;
- przygotowanie do optymalnego dla danego ucznia poziomu samodzielności w życiu dorosłym.
- Cele szkoły realizowane są poprzez następujące zadania:
- organizację współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi, z organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
- opracowywanie i realizacja programu wychowawczo – profilaktycznego;
- stwarzanie uczniom/wychowankom warunków do nabywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do ich wszechstronnego rozwoju;
- zapewnienie odpowiednej bazy dydaktycznej dostosowanej do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów/wychowanków;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych ucznia/wychowanka oraz rozwijanie motywacji do porozumiewania się z drugą osobą, komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych.
§ 7
- Szkoła stosuje szczególne środki ochrony uczniów/wychowanków określone w Standardach Ochrony Małoletnich w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w DRO Caritas w Gorlicach stanowiących odrębny dokument.
- Szkoła zapewnia niezbędne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów oraz uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Szkoła zapewnia ochronę poprzez system monitoringu wizyjnego budynku i terenu Szkoły oraz kontrolę dostępu wejścia do budynku poprzez system wideodomofonu.
- W Szkole obowiązują procedury służące zapewnianiu bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, tj.
- Procedury reagowania w przypadku wystąpienia zewnętrznych zagrożeń fizycznych;
- Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych zagrożeń fizycznych;
- Procedury reagowania w przypadku nieprawidłowego korzystania z technologii cyfrowej;
- Procedury bezpiecznej organizacji pracy;
- Procedura organizacji wycieczki;
- Procedura opieki pielęgniarskiej.
- Procedury, o których mowa w ust. 4 zawarte są w zbiorze „Procedury obowiązujące w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach’’, który stanowi odrębny dokument.
§ 8
Szkoła, zgodnie z przepisami prawa, zapewnia opiekę zdrowotną nad uczniami/wychowankami, podejmuje działania z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami i promocji zdrowia.
§ 9
Szkoła udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej i organizuje tę pomoc na zasadach określonych w przepisach prawa oświatowego, w szczególności stosownie do zapisów w orzeczeniu i IPET.
Rozdział 3
Organy Szkoły
§ 10
- Szkołą kieruje Dyrektor.
- W Szkole działa Rada Pedagogiczna.
§ 11
- Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza i odwołuje z niego osoba prowadząca
Szkołę. - Osoba prowadząca Szkołę może również utworzyć stanowisko zastępcy Dyrektora.
§ 12
Dyrektor wykonuje czynności w imieniu osoby prowadzącej Szkołę, kieruje działalnością Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 13
- Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:
- działalność dydaktyczno-wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjno-wychowawczą Szkoły zgodnie z przepisami prawa oświatowego mającymi zastosowanie do szkół niepublicznych oraz z postanowieniami Statutu;
- zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Szkoły;
- zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- realizację zarządzeń osoby prowadzącej Szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- realizację zgodnie z przepisami prawa oświatowego uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań, jak również w doskonaleniu zawodowym.
- Dyrektor realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
- lideruje, wspierając wszechstronny rozwój uczniów, pracę nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom, nauczycielom oraz pozostałym pracownikom Szkoły;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- nadzoruje realizację celów i zadań Szkoły, o których mowa w rozdz. 2;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły, zatwierdzonym przez osobę prowadzącą Szkołę, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
- decyduje w sprawach;
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
- przyznawania nagród i innych wyróżnień oraz wymierzania kar
porządkowych; - wykonuje inne zadania wynikające z przepisów odrębnych.
§ 14
W przypadku powołania na stanowisko Dyrektora osoby niebędącej nauczycielem, na stanowisko zastępcy Dyrektora powołany zostaje nauczyciel, który sprawuje nadzór pedagogiczny w Szkole.
§ 15
- W Szkole działa Rada Pedagogiczna będąca organem kolegialnym Szkoły
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. - W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor, jako jej przewodniczący
i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole. - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej w szczególności należy:
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, decydowanie o przedłużeniu uczniowi okresu nauki;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustalanie i uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz wprowadzanie zmian do regulaminu.
4. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- zestaw materiałów edukacyjnych;
- zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania do zajęć edukacyjnych przed dopuszczeniem ich przez Dyrektora do użytku w Szkole;
- program realizacji doradztwa zawodowego;
- w sprawach skreślenia z listy uczniów.
- Rada Pedagogiczna ustala i uchwala Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły.
- Zestaw wszystkich uprawnień Rady Pedagogicznej w imieniu osoby prowadzącej Szkołę opracowuje Dyrektor.
- Organizację Rady Pedagogicznej, kompetencje i obowiązki jej członków oraz przewodniczącego, tryb podejmowania i wprowadzania uchwał, formy i sposób protokołowania oraz dokumentowania zebrań określa Regulamin Rady Pedagogicznej Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej w DRO Caritas w Gorlicach. Regulamin jest spójny z niniejszym Statutem.
§ 16
- Organy Szkoły są zobowiązane do współpracy, tworzenia dobrego klimatu Szkoły, poczucia współdziałania i partnerstwa.
- Organy Szkoły współpracują ze sobą w sposób umożliwiający działanie
i podejmowanie decyzji przez każdy z nich w granicach własnych kompetencji. - Organy Szkoły mogą włączyć się do realizacji konkretnych zadań drugiego organu, wyrażając własną opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
§ 17
Sposób rozwiązywania sporów między organami:
- w przypadku sporu pomiędzy organami Szkoły powoływany jest zespół mediacyjny;
- w skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym z przedstawicieli każdego organu, z tym, że Dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
- zespół mediacyjny przeprowadza postępowanie mające na celu rozwiązanie sporu;
- spory powinny być rozstrzygane w terminie możliwie najkrótszym, nie może on przekroczyć l miesiąca od ich powstania;
- po wyczerpaniu przez zespół mediacyjny możliwości rozwiązania sporu wewnątrz Szkoły, zwraca się on z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do osoby prowadzącej Szkołę.
Rozdział 4
Organizacja szkoły
§ 18
Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią;
- arkusz organizacji Szkoły;
- plan finansowy Szkoły;
- tygodniowy rozkład zajęć;
- przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.
§ 19
Arkusz organizacji Szkoły opracowuje Dyrektor w oparciu o obowiązujące
przepisy, a zatwierdza osoba prowadząca Szkołę.
§ 20
Działalność edukacyjna Szkoły jest określana przez:
- szkolne programy nauczania, które uwzględniając wymiar wychowawczy obejmują całość działań Szkoły z punku widzenia dydaktycznego;
- Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczo-profilaktycznym.
§ 21
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- zajęć rewalidacyjnych;
- zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności.
§ 22
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
- Szkoła może być szkoła jednooddziałową.
