Statut Niepublicznego Przedszkola Specjalnego
w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach
Stan prawny na dzień 31 grudnia 2024 r.
Spis treści:
Podstawa prawna s. 3
Rozdział 1 Postanowienia ogólne s. 4 - 5
Rozdział 2 Cele i zadania Przedszkola s. 5 - 8
Rozdział 3 Organy Przedszkola s. 8 - 9
Rozdział 4 Organizacja Przedszkola s. 10 - 16
Rozdział 5 Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola s. 16 - 22
Rozdział 6 Dzieci Przedszkola s. 22 - 23
Rozdział 7 Zasady przyjmowania do Przedszkola s. 24
Rozdział 8 Działalność finansowa s. 24 - 25
Rozdział 9 Postanowienia końcowe s. 25
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe;
3) Przepisy wykonawcze, w szczególności:
a) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
b) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej - załącznik nr 1 do rozporządzenia,
c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
d) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
e) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków,
f) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
g) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r.
w sprawie doradztwa zawodowego;
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki;
5) Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Niepubliczne Przedszkole Specjalne w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas
w Gorlicach, zwane dalej Przedszkolem, jest przeznaczone dla dzieci
posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym z niepełnosprawnością sprzężoną.
2. Do Przedszkola mogą być także przyjmowane dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim z niepełnosprawnością sprzężoną.
3. Siedziba Przedszkola znajduje się w Gorlicach przy ul. M. Konopnickiej 21.
4. Osobą prawną prowadzącą Przedszkole jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej, mająca
siedzibę w Rzeszowie przy ul. Jana Styki 21.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Małopolski Kurator Oświaty.
6. Przedszkole działa w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach i prowadzi współpracę z pozostałymi jednostkami w nim funkcjonującymi, tj.: Niepubliczną Szkołą Podstawową Specjalną, Niepubliczną Szkołą Specjalną Przysposabiającą do Pracy oraz Warsztatami Terapii Zajęciowej.
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1) DRO Caritas - należy przez to rozumieć Dom Rehabilitacyjno-Opiekuńczy
Caritas w Gorlicach;
2) Dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola;
3) nauczycielach - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych
w Przedszkolu;
4) specjalistach - należy przez to rozumieć specjalistów, np.: logopedę, psychologa oraz innych specjalistów pracujących w Przedszkolu;
5) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
6) dzieciach - należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola;
7) osobie prowadzącej Przedszkole – należy przez to rozumieć osobę prawną
prowadzącą Przedszkole, to jest Caritas Diecezji Rzeszowskiej;
8) IPET - należy przez to rozumieć indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;
9) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
§ 4
Przedszkole w szczególności realizuje następujące cele:
1) wspieranie całościowego rozwoju dziecka w procesie wychowania i nauczania - uczenia się adekwatnie do jego indywidualnego potencjału i możliwości psychofizycznych;
2) przygotowanie dziecka do podjęcia dalszej edukacji zgodnie z potrzebami i możliwościami wynikającymi z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
3) sprawowanie opieki nad dziećmi z niepełnosprawnością.
§ 5
Cele, o których mowa w § 4 realizowane są w szczególności poprzez następujące zadania:
1) zapewnienie warunków do wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka, stosownie do jego potencjału rozwojowego i możliwości psychofizycznych;
2) tworzenie sytuacji sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu aktywności oraz zainteresowań dziecka w procesie nabywania i gromadzenia doświadczeń związanych z poznawaniem otaczającego go świata;
3) tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne nabywanie przez dziecko wiedzy i umiejętności;
4) systematyczne rozwijanie umiejętności społecznych oraz komunikacyjnych dziecka służących integracji społecznej;
5) organizowanie zajęć umożliwiających rozwój tożsamości narodowej, religijnej i językowej;
6) systematyczne rozwijanie podstawowych prawidłowych zachowań z zakresu edukacji zdrowotnej.
