

Statut
Niepublicznego
Przedszkola Specjalnego
w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas
w Gorlicach
Stan prawny na dzień 31 grudnia 2024 r.
grudzień 2024
Spis treści:
Podstawa prawna | s. 3 |
Rozdział 1 Postanowienia ogólne | s. 4 – 5 |
Rozdział 2 Cele i zadania Przedszkola | s. 5 – 8 |
Rozdział 3 Organy Przedszkola | s. 8 – 9 |
Rozdział 4 Organizacja Przedszkola | s. 10 – 16 |
Rozdział 5 Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola | s. 16 – 22 |
Rozdział 6 Dzieci Przedszkola | s. 22 – 23 |
Rozdział 7Zasady przyjmowania do Przedszkola | s. 24 |
Rozdział 8 Działalność finansowa | s. 24 – 25 |
Rozdział 9 Postanowienia końcowe | s. 25 |
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe;
- Przepisy wykonawcze, w szczególności:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej – załącznik nr 1 do rozporządzenia, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, - Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r.
w sprawie doradztwa zawodowego; - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki;
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Niepubliczne Przedszkole Specjalne w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas
w Gorlicach, zwane dalej Przedszkolem, jest przeznaczone dla dzieci
posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym z niepełnosprawnością sprzężoną. - Do Przedszkola mogą być także przyjmowane dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim z niepełnosprawnością sprzężoną, jak również dzieci ze spektrum autyzmu.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w Gorlicach przy ul. M. Konopnickiej 21.
- Osobą prawną prowadzącą Przedszkole jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej, mająca
siedzibę w Rzeszowie przy ul. Jana Styki 21. - Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Małopolski Kurator Oświaty.
- Przedszkole działa w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach i prowadzi współpracę z pozostałymi jednostkami w nim funkcjonującymi, tj.: Niepubliczną Szkołą Podstawową Specjalną, Niepubliczną Szkołą Specjalną Przysposabiającą do Pracy oraz Warsztatami Terapii Zajęciowej.
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- DRO Caritas – należy przez to rozumieć Dom Rehabilitacyjno-Opiekuńczy
Caritas w Gorlicach; - Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych
w Przedszkolu; - specjalistach – należy przez to rozumieć specjalistów, np.: logopedę, psychologa oraz innych specjalistów pracujących w Przedszkolu;
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola;
- osobie prowadzącej Przedszkole – należy przez to rozumieć osobę prawną
prowadzącą Przedszkole, to jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej; - IPET – należy przez to rozumieć indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
§ 4
Przedszkole w szczególności realizuje następujące cele:
- wspieranie całościowego rozwoju dziecka w procesie wychowania i nauczania – uczenia się adekwatnie do jego indywidualnego potencjału i możliwości psychofizycznych;
- przygotowanie dziecka do podjęcia dalszej edukacji zgodnie z potrzebami i możliwościami wynikającymi z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
- sprawowanie opieki nad dziećmi z niepełnosprawnością.
§ 5
Cele, o których mowa w § 4realizowane są w szczególności poprzez następujące zadania:
- zapewnienie warunków do wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka, stosownie do jego potencjału rozwojowego i możliwości psychofizycznych;
- tworzenie sytuacji sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu aktywności oraz zainteresowań dziecka w procesie nabywania i gromadzenia doświadczeń związanych z poznawaniem otaczającego go świata;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne nabywanie przez dziecko wiedzy i umiejętności;
- systematyczne rozwijanie umiejętności społecznych oraz komunikacyjnych dziecka służących integracji społecznej;
- organizowanie zajęć umożliwiających rozwój tożsamości narodowej, religijnej i językowej;
- systematyczne rozwijanie podstawowych prawidłowych zachowań z zakresu edukacji zdrowotnej.