- Liczbę uczniów w oddziale Szkoły określa osoba prowadząca Szkołę uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 23
- W Szkole dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.
- Liczbę uczniów w klasie łączonej określa osoba prowadząca Szkołę uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 24
- Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
- Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne).
- Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych i w sali gimnastycznej.
- Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach na terenie DRO Caritas, niż wskazano w ust. 3, a także poza budynkiem, w szczególności:
- w placówkach kulturalno-oświatowych;
- na otwartych boiskach i placach;
- w parkach,
- w specjalnych miejscach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.
§ 25
- Szkoła umożliwia realizację działań z zakresu wolontariatu poprzez:
- informowanie za pośrednictwem nauczycieli wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
- podejmowanie wewnętrznych inicjatyw o charakterze wolontariackim dostosowanych do możliwości wykonawczych uczniów jako ich uczestników;
- W realizacji zadań z zakresu wolontariatu Szkoła współpracuje z innymi jednostkami na terenie DRO Caritas, tj.: Niepublicznym Przedszkolem Specjalnym, Niepubliczną Szkołą Przysposabiającą do Pracy oraz Warsztatami Terapii Zajęciowej.
§ 26
- Szkoła sprawuje opiekę i udziela pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie. Pomoc ta może być udzielana w następujących formach:
- akcje informacyjne dla rodziców na temat możliwości uzyskiwania wsparcia;
- dofinansowywanie wycieczek edukacyjnych;
- bezpłatne dożywianie dla konkretnego ucznia;
- współpraca z ośrodkami pomocy społecznej;
- inne inicjatywy, stosownie do bieżących potrzeb.
- Szkoła może występować z prośbą o pomoc do Caritas Diecezji Rzeszowskiej oraz innych darczyńców, jak również korzystać z proponowanej przez nich pomocy, po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej Szkołę.
§ 27
Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w zakresie:
- prowadzonej przez daną poradnię diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów;
- korzystania z oferty informacyjno-szkoleniowej proponowanej przez poradnie;
- doskonalenia pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń oraz wsparcie merytoryczne ze strony poradni dla nauczycieli i specjalistów.
§ 28
- Szkoła współpracuje z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży, tj.: - specjalistycznymi poradniami opieki zdrowotnej;
- instytucjami kościoła katolickiego;
- placówkami kulturalno-oświatowymi;
- placówkami sprawującymi opiekę nad osobami niepełnosprawnymi;
- instytucjami/służbami zapewniającymi bezpieczeństwo, w szczególności Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną;
- instytucjami wspierającymi realizację zajęć przysposobienia do pracy;
- innymi, w zależności od potrzeb.
- Współpraca Szkoły ze specjalistycznymi poradniami opieki zdrowotnej dotyczy
w szczególności: - pozyskiwania, za zgodą rodziców, informacji na temat wyników konsultacji
i specjalistycznych badań, niezbędnych do zapewnienia uczniom prawidłowej opieki w trakcie zajęć prowadzonych przez Szkołę; - udostępniania, na prośbę rodziców, informacji na temat funkcjonowania uczniów w Szkole.
- Zakres współpracy z instytucjami kościoła katolickiego obejmuje w szczególności:
- udział w wybranych imprezach integracyjnych organizowanych przez instytucje kościoła, ze szczególnym uwzględnieniem osoby prowadzącej Szkołę;
- udział w akcjach tematycznych, uroczystościach i wydarzeniach.
- Zakres współpracy z placówkami kulturalno-oświatowymi obejmuje:
- udział w wystawach okazjonalnych, koncertach muzycznych, imprezach integracyjnych i innych;
- udział uczniów w konkursach pozaszkolnych organizowanych przez placówki;
- współdziałanie w zakresie przygotowania konkursów i innych imprez
organizowanych przez Szkołę; - inne, w zależności od potrzeb.
- Zakres współpracy z placówkami sprawującymi opiekę nad osobami
niepełnosprawnymi obejmuje: - uczestnictwo uczniów w spotkaniach i imprezach o charakterze integracyjnym;
- udział w konkursach organizowanych przez placówki;
- zapraszanie placówek do udziału w konkursach i innych imprezach
organizowanych przez Szkołę; - opracowywanie dokumentów niezbędnych w orzecznictwie;
- inne, w zależności od potrzeb.
- Zakres współpracy z instytucjami/służbami zapewniającymi bezpieczeństwo
obejmuje w szczególności: - działania profilaktyczne ze strony instytucji/służb prowadzone na terenie Szkoły;
- udział w konkursach organizowanych pod patronatem tych instytucji/służb;
- wizyty studyjne poszerzające wiedzę uczniów na temat działalności danych instytucji/służb;
- organizowanie zajęć tematycznych ze współudziałem przedstawicieli poszczególnych instytucji/służb;
- inne, w zależności od potrzeb.
§ 29
- Szkoła na bieżąco współpracuje z rodzicami uczniów w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki, w szczególności poprzez: stały kontakt z rodzicami, konsultacje indywidualne, zebrania z rodzicami.
- Szczegółowa organizacja współpracy Szkoły z rodzicami uczniów, jak również monitoring tej współpracy, określone są w odrębnym dokumencie, tj. Zakres i formy współpracy z rodzicami.
§ 30
- Rodzice zobowiązani są do:
- dopełnienia czynności związanych z zapisaniem ich dziecka do Szkoły;
- przekazywania informacji o stanie zdrowia ucznia, w tym pisemnych zleceń lekarzy dotyczących leków podawanych uczniom na terenie Szkoły;
- współpracy z pracownikami Szkoły, w szczególności z nauczycielami i pielęgniarką;
- dostarczania dokumentacji wymaganej do realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
- zapewnienia regularnego uczęszczania ucznia na zajęcia.
§ 31
- W Szkole działa biblioteka.
- Biblioteka gromadzi i udostępnia literaturę, w szczególności związaną z edukacją
i rewalidacją osób z niepełnosprawnością intelektualną: - z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, tj. dydaktyki, psychologii,
metodologii badań i innych; - metodyczną, tj. poradniki metodyczne, czasopisma, scenariusze zajęć itp.;
- z zakresu problemów wychowania i opieki;
- stanowiącą wsparcie w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W zbiorach biblioteki znajdują się ponadto materiały edukacyjne do zajęć, tj. płyty, książki, itp.
- Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
- Czynności związane z katalogowaniem oraz udostępnianiem zasobów biblioteki należą do zakresu obowiązków pracownika administracyjnego.
§ 32
- Uczniowie/wychowankowie mogą korzystać ze Świetlicy Szkoły, zgodnie z Regulaminem regulującym jej pracę, który stanowi odrębny dokument.