§ 6
Zadania Przedszkola, o których mowa w § 5 realizowane są poprzez:
1) spełnienie wymogów związanych z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole;
2) stwarzanie warunków do realizacji zajęć oraz nabywania przez dzieci wiedzy, umiejętności niezbędnych do ich indywidualnego i wszechstronnego rozwoju;
3) zapewnienie elementów wyposażenia oraz pomocy dydaktycznych i terapeutycznych odpowiednich dla specjalnych potrzeb dzieci;
4) organizację kształcenie specjalnego zgodnie z przepisami prawa;
5) realizację zaleceń określonych w orzeczeniach;
6) organizowanie zgodnie z przepisami prawa pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
7) współpracę ze środowiskiem rodzinnym, wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do dalszej edukacji z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności dziecka;
8) organizację współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi, z organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
§ 7
Przedszkole stosuje szczególne środki ochrony dzieci określone w Standardach Ochrony Dzieci w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym w DRO Caritas w Gorlicach stanowiących odrębny dokument.
§ 8
1. Przedszkole zapewnia niezbędne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Przedszkole zapewnia ochronę poprzez system monitoringu wizyjnego budynku i terenu Przedszkola oraz kontrolę dostępu wejścia do budynku poprzez system wideodomofonu.
3. Przedszkole prowadzi działania profilaktyczne we współpracy ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo tj. w szczególności z Policją i Strażą Pożarną.
4. W Przedszkolu obowiązują procedury służące zapewnianiu bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, tj.:
1) Procedury reagowania w przypadku wystąpienia zewnętrznych zagrożeń fizycznych;
2) Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych zagrożeń fizycznych w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym w DRO Caritas;
3) Procedury reagowania w przypadku nieprawidłowego korzystania z technologii cyfrowej;
4) Procedury bezpiecznej organizacji pracy tj.:
a) Procedura postępowania w sytuacji samowolnego opuszczenia zajęć/placówki przez podopiecznego,
b) Procedura bezpieczeństwa w trakcie wyjścia tematycznego/spaceru;
5) Procedura organizacji wycieczki.
5. Procedury, o których mowa w ust. 4 zawarte są w zbiorze „Procedury obowiązujące w Domu Rehabilitacyjno-Opiekuńczym Caritas w Gorlicach’’, który stanowi odrębny dokument.
§ 9
1. Przedszkole promuje i chroni zdrowie dzieci poprzez:
1) zapewnienie dzieciom opieki zdrowotnej, w tym pomocy pielęgniarskiej w razie stwierdzenia ich niedyspozycji, zgodnie z Procedurą opieki pielęgniarskiej, wchodzącą w skład zbioru procedur, o którym mowa w § 8 ust. 5;
2) dostosowanie rozkładu dnia do możliwości psychofizycznych i potrzeb dzieci;
3) tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu psychicznego;
4) uczenie dostrzegania czynników oraz sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu,
jak również umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych
i niebezpiecznych;
5) prowadzenie edukacji zdrowotnej, w tym propagowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego;
6) uczestnictwo w projektach prozdrowotnych;
7) pozyskiwanie rodziców do współpracy w zakresie profilaktyki i ochrony
zdrowia.
2. Przedszkole współpracuje z rodzicami w zakresie określenia sposobu opieki nad dzieckiem, dostosowanego do jego stanu zdrowia, w szczególności w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas jego pobytu w Przedszkolu.
§ 10
1. Przedszkole sprawuje opiekę i udziela pomocy dzieciom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie. Pomoc ta może być udzielana w następujących formach:
1) akcje informacyjne dla rodziców na temat możliwości uzyskiwania wsparcia;
2) dofinansowywanie wycieczek;
3) bezpłatne dożywianie dla konkretnego dziecka;
4) współpraca z ośrodkami pomocy społecznej;
5) inne inicjatywy, stosownie do bieżących potrzeb.
2. Przedszkole może występować z prośbą o pomoc do Caritas Diecezji Rzeszowskiej oraz innych darczyńców, jak również korzystać z proponowanej przez nich pomocy,
po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej Przedszkole.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 11
1. Przedszkolem kieruje Dyrektor.
2. Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego osoba prowadząca
Przedszkole.