§ 6
Zadania Przedszkola, o których mowa w § 5realizowane są poprzez:
- spełnienie wymogów związanych z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole;
- stwarzanie warunków do realizacji zajęć oraz nabywania przez dzieci wiedzy, umiejętności niezbędnych do ich indywidualnego i wszechstronnego rozwoju;
- zapewnienie elementów wyposażenia oraz pomocy dydaktycznych i terapeutycznych odpowiednich dla specjalnych potrzeb dzieci;
- organizację kształcenie specjalnego zgodnie z przepisami prawa;
- realizację zaleceń określonych w orzeczeniach;
- organizowanie zgodnie z przepisami prawa pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności stosownie do zapisów w orzeczeniu i IPET;
- współpracę ze środowiskiem rodzinnym, wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do dalszej edukacji z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- organizację współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi, z organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
§ 7
Przedszkole stosuje szczególne środki ochrony dzieci określone w Standardach Ochrony Dzieci w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym w DRO Caritas w Gorlicach stanowiących odrębny dokument.
§ 8
- Przedszkole zapewnia niezbędne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Przedszkole zapewnia ochronę poprzez system monitoringu wizyjnego budynku i terenu Przedszkola oraz kontrolę dostępu wejścia do budynku poprzez system wideodomofonu.
- Przedszkole prowadzi działania profilaktyczne we współpracy ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo tj. w szczególności z Policją i Strażą Pożarną.
- W Przedszkolu obowiązują procedury służące zapewnianiu bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, tj.:
- Procedury reagowania w przypadku wystąpienia zewnętrznych zagrożeń fizycznych;
- Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych zagrożeń fizycznych w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym w DRO Caritas;
- Procedury reagowania w przypadku nieprawidłowego korzystania z technologii cyfrowej;
- Procedury bezpiecznej organizacji pracy tj.:
- Procedura postępowania w sytuacji samowolnego opuszczenia zajęć/placówki przez podopiecznego,
- Procedura bezpieczeństwa w trakcie wyjścia tematycznego/spaceru;
- Procedura organizacji wycieczki.
- Procedury, o których mowa w ust. 4 zawarte są w zbiorze „Procedury obowiązujące w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach’’, który stanowi odrębny dokument.
§ 9
- Przedszkole promuje i chroni zdrowie dzieci poprzez:
- zapewnienie dzieciom opieki zdrowotnej, w tym pomocy pielęgniarskiej w razie stwierdzenia ich niedyspozycji, zgodnie z Procedurą opieki pielęgniarskiej, wchodzącą w skład zbioru procedur, o którym mowa w § 8 ust. 5;
- dostosowanie rozkładu dnia do możliwości psychofizycznych i potrzeb dzieci;
- tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu psychicznego;
- uczenie dostrzegania czynników oraz sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu,
jak również umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych
i niebezpiecznych; - prowadzenie edukacji zdrowotnej, w tym propagowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego;
- uczestnictwo w projektach prozdrowotnych;
- pozyskiwanie rodziców do współpracy w zakresie profilaktyki i ochrony
zdrowia. - Przedszkole współpracuje z rodzicami w zakresie określenia sposobu opieki nad dzieckiem, dostosowanego do jego stanu zdrowia, w szczególności w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas jego pobytu w Przedszkolu.
§ 10
- Przedszkole sprawuje opiekę i udziela pomocy dzieciom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie. Pomoc ta może być udzielana w następujących formach:
- akcje informacyjne dla rodziców na temat możliwości uzyskiwania wsparcia;
- dofinansowywanie wycieczek;
- bezpłatne dożywianie dla konkretnego dziecka;
- współpraca z ośrodkami pomocy społecznej;
- inne inicjatywy, stosownie do bieżących potrzeb.
- Przedszkole może występować z prośbą o pomoc do Caritas Diecezji Rzeszowskiej oraz innych darczyńców, jak również korzystać z proponowanej przez nich pomocy,
po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej Przedszkole.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 11
- Przedszkolem kieruje Dyrektor.
- Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego osoba prowadząca
Przedszkole. - Osoba prowadząca Przedszkole może również utworzyć stanowisko zastępcy Dyrektora.
- W Przedszkolu nie tworzy się rady pedagogicznej.
§ 12
Dyrektor wykonuje czynności w imieniu osoby prowadzącej Przedszkole.
§ 13
- Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:
- działalność dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą Przedszkola;
- zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań Przedszkola;
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- realizację zarządzeń osoby prowadzącej Przedszkole i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań, jak również w doskonaleniu zawodowym.