- Do Świetlicy przyjmowani są uczniowie, którzy przebywają dłużej w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dowozu do Szkoły i inne okoliczności, które wymagają zapewnienia opieki tym uczniom w Szkole.
- Świetlica zapewnia uczniom/wychowankom:
- opiekę;
- organizację czasu wolnego przed zajęciami i po zajęciach
edukacyjnych;
- tworzenie warunków do samodzielności i aktywności własnej;
- organizowanie zajęć wspomagających ujawnianie i rozwijanie zainteresowań uczniów oraz indywidualnych zdolności na miarę ich możliwości;
§ 33
- W Szkole funkcjonuje stołówka szkolna.
- Stołówka zapewnia możliwość korzystania z trzech posiłków w tym jednego gorącego.
- Korzystanie z posiłków w stołówce jest dobrowolne i odpłatne.
- Wysokość opłat za posiłki ustala Dyrektor w porozumieniu z osobą prowadzącą Szkołę.
- Szczegółowe zasady korzystania ze stołówki określa jej Regulamin, który stanowi odrębny dokument.
§ 34
- W szkole działa wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego koordynacją zajmuje się nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora.
- W ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego Szkoła:
- zapoznaje uczniów z różnego rodzaju obszarami zawodowymi i związaną z nimi pracą;
- kształtuje właściwe postawy wobec cudzej, a także własnej pracy;
- umożliwia konfrontowanie preferencji, zainteresowań i uzdolnień uczniów z konkretnymi sytuacjami zawodowymi oraz czynnościami pracy, jak również planowanie własnej przyszłości w tym zakresie;
- W realizacji treści związanych z doradztwem zawodowym, Szkoła współpracuje z Warsztatami Terapii Zajęciowej działającymi w DRO Caritas.
§ 35
- Nauczanie zdalne odbywa się według zasad wynikających z przepisów prawa, z uwzględnieniem postanowień niniejszego paragrafu.
- Do realizacji zajęć nauczyciele wykorzystują narzędzia informatyczne i technologie informacyjno-komunikacyjne, tj.: obsługiwane z poziomu komputerów lub tabletów programy do pracy z uczniami, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne i inne materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów.
- Materiały niezbędne do realizacji zajęć przekazywane są pocztą elektroniczną na adres e – mail rodzica lub ucznia.
- W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego:
- Szkoła korzysta tylko z narzędzi informatycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które gwarantują bezpieczeństwo danych ich użytkowników;
- uczniowie przed przystąpieniem do korzystania z danego narzędzia informatycznego lub danej technologii informacyjno-komunikacyjnej muszą zostać w zrozumiałej formie zapoznani przez nauczyciela z zasadami ich obsługi, a także właściwymi wymogami bezpieczeństwa, w tym cyberbezpieczeństwa;
- uczniowie najpóźniej w pierwszym dniu nauczania zdalnego w danym roku szkolnym są zaznajamiani z zasadami bezpiecznego wykorzystywania narzędzi i technologii informatycznych, higieny cyfrowej, pracy z komputerem;
- nauczyciele, realizując zajęcia w formie nauczania zdalnego, organizują to nauczanie w sposób, który nie wymaga od uczniów ciągłego korzystania z monitorów ekranowych;
- wychowawca oddziału koordynuje, pod nadzorem Dyrektora, realizację zajęć w formie nauczania zdalnego, w szczególności dbając o przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny kształcenia podczas nauczania zdalnego i nadzorując, by w jego oddziale kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia odbywało się przemiennie.
- Potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego odbywa się poprzez wysłanie przez rodzica lub ucznia wiadomości elektronicznej przez pocztę elektroniczną.
- Uczestnictwo uczniów/wychowanków w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość potwierdzane może być także, po uzgodnieniu, z wykorzystaniem innego komunikatora internetowego lub poprzez telefoniczny kontakt z rodzicem lub uczniem.
§ 36
- Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
- Pierwszy okres zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i kończy się w ostatnim powszednim dniu przed rozpoczęciem ferii zimowych, nie później jednak niż 31 stycznia.
- Drugi okres kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§ 37
Nauczyciele prowadzą dokumentację zajęć edukacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 38
- Dokumentacja Szkoły dotycząca organizacji i przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oświatowego w tym zakresie. - Szkoła gromadzi indywidualne akta osobowe ucznia zawierające:
- wniosek o przyjęcie do Szkoły;
- orzeczenia;
- niezbędną dokumentację o charakterze prawnym;
- kwestionariusz wywiadu środowiskowego;
- upoważnienia i zgody;
- wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania ucznia;
- IPET;
- dokument Zakres i formy współpracy z rodzicami;
- dokumentację specjalistyczną dostarczoną przez rodziców;
- dokumentację inną, wynikającą z prowadzonej przez Szkołę działalności.
- Szkoła prowadzi inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 39
- W Szkole mogą być wdrażane innowacyjne działania programowe, organizacyjne
lub metodyczne, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. - Dyrektor może uwzględnić działania innowacyjne jako jedną z form zajęć,
z wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, przeznaczonych na zajęcia
rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów. - Działalność innowacyjna w Szkole prowadzona jest po uzyskaniu akceptacji
Dyrektora i zatwierdzeniu przez osobę prowadzącą Szkołę.
§ 40
- W Szkole mogą być podejmowane działania o charakterze religijnym obejmujące
w szczególności: - udział w wydarzeniach związanych z kalendarzem liturgicznym;
- możliwość uczestnictwa w nabożeństwach;
- udział w uroczystościach związanych z życiem religijnym i tradycjami kultywowanymi w regionie.
- W Szkole może być organizowana nauka religii.
- Dyrektor uwzględnia brak zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia na udział w życiu religijnym Szkoły i wyłącza danego ucznia/wychowanka z prowadzonych w tym zakresie działań.
Rozdział 5
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
§ 41
- W Szkole, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, organizowane są zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
- Dyrektor powierza każdy zespół szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi określanemu jako wychowawca.
- Do zadań wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego należy:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój uczestników zajęć;
- organizowanie środowiska wychowawczego;
- współdziałanie z innymi nauczycielami i specjalistami pracującymi z uczestnikami zajęć;
- interesowanie się stanem zdrowia uczestników zajęć i porozumiewanie się w tych sprawach z pielęgniarką;
- badanie przyczyn opuszczania zajęć;
- realizowanie zadań związanych z udzielaniem pomocy uczestnikom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
- współdziałanie z rodzicami uczestników zajęć i dokumentowanie tej współpracy;
- prowadzenie dzienników zajęć i innej wymaganej dokumentacji;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz zgodnie
z uchwałami Rady Pedagogicznej.