3. Osoba prowadząca Przedszkole może również utworzyć stanowisko zastępcy Dyrektora.
4. W Przedszkolu nie tworzy się rady pedagogicznej.
§ 12
Dyrektor wykonuje czynności w imieniu osoby prowadzącej Przedszkole.
§ 13
1. Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) działalność dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą Przedszkola;
2) zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań Przedszkola;
3) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
4) realizację zarządzeń osoby prowadzącej Przedszkole i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
5) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań, jak również w doskonaleniu zawodowym.
2. Dyrektor realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
1) kieruje działalnością Przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom, nauczycielom oraz pozostałym pracownikom Przedszkola;
4) nadzoruje realizację celów i zadań Przedszkola, o których mowa w rozdz. 2;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola, zatwierdzonym przez osobę prowadzącą Przedszkole, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Przedszkola;
6) decyduje w sprawach;
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola,
b) przyznawania nagród i innych wyróżnień oraz wymierzania kar
porządkowych;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów odrębnych.
3. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z nauczycielami
i specjalistami pracującymi w Przedszkolu.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
§ 14
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez osobę prowadzącą Przedszkole.
§ 15
Podstawę organizacji pracy Przedszkola w danym roku szkolnym stanowią;
1) arkusz organizacji Przedszkola;
2) plan finansowy Przedszkola;
3) tygodniowy rozkład zajęć;
4) przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.
§ 16
Arkusz organizacji Przedszkola opracowuje Dyrektor w oparciu o obowiązujące
przepisy, a zatwierdza osoba prowadząca Przedszkole.
§ 17
1. Godziny pracy Przedszkola określa arkusz organizacji.
2. Dodatkowe dni wolne oraz dzienny czas pracy może ulec zmianie, przy uwzględnieniu aktualnych potrzeb środowiska, za zgodą osoby prowadzącej Przedszkole.
§ 18
Przedszkole nie pobiera opłat od rodziców za pobyt dziecka w Przedszkolu, a także za świadczenia z zakresu wychowania, edukacji oraz opieki.
§ 19
1. Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych
w Przedszkolu przewiduje się posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek.
2. Opłatę za wyżywienie dzieci ponoszą rodzice.
3. Wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor w porozumieniu z osobą prowadzącą Przedszkole.
4. Zasady zwrotu kosztów za wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka
w Przedszkolu ustala Dyrektor.
§ 20
1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział.
2. Liczbę dzieci w oddziale określa osoba prowadząca Przedszkole uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 21
1. Ramowy rozkład dnia uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, wychowania i opieki, potrzeby, rodzaj niepełnosprawności dzieci oraz zgłaszane potrzeby rodziców.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel ustala szczegółowy rozkład dnia dla prowadzonego oddziału, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
3. Nauczyciel organizuje zajęcia wspierające rozwój dziecka, dostosowując czas ich trwania do ich możliwości rozwojowych i potrzeb. Obejmują one:
1) zajęcia kierowane;
2) zajęcia niekierowane.
4. Przedszkole oferuje zróżnicowane formy zajęć, w szczególności:
1) aktywność zabawowa;
2) zajęcia ruchowe, w tym zajęcia rytmiki oraz gimnastyki;
3) zajęcia higieniczno-porządkowe;
4) zajęcia samoobsługowe, w tym trening czystości;
5) aktywność zabawowa na świeżym powietrzu;
6) spacery i wyjścia tematyczne, wycieczki;
7) aktywność własna;
8) uroczystości przedszkolne;
9) czas relaksu i odpoczynku.
6. Przedszkole zapewnia organizację zajęć rewalidacyjnych zgodnie z przepisami prawa.
7. W Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe dla dzieci, tj.: różne rodzaje arteterapii i inne.
§ 22
1. W sytuacjach tego wymagających Przedszkole organizuje, poza nauczaniem stacjonarnym, także nauczanie zdalne.
2. Nauczanie zdalne odbywa się według zasad wynikających z przepisów prawa, z uwzględnieniem postanowień niniejszego paragrafu.