- Dyrektor realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
- kieruje działalnością Przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom, nauczycielom oraz pozostałym pracownikom Przedszkola;
- nadzoruje realizację celów i zadań Przedszkola, o których mowa w rozdz. 2;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola, zatwierdzonym przez osobę prowadzącą Przedszkole, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Przedszkola;
- decyduje w sprawach;
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola,
- przyznawania nagród i innych wyróżnień oraz wymierzania kar
porządkowych; - wykonuje inne zadania wynikające z przepisów odrębnych.
- W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z nauczycielami
i specjalistami pracującymi w Przedszkolu.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
§ 14
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez osobę prowadzącą Przedszkole.
§ 15
Podstawę organizacji pracy Przedszkola w danym roku szkolnym stanowią;
- arkusz organizacji Przedszkola;
- plan finansowy Przedszkola;
- tygodniowy rozkład zajęć;
- przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.
§ 16
Arkusz organizacji Przedszkola opracowuje Dyrektor w oparciu o obowiązujące
przepisy, a zatwierdza osoba prowadząca Przedszkole.
§ 17
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez osobę prowadzącą Przedszkole na wniosek Dyrektora, przy uwzględnieniu aktualnych potrzeb środowiska.
- Przedszkole pracuje w godzinach: od 7.00 do 15.00, w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku.
- Dzienny czas pracy Przedszkola ustala osoba prowadząca Przedszkole na wniosek Dyrektora, przy czym może on ulec zmianie, przy uwzględnieniu aktualnych potrzeb środowiska, za zgodą osoby prowadzącej Przedszkole.
§ 18
Przedszkole nie pobiera opłat od rodziców za pobyt dziecka w Przedszkolu, a także za świadczenia z zakresu wychowania, edukacji oraz opieki.
§ 19
- Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych
w Przedszkolu przewiduje się posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek. - Opłatę za wyżywienie dzieci ponoszą rodzice.
- Wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor w porozumieniu z osobą prowadzącą Przedszkole.
- Zasady zwrotu kosztów za wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka
w Przedszkolu ustala Dyrektor.
§ 20
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział.
- Liczbę dzieci w oddziale określa osoba prowadząca Przedszkole uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 21
- Ramowy rozkład dnia uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, wychowania i opieki, potrzeby, rodzaj niepełnosprawności dzieci oraz zgłaszane potrzeby rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel ustala szczegółowy rozkład dnia dla prowadzonego oddziału, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Nauczyciel organizuje zajęcia wspierające rozwój dziecka, dostosowując czas ich trwania do ich możliwości rozwojowych i potrzeb. Obejmują one:
- zajęcia kierowane;
- zajęcia niekierowane.
- Przedszkole oferuje zróżnicowane formy zajęć, w szczególności:
- aktywność zabawowa;
- zajęcia ruchowe, w tym zajęcia rytmiki oraz gimnastyki;
- zajęcia higieniczno-porządkowe;
- zajęcia samoobsługowe, w tym trening czystości;
- aktywność zabawowa na świeżym powietrzu;
- spacery i wyjścia tematyczne, wycieczki;
- aktywność własna;
- uroczystości przedszkolne;
- czas relaksu i odpoczynku.
- Przedszkole zapewnia organizację zajęć rewalidacyjnych zgodnie z przepisami prawa.
- W Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe dla dzieci, tj.: różne rodzaje arteterapii i inne.
§ 22
- W sytuacjach tego wymagających Przedszkole organizuje, poza nauczaniem stacjonarnym, także nauczanie zdalne.
- Nauczanie zdalne odbywa się według zasad wynikających z przepisów prawa, z uwzględnieniem postanowień niniejszego paragrafu.
- Do realizacji zajęć nauczyciele wykorzystują narzędzia informatyczne i technologie informacyjno-komunikacyjne, tj.: obsługiwane z poziomu komputerów lub tabletów programy do pracy z dziećmi, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne i inne materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
- Materiały niezbędne do realizacji zajęć przekazywane są pocztą elektroniczną na adres e – mail rodzica.