§ 42
Cele i zakres zajęć rewalidacyjno-wychowawczych realizowane są zgodnie z prawem oświatowym z uwzględnieniem:
- wspomagania rozwoju osobowego:
- maksymalnego rozwijania najmniej uszkodzonych cech wrodzonych,
- wzmacniania i usprawniania uszkodzonych sfer,
- kompensowania braków w rozwoju psychofizycznym przez rozwój funkcji zastępczych,
- podtrzymywania osiągnięć w poszczególnych obszarach rozwojowych,
- stymulowania rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami.
§ 43
Do zadań Szkoły w zakresie funkcjonowania zespołów rewalidacyjno-wychowawczych
należy:
- tworzenie bezpiecznego, przyjaznego środowiska ułatwiającego funkcjonowanie uczestnikom zajęć;
- tworzenie warunków niezbędnych do zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych (psychicznych, fizycznych, społecznych, kulturalnych) oraz
prowadzenia wielokierunkowych działań terapeutycznych; - umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia w oparciu o IPZ, opracowany dla każdego uczestnika zajęć;
- umożliwianie korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stosownie do wskazań w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- dokonywanie wielopłaszczyznowej diagnozy funkcjonalnej oraz okresowej oceny funkcjonowania uczestników zajęć;
- organizowanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym uczestników zajęć;
- zapewnianie udziału w procesie integracji z najbliższym środowiskiem w sposób dostępny dla uczestnika zajęć.
§ 44
Zadania Szkoły, o których mowa w § 43 są realizowane poprzez:
- zapewnianie niezbędnych warunków bezpieczeństwa, higieny oraz opieki zdrowotnej;
- zapewnienie uczestnikom zajęć komfortu psychicznego, poczucia akceptacji i bezpieczeństwa;
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu;
- współpracę nauczycieli prowadzących zajęciaz psychologiem oraz,
w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z uczestnikami zajęć w zakresie: - diagnozowania,
- tworzenia, realizowania oraz modyfikowania IPZ;
- zapewnienie warunków do realizacji założeń IPZ, w tym specjalistycznej bazy materialno-terapeutycznej, stosownie do specyficznych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczestników zajęć;
- indywidualizację oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych w zakresie celów, metod, technik i form pracy, stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami uczestników zajęć;
- organizowanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczestników zajęć, stosownie do zapisów w orzeczeniu;
- monitorowanie zmian w funkcjonowaniu uczestników zajęć, dokonywanie przez nauczycieli okresowej oceny ich funkcjonowania;
- dokumentowanie procesu edukacyjnego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego;
- diagnozę środowiska rodzinnego, współpracę z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju uczestnika zajęć;
- wspomaganie wychowawczej roli rodziny oraz udzielanie jej pomocy stosownie
do potrzeb; - współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
- zapewnienie uczestnikom zajęć możliwości udziału w zajęciach oraz imprezach i uroczystościach integracyjnych, a także działaniach o charakterze religijnym organizowanych w DRO Caritas.
- uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej, szczególnie w wydarzeniach
stwarzających możliwość integracji uczestników zajęć i ich rodzin ze środowiskiem.
§ 45
- Okresowa ocena funkcjonowania uczestnika zajęć jest oceną opisową.
- Uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie dotyczą szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o których jest mowa
w rozdziale 8.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły
§ 46
- W Szkole zatrudniani są nauczyciele oraz stosownie do potrzeb: specjaliści i inni pracownicy, w tym pracownicy administracyjni i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli oraz specjalistów i innych pracowników Szkoły regulują odrębne przepisy.
- Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich
wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 47
- Nauczyciele wykonują zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego Statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w Szkole.
- Do zakresu zadań nauczyciela w szczególności należy:
- wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju, indywidualizowanie oddziaływań;
- realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia zgodnie z wynikami diagnozy oraz IPET opracowanym dla każdego ucznia;
- stosowanie w pracy metod zapewniających efektywny rozwój uczniów, nabywanie przez nich wiedzy i umiejętności;
- udzielanie uczniom wszechstronnej pomocy w przezwyciężaniu i eliminowaniu niepowodzeń;
- realizacja Programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły;
- dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki;
- stosowanie i przestrzeganie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
- prawidłowe i terminowe prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
- współpracowanie z innymi nauczycielami i wszystkimi specjalistami pracującymi z uczniami.
- Nauczyciel jest zobowiązany w szczególności do:
- przestrzegania przepisów prawa oświatowego;
- przestrzegania przepisów wewnątrzszkolnych, w tym:
a) postanowień niniejszego Statutu,
b) regulaminów i procedur,
- ustalonego porządku pracy,
d) zarządzeń Dyrektora;
- aktywnego udziału w życiu Szkoły;
- dbałości o powierzone jego opiece pracownie, sprzęt i pomoce dydaktyczne;
- systematycznego doskonalenia zawodowego;
- przestrzegania dyscypliny pracy oraz tajemnicy służbowej;
- wykonywania innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz zgodnie
z uchwałami Rady Pedagogicznej. - Nauczyciel ma w szczególności prawo do:
- wyboru i zastosowania, w realizacji programu nauczania, takich metod nauczania, wychowania i terapii, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;
- wyboru i wykorzystywania środków i pomocy dydaktycznych, które uzna
za najbardziej odpowiednie dla realizacji programu nauczania; - do korzystania z różnych form doskonalenia zawodowego.
§ 48
- Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, określanemu jako wychowawca.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danym oddziale
w oparciu o wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego. - Dopuszcza się możliwość zmiany wychowawcy oddziału lub wpływ na jego dobór w przypadku uzasadnionego wystąpienia do Dyrektora w tej sprawie przez większość rodziców uczniów danego oddziału.
- Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
- prowadzenie pracy wychowawczej w oparciu o Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
- dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
- stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic;
- współdziałanie z nauczycielami, psychologiem i innymi specjalistami pracującymi z uczniem;
- koordynowanie pracy zespołów do spraw związanych z IPET uczniów jego oddziału;
- interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się w tych sprawach z pielęgniarką szkolną;
- badanie przyczyn opuszczania przez uczniów zajęć;
- realizowanie zadań związanych z ocenianiem zachowania ucznia w ramach
oceniania wewnątrzszkolnego; - realizowanie zadań związanych z udzielaniem pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej.
§ 49
- W Szkole, ze względu na specyficzne potrzeby uczniów, może być zatrudniony nauczyciel współorganizujący kształcenie.
- Nauczyciel współorganizujący kształcenie realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz:
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów powierzonych jego opiece;
- współpracuje w pracach zespołu do spraw związanych z IPET;
- współpracuje z pielęgniarką i osobami pełniącymi funkcję pomocy nauczyciela;
- wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora.
§ 50
- W Szkole zatrudnia się specjalistów: psychologa i logopedę.
- Do zadań psychologa w szczególności należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych problemów młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym uczniów; - koordynowanie współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, w tym w zakresie orzecznictwa;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
do rozpoznanych potrzeb; - wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej; - inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach wspierających rozwój uczniów;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
- Do zadań logopedy w szczególności należy:
- diagnozowanie logopedyczne;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów;
- współpraca z innymi nauczycielami w procesie diagnozowania, jak również wspierania rozwoju komunikowania się ucznia z wykorzystaniem wspomagających
i alternatywnych metod komunikacji; - poradnictwo i podejmowanie we współpracy z rodzicami uczniów działań w zakresie minimalizowania występujących zaburzeń oraz wspierania rozwoju komunikacji uczniów;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
§ 51
Za zgodą osoby prowadzącej Szkołę, stosownie do bieżących potrzeb, w Szkole można zatrudnić także innych specjalistów do prowadzenia określonych form zajęć.
§ 52
- W Szkole zatrudnia się pielęgniarkę.
- Do zadań pielęgniarki należy w szczególności:
- dbanie o bezpieczeństwo życia i zdrowia powierzonych jej opiece dzieci
i młodzieży; - sprawowanie opieki zdrowotnej nad uczniami zgodnie z Procedurą opieki pielęgniarskiej, o której mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 4 pkt 6;
- realizacja Systemu pierwszej pomocy przedlekarskiej wchodzącego w skład zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5;
- stały kontakt z rodzicami w sprawach związanych ze zdrowiem ich dzieci;
§ 53
- W Szkole zatrudnia się osoby wspierające pracę nauczyciela na stanowisku pomocy nauczyciela.
- Do zadań osoby na stanowisku pomocy nauczyciela, w szczególności, należy:
- wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze,
rewalidacyjne i opiekuńcze; - dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych pod opiekę uczniów
i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; - wykonywanie niezbędnych czynności związanych z opieką i pielęgnacją;
- kształtowanie nawyków higieny osobistej i asysta w zakresie czynności
samoobsługowych w toalecie, w sytuacjach tego wymagających; - pełnienie dyżurów zgodnie z Procedurą dyżurów korytarzowych, należącą do Procedur bezpiecznej organizacji pracy, o których mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 4 pkt 4;
- współpraca z pielęgniarką, nauczycielami i innymi specjalistami;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 54
- W Szkole zatrudnia się innych pracowników, w szczególności:
- pracowników administracyjnych;
- pracowników pomocniczych i obsługi;
- innych, stosownie do potrzeb.
- Szczegółowy przydział zadań poszczególnych pracowników znajduje się w aktach osobowych.
§ 55
- Wszyscy pracownicy Szkoły zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących w Szkole zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz współpracy w celu zapewnienia właściwej opieki nad uczniami.
- Obowiązkiem wszystkich pracowników Szkoły jest rzetelne i terminowe
realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz dbanie o dobry wizerunek Szkoły. - Wszyscy pracownicy Szkoły zobowiązani są do przestrzegania zasad współżycia międzyludzkiego oraz zasad moralnych.
- Każdy pracownik zatrudniony w Szkole zobowiązany jest do przestrzegania
regulaminu pracy oraz szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.
§ 56
Pracownicy Szkoły mają w szczególności prawo do:
- poznania szczegółowego zakresu obowiązków oraz podstawowych uprawnień;
- wykonywania pracy zgodnie z warunkami określonymi w umowie o pracę;
- poszanowania godności i innych dóbr osobistych;
- pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach;
- podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Rozdział 7
Uczniowie Szkoły
§ 57
Uczeń w szczególności ma prawo do:
- informacji na temat programu nauczania oraz zakresu wymagań, w tym kryteriów ocen;
- rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem;
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce oraz zachowania;
- właściwej organizacji życia szkolnego umożliwiającej zarówno uczestniczenie w procesie edukacji i terapii zgodnie z zasadami pedagogiki
specjalnej i higieny pracy umysłowej, jak też rozwijanie i zaspokajanie własnych zainteresowań; - warunków zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy;
- życzliwego i podmiotowego traktowania oraz poszanowania jego godności
osobistej; - wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dóbr osobistych osób trzecich;
- korzystania z pomocy w trudnych sytuacjach życiowych;
- złożenia skargi;
- opieki zdrowotnej, korzystania z pomocy doraźnej;
- wnoszenia do Szkoły i korzystania z telefonów komórkowych, z zastrzeżeniem, że:
- korzystanie z nich w czasie zajęć edukacyjnych może odbywać się tylko za zgodą nauczyciela lub innej osoby prowadzącej zajęcia,
- korzystanie z nich powinno odbywać się z poszanowaniem zasad współżycia społecznego, w tym w szczególności prawa do prywatności innych osób oraz prawa do niezakłóconego przebywania na terenie Szkoły.
§ 58
- Dyrektor niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
- przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu m.in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyn i skutków tego naruszenia;
- zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
- dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
- Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do Dyrektora. Jeśli naruszenia prawa dopuścił się Dyrektor, przysługuje prawo złożenia skargi do osoby prowadzącej Szkołę.
- Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia określa Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, stanowiąca odrębny dokument, będący częścią zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5.
- Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby strona składająca skargę nie poniosła negatywnych konsekwencji związanych ze złożeniem skargi, w szczególności zapewnić, aby fakt złożenia skargi nie został ujawniony bez zgody skarżącego, chyba że co innego wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewnić stronie skarżącej anonimowość, chyba że ujawnienie tożsamości skarżącego jest niezbędnie konieczne do rozpatrzenia skargi i wyeliminowania naruszeń praw ucznia.