- W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego:
- Przedszkole korzysta tylko z narzędzi informatycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które gwarantują bezpieczeństwo danych ich użytkowników;
- rodzice przed przystąpieniem do korzystania z danego narzędzia informatycznego lub danej technologii informacyjno-komunikacyjnej muszą zostać zapoznani przez nauczyciela z zasadami ich obsługi, a także właściwymi wymogami bezpieczeństwa, w tym cyberbezpieczeństwa;
- rodzice najpóźniej w pierwszym dniu nauczania zdalnego w danym roku szkolnym są zaznajamiani z zasadami bezpiecznego wykorzystywania narzędzi i technologii informatycznych, higieny cyfrowej, pracy z komputerem;
- nauczyciele, realizując zajęcia w formie nauczania zdalnego, organizują to nauczanie w sposób, który nie wymaga od dzieci ciągłego korzystania z monitorów ekranowych;
- wychowawca koordynuje, pod nadzorem Dyrektora, realizację zajęć w formie nauczania zdalnego, w szczególności dbając o przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny kształcenia podczas nauczania zdalnego i nadzorując, by kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia odbywało się przemiennie.
- Potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego odbywa się poprzez wysłanie przez rodzica wiadomości elektronicznej przez pocztę elektroniczną.
- Uczestnictwo dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość potwierdzane może być także, po uzgodnieniu, z wykorzystaniem innego komunikatora internetowego lub poprzez telefoniczny kontakt z rodzicem.
§ 23
- W Przedszkolu mogą być podejmowane działania o charakterze religijnym obejmujące
w szczególności: - udział w wydarzeniach związanych z kalendarzem liturgicznym;
- możliwość uczestnictwa w nabożeństwach;
- udział w uroczystościach związanych z życiem religijnym i tradycjami kultywowanymi w regionie.
- W Przedszkolu może być organizowana nauka religii.
- Dyrektor uwzględnia brak zgody rodziców na udział w życiu religijnym Przedszkola i wyłącza dane dziecko z prowadzonych w tym zakresie działań.
§ 24
- Przedszkole umożliwia realizację działań z zakresu wolontariatu poprzez:
- współpracę z kołami wolontariatu działającymi w placówkach oświatowych,
w szczególności ze szkolnymi kołami Caritas; - udział w projektach prowadzonych przez Caritas Diecezji Rzeszowskiej;
- zapewnienie przez Dyrektora warunków do działania w Przedszkolu wolontariuszy;
- podejmowanie wewnętrznych inicjatyw.
- W realizacji zadań z zakresu wolontariatu Przedszkole współpracuje z innymi jednostkami funkcjonującymi w DRO Caritas.
§ 25
Przedszkole współpracuje z pozostałymi jednostkami w obrębie DRO Caritas w organizacji wydarzeń o charakterze integracyjnym.
§ 26
Dzieci uczęszczające do Przedszkola, w razie potrzeby, mają możliwości pobytu w Świetlicy szkolnej funkcjonującej w DRO Caritas przed zajęciami i po zajęciach.
§ 27
- Dzieci do Przedszkola przyprowadzane są osobiście przez rodziców lub dowożone przez gminę, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Rodzice/opiekun dowozu gminnego mają obowiązek bezpośredniego oddania dziecka pod opiekę nauczyciela/osoby pełniącej funkcję pomocy nauczyciela.
- Rodzice dziecka/opiekun dowozu gminnego mają obowiązek osobistego odbierania dziecka z Przedszkola, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Rodzice mogą upoważnić pisemnie, zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu wzorem, inną pełnoletnią osobę do odbioru ich dziecka z Przedszkola.
- Przedszkole ma prawo odmówić wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan (np. nietrzeźwość) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa.
- Rodzice/opiekun dowozu gminnego lub osoba upoważniona mają obowiązek odebrania dziecka z Przedszkola w godzinach jego pracy.
- Dziecko może pozostać pod opieką osoby pełniącej funkcję pomocy nauczyciela, nie dłużej jak do jednej godziny od zakończenia pracy Przedszkola. O zaistniałej sytuacji informowany jest Dyrektor.