§ 59
Do obowiązków ucznia w szczególności należy:
- przestrzeganie zachowań zgodnie z przyjętymi normami życia społecznego, w tym zasad kultury współżycia w grupie;
- stosowanie zasad grzecznościowych wobec rówieśników i osób dorosłych w Szkole oraz w miejscach publicznych;
- pomoc młodszym i mniej sprawnym koleżankom i kolegom;
- przestrzeganie obowiązujących w Szkole zasad bezpieczeństwa;
- uczestniczenie na właściwym sobie poziomie rozwoju w zajęciach organizowanych przez Szkołę;
- właściwe zachowanie się podczas zajęć;
- dbanie o higienę osobistą;
- dbanie na miarę swoich możliwości o schludny i estetyczny wygląd;
- przestrzeganie zasad ochrony intymności własnej oraz szanowania intymności innych osób;
- wystrzeganie się szkodliwych nałogów;
- przestrzeganie, na miarę rozumienia, norm etycznych, w szczególności takich jak: uczciwość, prawdomówność, szacunek, sprawiedliwość;
- szanowanie rzeczy własnych i innych osób;
- przestrzeganie prawa własności;
- dbanie o ład i porządek oraz estetykę otoczenia;
- dbanie o wspólne mienie: sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i przybory szkolne;
- dbanie o środowisko naturalne;
- szanowanie obyczajów szkolnych, narodowych i religijnych;
- naprawianie wyrządzonych szkód materialnych;
- przestrzeganie zasady nie wnoszenia do Szkoły przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla innych osób;
- podporządkowanie się zarządzeniom Dyrektora, nauczycieli, specjalistów i współpracujących z nimi w Szkole osób.
§ 60
- Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia, o których mowa w § 58, uczeń może być ukarany.
- Stosowane wobec uczniów kary opierają się na zasadzie nienaruszalności, nietykalności i poszanowania godności osobistej ucznia.
- W Szkole ustala się następujące rodzaje kar:
- upomnienie wychowawcy wobec oddziału;
- nagana wychowawcy wpisana do dziennika;
- upomnienie Dyrektora;
- nagana Dyrektora przekazana w formie ustnej lub pisemnej rodzicom ucznia.
- W razie wystąpienia ze strony ucznia zachowań destrukcyjnych, stwarzających
zagrożenie bezpieczeństwa i zdrowia jego lub otoczenia, dopuszczalne jest
czasowe odsunięcie go od grupy w celu podjęcia działań uspokajających. - Szkoła ma obowiązek informować rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary.
- Rodzice ucznia oraz uczeń mają prawo odwołać się od zastosowanej wobec niego kary.
- Tryb składania odwołania od zastosowanej kary określa Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, stanowiąca odrębny dokument, będący częścią zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5.
§ 61
- Uczeń może być nagrodzony za:
- wzorową postawę;
- rzetelną pracę na rzecz Szkoły;
- zaangażowanie podczas zajęć;
- wysoką frekwencję;
- postawę otwartości i zaangażowanie w pomaganie innym, w tym działalność wolontariacką;
- reprezentowanie Szkoły na zewnątrz;
- inne osiągnięcia.
- Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów Szkoły:
- pochwała wychowawcy wobec całego oddziału;
- pochwała Dyrektora wobec całej społeczności Szkoły;
- pochwała skierowana do rodziców: słowna lub list pochwalny;
- powierzanie odpowiedzialnych zadań podnoszących prestiż ucznia;
- pochwalne wyeksponowanie zdjęcia ucznia na gazetce;
- dyplom lub wyróżnienie pisemne;
- nagroda rzeczowa.
- O przyznanej uczniowi nagrodzie Szkoła informuje jego rodziców.
- Rodzice ucznia oraz uczeń mają prawo wnieść zastrzeżenia do przyznanej nagrody.
- Tryb składania zastrzeżeń do przyznanej nagrody określa Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, stanowiąca odrębny dokument, będący częścią zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 7 ust. 5.
§ 62
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w przypadku:
- złożenia rezygnacji;
- popełnienia przez ucznia umyślnego przestępstwa przeciwko zdrowiu, życiu lub mieniu znacznych rozmiarów, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu;
- rażącego i długotrwałego naruszania przez ucznia w Szkole zasad współżycia społecznego – jeśli wcześniej stosowane działania naprawcze nie przyniosły efektów, w przypadkach:
- umyślnego dotkliwego, zagrażającego zdrowiu lub życiu, stosowania przez ucznia przemocy fizycznej lub psychicznej wobec innych;
- umyślnego spowodowania uszczerbku na zdrowiu innego ucznia;
- uporczywej odmowy rodziców na podjęcie leczenia ich dziecka, które
w wyniku posiadanych zaburzeń/procesu chorobowego stwarza zagrożenie dla siebie lub innych uczniów; - świadomego, nawracającego niszczenia przez ucznia mienia szkolnego;
- wyczerpania działań wychowawczych i dyscyplinujących ze stosowaniem kar włącznie i brakiem poprawy zachowania ucznia;
- Skreślenia z listy uczniów dokonuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 63
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania, określonych w niniejszym paragrafie, obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych.
- Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są: rodzice uczniów lub uczniowie pełnoletni (w zależności od sytuacji prawnej).
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności składa się do wychowawcy klasy w terminie do 7 dni od powrotu ucznia na zajęcia.
- Szkoła może usprawiedliwić nieobecność ucznia na zajęciach, przy czym:
- usprawiedliwienie do 7 dni nieobecności – w formie ustnej;
- usprawiedliwienie powyżej 7 dni nieobecności – w formie pisemnej.
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności może zawierać wskazanie powodu nieobecności.
- Osobą upoważnioną do usprawiedliwienia nieobecności ucznia na zajęciach jest wychowawca oddziału. W sytuacji odrzucenia wniosku przez wychowawcę przysługuje prawo złożenia skargi do Dyrektora.
- Dyrektor, rozpatrując skargę, może ją odrzucić lub uwzględnić, zobowiązując wychowawcę do usprawiedliwienia nieobecności. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.
§ 64
- Uczeń może zostać zwolniony z części zajęć w danym dniu. Wniosek o zwolnienie ucznia można złożyć w formie ustnej lub pisemnej do wychowawcy oddziału lub do Dyrektora.
- Nieobecności ucznia, objęte wnioskiem o zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.
§ 65
Wygląd zewnętrzny i ubiór uczniów ma być zgodny z ogólnie przyjętymi zasadami estetyki i higieny osobistej oraz ma uwzględniać potrzeby ucznia wynikające z jego stanu zdrowotnego i poziomu funkcjonowania.
Rozdział 8
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
§ 66
Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
§ 67
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania ucznia odbywa się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w IPET dla danego ucznia.
§ 68
- Uczeń w trakcie nauki w Szkole otrzymuje oceny:
1) bieżące;
2) klasyfikacyjne:
a) śródroczne i roczne,
b) końcowe.
- Oceny z zajęć edukacyjnych, a także oceny zachowania są ocenami opisowymi, uwzględniającymi osiągnięcia ucznia na miarę jego możliwości psychofizycznych.
- W ocenie podkreśla się głównie mocne strony ucznia, w mniejszym stopniu zwracając uwagę na występujące trudności, czy też słabe strony.
§ 69
Nauczyciele opracowują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych i dostosowują je do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych danego ucznia, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w jego IPET.