- W sytuacji, o której mowa w ust. 7, Przedszkole podejmuje działania związane z kontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z Przedszkola.
- W przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola przez rodziców po upływie czasu, o którym mowa w ust. 7, oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami upoważnionymi, Dyrektor podejmie decyzję o wezwaniu Policji.
- Żądanie jednego z rodziców dotyczące nie wydawania dziecka z Przedszkola drugiemu z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.
§ 28
- Przedszkole na bieżąco organizuje współpracę z rodzicami.
- Podejmowane działania mają na celu w szczególności:
- współdziałanie w zakresie rozpoznawania indywidualnych możliwości rozwojowych i potrzeb dzieci oraz wyrównywania występujących deficytów, podejmowanie wspólnych decyzji związanych z rozwojem i edukacją dzieci;
- ujednolicenie oddziaływań Przedszkola i środowiska rodzinnego;
- rozpoznawanie potrzeb środowiska domowego i udzielanie niezbędnego wsparcia.
- Formy współdziałania z rodzicami obejmują głównie:
- bieżące rozmowy dotyczące spraw związanych z nauczaniem – uczeniem się dziecka, wychowaniem, opieką i profilaktyką;
- rozmowy diagnostyczne w szczególności na początku roku szkolnego oraz po przyjęciu dziecka do Przedszkola;
- zebrania z rodzicami – co najmniej dwa razy w roku szkolnym;
- kontakty telefoniczne w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach;
- w razie potrzeb konsultacje indywidualne na terenie Przedszkola udzielane przez nauczyciela/nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem;
- w razie potrzeby indywidualne rozmowy rodziców z pielęgniarką dotyczące sytuacji zdrowotnej ich dziecka.
- Szczegółowa organizacja współpracy Przedszkola z rodzicami, jak również monitoring tej współpracy, określone są w odrębnym dokumencie, tj. Zakres i formy współpracy z rodzicami.
§ 29
- Dokumentacja Przedszkola dotycząca organizacji i przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oświatowego w tym zakresie. - Przedszkole gromadzi indywidualne akta osobowe zawierające:
- wniosek o przyjęcie do Przedszkola;
- orzeczenia;
- dokumentację związaną z odroczeniem rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
- niezbędną dokumentację o charakterze prawnym;
- kwestionariusz wywiadu środowiskowego;
- upoważnienia i zgody;
- wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania dziecka;
- IPET;
- dokument Arkusz gotowości szkolnej;
- dokument Zakres i formy współpracy z rodzicami;
- dokumentację specjalistyczną dostarczoną przez rodziców;
- dokumentację inną, wynikającą z prowadzonej przez Przedszkole działalności.
- Przedszkole prowadzi inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 30
- W Przedszkolu zatrudniani są nauczyciele i specjaliści oraz inni pracownicy Przedszkola.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników regulują odrębne przepisy.
- Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Przedszkola oraz zasady ich
wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 31
- Do zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
- otoczenie dzieci stałą, troskliwą opieką, czuwanie nad ich bezpieczeństwem
i zdrowiem podczas prowadzonych zajęć; - sprawdzanie warunków bezpieczeństwa w miejscach, gdzie prowadzone są zajęcia;
- zwracanie uwagi na wszelkie zachowania dzieci stwarzające zagrożenie dla ich zdrowia i bezpieczeństwa;
- zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie DRO Caritas;
- przestrzeganie procedur bezpieczeństwa, o których mowa w rozdz. 2 § 8 ust.4.
§ 32
Do zakresu zadań nauczyciela w obszarze współdziałania z rodzicami należy:
- współpraca w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, gromadzenie niezbędnych informacji na temat ich stanu zdrowia, funkcjonowania psychofizycznego, potencjału i ograniczeń;
- wspieranie rodziców w działaniach na rzecz zdrowia ich dzieci;
- wprowadzanie w założenia pracy na dany rok szkolny, omawianie spraw
organizacyjnych związanych z działalnością Przedszkola oraz zapoznawanie
rodziców z obowiązującymi w Przedszkolu przepisami; - rozwiązywanie spraw bieżących związanych z indywidualnymi potrzebami
wychowawczo – edukacyjnymi oraz opiekuńczymi; - współpraca w tworzeniu, realizacji i modyfikacji IPET oraz w sporządzaniu wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania dziecka;
- zapoznawanie rodziców z realizowanym programem wychowania przedszkolnego i włączanie w jego realizację;
- utrzymywanie bieżących kontaktów z rodzicami i przekazywanie informacji dotyczących ich dziecka, jego zachowania, rozwoju, potrzeb i postępów;
- prezentowanie osiągnięć i umiejętności dzieci;
- włączanie rodziców w organizowanie życia Przedszkola.
§ 33
Do zakresu zadań nauczyciela w obszarze planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:
- opracowanie i przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego opartego o obowiązującą podstawę programową;
- praca w zespole opracowującym i realizującym IPET;
- organizowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej z zastosowaniem właściwych form i metod pracy z uwzględnieniem wyników badań, zaleceń i własnych obserwacji;
- tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu oraz rozwijanie podstawowych prawidłowych zachowań dbałości o zdrowie;
- udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy w przezwyciężaniu i eliminowaniu niepowodzeń;
- motywowanie dzieci do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań;
- współdziałanie z wszystkimi specjalistami pracującymi z dziećmi;
- współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi;
- wzbogacanie warsztatu pracy;
- prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 34
- Nauczyciel prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka oraz dokumentuje te obserwacje. - W przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną zakończoną analizą
i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. - Obserwacja, o której mowa w ust. 2, dokumentowana jest w Arkuszu gotowości szkolnej, w oparciu o który planowana jest dalsza edukacja dziecka, stosownie do jego możliwości psychofizycznych, potrzeb oraz potencjału rozwojowego.
§ 35
Do zakresu zadańnauczyciela w zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną należy:
- współpraca w opracowywaniu wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania dziecka;
- współpraca w opracowaniu, realizacji i modyfikacji IPET;
- systematyczne konsultowanie własnych spostrzeżeń na temat rozwoju psychofizycznego dzieci;
- współpraca w planowaniu dalszej drogi edukacyjnej dzieci.
§ 36
Nauczyciel współpracuje z pielęgniarką oraz z innymi pracownikami Przedszkola w realizacji zadań związanych z zapewnieniem dzieciom opieki zdrowotnej.
§ 37
Nauczyciel wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora, wynikające z przepisów odrębnych.
§ 38
- Nauczyciel jest zobowiązany w szczególności do:
- przestrzegania przepisów prawa oświatowego;
- przestrzegania przepisów wewnętrznych;
- dbania o dobre imię Przedszkola;
- dbałości o powierzoną jego opiece pracownię, sprzęt i pomoce dydaktyczne;
- systematycznego doskonalenia zawodowego;
- przestrzegania dyscypliny pracy oraz tajemnicy służbowej;
- przestrzegania zasad współżycia społecznego i dbania o właściwe relacje
międzyludzkie. - Nauczyciel ma w szczególności prawo do:
- wyboru i zastosowania, w realizacji programu, takich metod nauczania, wychowania i terapii, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;
- wyboru i wykorzystywania środków i pomocy dydaktycznych, które uzna
za najbardziej odpowiednie dla realizacji programu; - do korzystania z różnych form doskonalenia zawodowego.
§ 39
- Dyrektor, stosownie do warunków, powierza dany oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktyczno – wychowawczej
i opiekuńczej nauczyciel, pełniący rolę wychowawcy oddziałusprawuje opiekę nad danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
§ 40
Do zadań nauczyciela, wychowawcy oddziału należy:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci;
- organizowanie środowiska wychowawczego;
- współdziałanie z innymi nauczycielami i specjalistami pracującymi z dziećmi;
- interesowanie się stanem zdrowia dzieci i porozumiewanie się w tych sprawach z pielęgniarką;
- badanie przyczyn opuszczania zajęć;
- realizowanie zadań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
- współdziałanie z rodzicami dzieci i dokumentowanie tej współpracy;
- prowadzenie dzienników zajęć i innej wymaganej dokumentacji;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 41
- W Przedszkolu, ze względu na specyficzne potrzeby dzieci, może być zatrudniony nauczyciel współorganizujący kształcenie.