§ 70
Nauczyciele/wychowawca oddziału do dnia 20 września każdego roku szkolnego zapoznają ustnie uczniów, a pisemnie/mailowo ich rodziców:
- z wymaganiami edukacyjnymi, kryteriami oceny osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania oraz ze sposobami i zasadami oceniania;
- z warunkami i trybem ubiegania się o roczną ocenę klasyfikacyjną wyższą od przewidywalnej.
§ 71
Stosuje się następujące sposoby bieżącej kontroli postępów ucznia:
- obserwacja pracy ucznia na zajęciach;
- rozmowa kierowana;
- analiza prac ucznia.
§ 72
- Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem doceniania starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia, motywuje go do systematycznej pracy, pozwala rozpoznać jego mocne i słabe strony, obserwować jego rozwój.
- Oceniając uczniów podkreśla się wszystkie pozytywne elementy, jednocześnie –
z zachowaniem zasady motywowania – zwracając uwagę na występujące trudności i problemy. - Ocenianie bieżące realizuje się przez ocenę słowną skierowaną do ucznia, która ma charakter wspierający – odnoszący się do działań i osiągnięć ucznia w aspekcie doceniania poprawnych rozwiązań oraz udzielenia mu pomocy i wsparcia w sytuacjach tego wymagających.
§ 73
- W dokumentowaniu ocen bieżących stosuje się zapisy w formie skróconej według systemu znaków umownych określonych odpowiednio w § 79 i § 82.
- Nauczyciel informuje uczniów o sposobie dokumentowania ocen bieżących na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym.
§ 74
- Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu roku szkolnego.
- Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się najpóźniej na dzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
- Informacja o ocenie śródrocznej z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania jest przekazywana uczniom i rodzicom w formie ustnej lub na ich wniosek w formie pisemnej.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, Szkoła w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 75
- Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne ustalane są na 3 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
- Najpóźniej na 2 tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ustnie ucznia i jego rodziców, a na ich wniosek, w formie pisemnej, o przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się najpóźniej na dzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
- Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa niż ocena przewidywana, o której mowa w ust. 1.
§ 76
- Uzyskanie wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych jest możliwe dla każdego ucznia, który wyrazi taką chęć i odbywa się w drodze rozmowy ucznia z nauczycielem nad poziomem spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę przewidywaną i wyższą, która może być uzupełniona wykonaniem przez ucznia wskazanych przez nauczyciela zadań.
- W terminie do 7 dni od uzyskania od nauczyciela/wychowawcy informacji o przewidywanej dla ucznia rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania, rodzice mogą złożyć u Dyrektora podanie z uzasadnieniem
o umożliwienie podwyższenia oceny. - Jeżeli Dyrektor uzna, że są podstawy do uznania za zasadne zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, powołuje komisję, która odpowiednio: przeprowadza rozmowę z uczniem uzupełnioną wykonaniem przez ucznia wskazanych przez komisję zadań lub dokonuje analizy oceny zachowania ucznia.
- Ustalona przez komisję ocena nie może być niższa od przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej i jest ostateczna.
- Z pracy komisji sporządza się protokół, do którego załącza się prace ucznia.
- Protokół, o którym mowa w ustępie 5 może być udostępniony do wglądu rodzicom ucznia na ich prośbę.
- Rodzice ucznia mogą zgłosić w formie pisemnej, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
- Jeżeli Dyrektor uzna, że zastrzeżenia, o których mowa w ust. 7, są zgłoszone
w terminie i są podstawy do uznania ich za zasadne, podejmuje działania zgodnie
z obowiązującymi go przepisami prawa oświatowego.
§ 77
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne są uzasadniane przez nauczyciela ustnie zawsze przy ustaleniu oceny. Na wniosek ucznia lub rodzica uzasadnienie to powinno być sporządzone w formie pisemnej.
- Nauczyciele uzasadniają ustaloną ocenę zgodnie z przyjętymi kryteriami oceniania, o których jest mowa odpowiednio w § 81 i § 84.
- Uzasadniając ocenę uczniowi lub jego rodzicowi nauczyciel ma obowiązek:
- odwołać się do wymagań wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia;
- przekazać informację o tym, co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
- wskazać uczniowi, jak powinien dalej pracować.
- Prace ucznia są udostępniane jego rodzicom przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych podczas:
- zebrań z rodzicami;
- indywidualnych spotkań po zajęciach, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
§ 78
- Uczniowie nie przystępują do egzaminu ósmoklasisty.
- Uczeń może być nieklasyfikowany, jeśli wystąpi brak podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, którego dotyczy klasyfikacja.
- Wobec uczniów stosuje się odpowiednie przepisy prawa oświatowego dotyczące egzaminów klasyfikacyjnych.
- Wobec uczniów stosuje się odpowiednie przepisy prawa oświatowego dotyczące przedłużenia uczniowi okresu nauki.
§ 79
- Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych zapisywane są w dzienniku lekcyjnym poprzez system znaków umownych, według skali określonej w ust. 3.
- System znaków, o którym mowa w ust. 1, wykorzystywany jest także w kwestionariuszu pomocniczym do oceny opisowej, który stanowi odrębny dokument.
- Oceniając bieżące osiągnięcia edukacyjne ucznia stosuje się następującą skalę:
- A –dobrze
- B – wystarczająco;
- C – niewystarczająco.
§ 80
Ustalając ocenę osiągnięć edukacyjnych zwraca się uwagę na:
- opanowanie wiadomości i umiejętności przewidzianych dla ucznia w programie nauczania z uwzględnieniem ustaleń zawartych w IPET dla każdego ucznia;
- zaangażowanie w wykonywaną pracę i zlecone zadania;
- aktywność podczas zajęć;
- wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce;
- rozwijanie umiejętności i zdolności stosownie do własnych możliwości psychofizycznych;
- zakres samodzielności w wykonywanych zadaniach i pracach.
§ 81
Kryteria ocen do skali osiągnięć edukacyjnych, o której mowa w § 79, przedstawiają się następująco:
- A (dobrze), gdy uczeń:
- wykonuje zadanie/pracę samodzielnie, prawidłowo, z zaangażowaniem, na miarę swoich możliwości psychofizycznych,
- pracuje starannie, doprowadza pracę do końca,
- jest aktywny i wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności w praktyce,
- pokonuje własne słabości, dąży do celu, rozwijając swoje umiejętności na miarę swoich możliwości psychofizycznych,
- stosuje się do wskazówek nauczyciela lub współpracuje przy wspomaganiu;
- B (wystarczająco), gdy uczeń:
- popełnia błędy wykonując zadanie/pracę, także ze wsparciem drugiej osoby,
- pracuje mało starannie, czasem nie kończy pracy,
- czasem wykazuje zainteresowanie i aktywność lub potrzebuje motywacji,
- nabytą wiedzę i umiejętności czasem wykorzystuje w praktyce,
- w niewielkim zakresie stosuje się do wskazówek nauczyciela, nie zawsze angażuje się do współpracy, bywa bierny;
- C (niewystarczająco), gdy uczeń:
- nie wykonuje zadania/pracy, nie angażuje się – pomimo posiadanych możliwości psychofizycznych,
- pomimo motywowania i wsparcia nie chce podjąć aktywności,
- nie wykorzystuje w praktyce nabytej wiedzy i umiejętności,
- odmawia wykonania zadania/pracy lub ją niszczy,
- nie stosuje się do wskazówek nauczyciela, nie angażuje się do współpracy, świadomie przeszkadza innym.