- Nauczyciel współorganizujący kształcenie realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz:
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci powierzonych jego opiece;
- współpracuje w pracach zespołu do spraw związanych z IPET;
- współpracuje z pielęgniarką i osobami pełniącymi funkcję pomocy nauczyciela;
- wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora.
§ 42
- W Przedszkolu zatrudnia się specjalistów: psychologa i logopedę.
- Do zadań psychologa w szczególności należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy;
- koordynowanie współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, w tym w zakresie orzecznictwa;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
do rozpoznanych potrzeb; - wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej; - inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
- Do zadań logopedy w szczególności należy:
- diagnozowanie logopedyczne;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci;
- współpraca z innymi nauczycielami w procesie diagnozowania, jak również wspierania rozwoju komunikowania się dziecka z wykorzystaniem wspomagających
i alternatywnych metod komunikacji; - poradnictwo i podejmowanie we współpracy z rodzicami dzieci działań w zakresie minimalizowania występujących zaburzeń oraz wspierania rozwoju komunikacji dzieci;
- opieka nad gabinetem logopedycznym;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
§ 43
Za zgodą osoby prowadzącej Przedszkole, stosownie do bieżących potrzeb,w Przedszkolumożna zatrudnić także innych specjalistów do prowadzenia określonych form zajęć.
§ 44
- W Przedszkolu zatrudnia się pielęgniarkę.
- Do zadań pielęgniarki należy w szczególności:
- dbanie o bezpieczeństwo życia i zdrowia powierzonych jej opiece dzieci;
- sprawowanie opieki zdrowotnej nad dziećmi zgodnie z Procedurą opieki pielęgniarskiej, o której mowa w rozdz. 2 § 9 ust. 1 pkt 1;
- realizacja Systemu pierwszej pomocy przedlekarskiej wchodzącego w skład zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 8 ust. 5;
- stały kontakt z rodzicami w sprawach związanych ze zdrowiem ich dzieci;
§ 45
- W Przedszkolu zatrudnia się osoby wspierające pracę nauczyciela na stanowisku pomocy nauczyciela.
- Do zadań osoby na stanowisku pomocy nauczyciela, w szczególności, należy:
- wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia;
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych pod opiekę dzieci;
- wykonywanie niezbędnych czynności związanych z opieką i pielęgnacją;
- wspieranie nauczyciela w rozwijaniu umiejętności życia codziennego u dzieci;
- współpraca z pielęgniarką, nauczycielami i innymi specjalistami;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 46
- Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących w Przedszkolu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz współpracy w celu zapewnienia właściwej opieki nad dziećmi.
- Obowiązkiem wszystkich pracowników Przedszkola jest rzetelne i terminowe
realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz dbanie o dobry wizerunek Przedszkola. - Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są doprzestrzegania zasad współżycia międzyludzkiego oraz zasad moralnych.
- Pracownik zatrudniony w Przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania
regulaminu pracy oraz szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym
stanowisku. - Szczegółowy przydział zadań poszczególnych pracowników znajduje się w aktach osobowych.
§ 47
Pracownicy Przedszkola mająw szczególności prawo do:
- poznania szczegółowego zakresu obowiązków oraz podstawowych uprawnień;
- wykonywania pracy zgodnie z warunkami określonymi w umowie o pracę;
- poszanowania godności i innych dóbr osobistych;
- pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach;
- podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Rozdział 6
Dzieci Przedszkola
§ 48
Dziecko ma prawo do:
- akceptacji takim, jakie jest;
- poszanowania jego godności osobistej;
- zaspokajania jego potrzeb;
- wszechstronnego rozwoju, z uwzględnieniem indywidualnych ograniczeń;
- otrzymania wychowania, które zapewni mu podstawy kultury osobistej, umożliwi rozwój jego zdolności i samodzielności;
- wzrastania w atmosferze miłości i zrozumienia, sprzyjającej pełnemu
i harmonijnemu rozwojowi jego osobowości; - ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, a także pomocy we wszystkich okolicznościach;
- indywidualnego procesu i tempa własnego rozwoju;
- swobodnej zabawy.
§ 49
Do obowiązków dziecka, stosownie do jego indywidualnych możliwości, należy:
- właściwe odnoszenie się do rówieśników, nauczycieli, specjalistów oraz innych pracowników;
- dbanie o wspólne dobro oraz ład i porządek;
- przestrzeganie poznanych zasad bezpieczeństwa;
- właściwe zachowanie się podczas zajęć.
§ 50
- Dyrektor może skreślić dziecko z listy dzieci, jeśli wcześniej stosowane
działania naprawcze nie przyniosły efektów, w przypadkach: - gdy zachowanie dziecka stanowi zagrożenie dla zdrowia lub życia pozostałych dzieci Przedszkola;
- jeżeli stan zdrowia dziecka uniemożliwia mu bezpieczną realizację zajęć
w grupie; - uporczywej odmowy rodziców na podjęcie leczenia ich dziecka, które
w wyniku posiadanych zaburzeń/procesu chorobowego stwarza zagrożenie dla siebie lub innych dzieci. - Rodzicom dziecka skreślonego przysługuje prawo uzasadnionego pisemnego odwołania się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do osoby prowadzącej Przedszkole.
- Osoba prowadząca Przedszkole rozstrzyga odwołanie w terminie 14 dni i informuje pisemnie odwołujących o rozstrzygnięciu.
Rozdział 7
Zasady przyjmowania dzieci do Przedszkola
§ 51
- Do Przedszkola mogą zostać przyjęte dzieci posiadające aktualne, zgodne z obowiązującymi przepisami, orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego – od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Obowiązek szkolny odracza się zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
§ 52
- Przedszkole prowadzi działalność informacyjną o naborze dzieci do Przedszkola.
- Rodzice składają do Dyrektora wniosek o przyjęcie ich dziecka do Przedszkola.
- Wzór wniosku o przyjęcie dziecka do Przedszkola opracowuje Dyrektor.
- Do wniosku dołącza się orzeczenie, a także opinie oraz inną niezbędną dokumentację.
- Jeżeli przyjęcie dziecka do Przedszkola wymaga zmian organizacyjnych pracy, powodujących dodatkowe skutki finansowe, Dyrektor może przyjąć dziecko do Przedszkola po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej Przedszkole.
- Dyrektor powiadamia dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie dziecko mieszka, o przyjęciu go do Przedszkola, jak również informuje go o spełnianiu przez dziecko w Przedszkolu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
Rozdział 8
Działalność finansowa
§ 53
- Przedszkole na swoją działalność uzyskuje środki finansowe:
- z dotacji;
- z wniosków grantowych oraz projektów;
- z darowizn od osób prawnych i fizycznych;
- z innych źródeł.
- Zasady prowadzenia przez Przedszkole gospodarki finansowej i materiałowej określa osoba prowadząca Przedszkole poprzez odrębne przepisy.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 54
- Nazwa Przedszkola jest używana zasadniczo w pełnym brzmieniu.
- W nazwie Przedszkola dopuszcza się używanie skrótu DRO w znaczeniu Dom
Rehabilitacyjno-Opiekuńczy. - Przedszkole używa pieczęci podłużnej o treści NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE SPECJALNE w DRO CARITAS.
- Na pieczątce podany jest adres Przedszkola: 38-300 Gorlice,
ul. M. Konopnickiej 21.
§ 55
- Statut nadaje i nowelizacji dokonuje osoba prowadząca Przedszkole.
- Projekt Statutu oraz projekty zmian w Statucie opracowuje Dyrektor.
- Po nowelizacji Statutu jego jednolity tekst opracowuje Dyrektor.
- Przedszkole tworzy, likwiduje i przekształcaosoba prowadząca Przedszkole, zgodnie z Ustawą.
§ 56
- Statut wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2024 r.
- Traci moc Statut Niepublicznego Przedszkola Specjalnego w DRO Caritas w Gorlicach z dnia 1 grudnia 2019 r.
Stan prawny na dzień: 31 grudnia 2024 r.