§ 82
- Oceny bieżące zachowania zapisywane są w dzienniku lekcyjnym poprzez system znaków umownych, według skali określonej w ust. 2.
- Oceniając bieżące zachowanie ucznia stosuje się następującą skalę:
- A – zachowanie bardzo dobre;
- B – zachowanie poprawne;
- C – zachowanie niewłaściwe.
§ 83
- Ustalając ocenę zachowania zwraca się uwagę na:
- przestrzeganie i stosowanie zasad panujących w grupie;
- relację ucznia z nauczycielami i innymi osobami dorosłymi;
- relację ucznia z rówieśnikami;
- przestrzeganie norm etycznych;
- stosunek do obowiązków szkolnych;
- występowanie niepożądanych zachowań (np. agresja, nałogi, narażanie na niebezpieczeństwo).
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, należy uwzględnić jego możliwości psychofizyczne, w szczególności wpływ zaburzeń lub dysfunkcji rozwojowych na jego zachowanie – na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 84
Kryteria do skali oceny zachowania, o której mowa w § 82, przedstawiają się następująco:
- A – zachowanie bardzo dobre, gdy uczeń:
- zna i stosuje zasady bezpiecznego zachowania się oraz dba o zdrowie własne i innych,
- zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach,
- zawsze jest koleżeński i pomocny,
- nawiązuje i utrzymuje prawidłowe relacje z dorosłymi i rówieśnikami,
- dba o estetykę, porządek oraz mienie swoje i Szkoły,
- wykazuje aktywność i zaangażowanie w sytuacjach zadań dodatkowych;
- B – zachowanie poprawne, gdy uczeń:
- zna, ale nie zawsze stosuje zasady bezpiecznego zachowania się, czasem dba o zdrowie własne i innych,
- zna, ale nie zawsze stosuje się do zasad kulturalnego zachowania się,
- bywa koleżeński, czasem reaguje na potrzeby innych,
- czasem nawiązuje prawidłowe relacje z dorosłymi i rówieśnikami,
- ukierunkowany dba o estetykę, porządek oraz mienie swoje i Szkoły,
- czasem wykazuje aktywność i zaangażowanie w sytuacjach zadań dodatkowych;
- C – zachowanie niewłaściwe, gdy uczeń:
- zna, ale nie stosuje zasad bezpiecznego zachowania się, nie dba o zdrowie własne i innych,
- zna, ale nie stosuje się do zasad kulturalnego zachowania się,
- jest niekoleżeński, nie reaguje na potrzeby innych,
- nie nawiązuje w sposób właściwy relacji z dorosłymi i rówieśnikami,
- nie dba o porządek i estetykę oraz mienie swoje i Szkoły,
- nie wykazuje aktywności, nie podejmuje zadań dodatkowych.
Rozdział 9
Zasady przyjmowania do szkoły
§ 85
- Szkoła prowadzi działalność informacyjną związaną z naborem dzieci i młodzieży
do oddziałów etapów edukacyjnych oraz zespołów rewalidacyjno-wychowawczych. - Uczniami etapów edukacyjnych mogą być dzieci/młodzież w wieku umożliwiającym spełnianie obowiązku szkolnego, posiadający aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym ze sprzężeniami.
- Uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych mogą być dzieci/młodzież, posiadający aktualne orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Rodzice składają do Dyrektora wniosek o przyjęcie ich dziecka do Szkoły.
- Wzór wniosku o przyjęcie do Szkoły opracowuje Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Do wniosku dołącza się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz inną niezbędną dokumentację.
- O przyjęciu do Szkoły, także w trakcie roku szkolnego, decyduje Dyrektor.
- Dyrektor powiadamia dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie uczeń mieszka, o przyjęciu go do Szkoły, jak również informuje go
o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego. - Wymagania określone w ust. 8 dotyczą także uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Rozdział 10
Działalność finansowa
§ 86
- Szkoła na swoją działalność uzyskuje środki finansowe:
- z dotacji;
- z wniosków grantowych oraz projektów;
- z darowizn od osób prawnych i fizycznych;
- z innych źródeł.
- Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa osoba prowadząca Szkołę poprzez odrębne przepisy.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 87
- Nazwa Szkoły jest używana zasadniczo w pełnym brzmieniu.
- W nazwie Szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej, na świadectwach oraz na
pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów. - W nazwie Szkoły dopuszcza się używanie skrótu DRO w znaczeniu Dom
Rehabilitacyjno-Opiekuńczy. - Szkoła używa pieczęci: okrągłych – dużej i małej oraz podłużnych, o treści podanej w ust. 5-8.
- Na pieczątkach podłużnych używane są nazwy Szkoły w brzmieniu:
- NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA w DRO CARITAS;
- NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA w DRO CARITAS.
- Na pieczątkach podłużnych podany jest adres Szkoły: 38-300 Gorlice,
ul. M. Konopnickiej 21. - Mała okrągła pieczęć posiada w środku wizerunek godła państwowego oraz napis
w otoku: NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W DRO CARITAS W GORLICACH. - Duża okrągła pieczęć posiada w środku wizerunek godła państwowego oraz napis
w otoku: NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W DRO CARITAS W GORLICACH. - Pieczęci są używane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 88
Dokumentacja Szkoły gromadzona i przechowywana jest zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§ 89
Sprawy nieuregulowane w Statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 90
- Statut nadaje i nowelizacji dokonuje osoba prowadząca Szkołę.
- Projekt Statutu oraz projekty zmian w Statucie opracowuje Rada Pedagogiczna.
- Po nowelizacji Statutu jego tekst jednolity opracowuje Dyrektor.
- Szkołę tworzy, likwiduje i przekształca osoba prowadząca Szkołę, zgodnie z Ustawą.
§ 91
- Statut wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2024 roku.
- Traci moc Statut z dnia 1 grudnia 2019 roku.
Stan prawny na dzień: 31 grudnia 2024 r.