3. Do realizacji zajęć nauczyciele wykorzystują narzędzia informatyczne i technologie informacyjno-komunikacyjne, tj.: obsługiwane z poziomu komputerów lub tabletów programy do pracy z dziećmi, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne i inne materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
4. Materiały niezbędne do realizacji zajęć przekazywane są pocztą elektroniczną na adres e - mail rodzica.
5. W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego:
1) Przedszkole korzysta tylko z narzędzi informatycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które gwarantują bezpieczeństwo danych ich użytkowników;
2) rodzice przed przystąpieniem do korzystania z danego narzędzia informatycznego lub danej technologii informacyjno-komunikacyjnej muszą zostać zapoznani przez nauczyciela z zasadami ich obsługi, a także właściwymi wymogami bezpieczeństwa, w tym cyberbezpieczeństwa;
3) rodzice najpóźniej w pierwszym dniu nauczania zdalnego w danym roku szkolnym są zaznajamiani z zasadami bezpiecznego wykorzystywania narzędzi i technologii informatycznych, higieny cyfrowej, pracy z komputerem;
4) nauczyciele, realizując zajęcia w formie nauczania zdalnego, organizują to nauczanie w sposób, który nie wymaga od dzieci ciągłego korzystania z monitorów ekranowych;
5) wychowawca koordynuje, pod nadzorem Dyrektora, realizację zajęć w formie nauczania zdalnego, w szczególności dbając o przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny kształcenia podczas nauczania zdalnego i nadzorując, by kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia odbywało się przemiennie.
6. Potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego odbywa się poprzez wysłanie przez rodzica wiadomości elektronicznej przez pocztę elektroniczną.
7. Uczestnictwo dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość potwierdzane może być także, po uzgodnieniu, z wykorzystaniem innego komunikatora internetowego lub poprzez telefoniczny kontakt z rodzicem.
§ 23
1. W Przedszkolu mogą być podejmowane działania o charakterze religijnym obejmujące
w szczególności:
1) udział w wydarzeniach związanych z kalendarzem liturgicznym;
2) możliwość uczestnictwa w nabożeństwach;
3) udział w uroczystościach związanych z życiem religijnym i tradycjami kultywowanymi w regionie.
2. W Przedszkolu może być organizowana nauka religii.
3. Dyrektor uwzględnia brak zgody rodziców na udział w życiu religijnym Przedszkola i wyłącza dane dziecko z prowadzonych w tym zakresie działań.
§ 24
1. Przedszkole umożliwia realizację działań z zakresu wolontariatu poprzez:
1) współpracę z kołami wolontariatu działającymi w placówkach oświatowych,
w szczególności ze szkolnymi kołami Caritas;
2) udział w projektach prowadzonych przez Caritas Diecezji Rzeszowskiej;
3) zapewnienie przez Dyrektora warunków do działania w Przedszkolu wolontariuszy;
4) podejmowanie wewnętrznych inicjatyw.
2. W realizacji zadań z zakresu wolontariatu Przedszkole współpracuje z innymi jednostkami funkcjonującymi w DRO Caritas.
§ 25
Przedszkole współpracuje z pozostałymi jednostkami w obrębie DRO Caritas w organizacji wydarzeń o charakterze integracyjnym.
§ 26
Dzieci uczęszczające do Przedszkola, w razie potrzeby, mają możliwości pobytu w Świetlicy szkolnej funkcjonującej w DRO Caritas przed zajęciami i po zajęciach.
§ 27
1. Dzieci do Przedszkola przyprowadzane są osobiście przez rodziców lub dowożone przez gminę, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Rodzice/opiekun dowozu gminnego mają obowiązek bezpośredniego oddania dziecka pod opiekę nauczyciela/osoby pełniącej funkcję pomocy nauczyciela.
3. Rodzice dziecka/opiekun dowozu gminnego mają obowiązek osobistego odbierania dziecka z Przedszkola, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Rodzice mogą upoważnić pisemnie, zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu wzorem, inną pełnoletnią osobę do odbioru ich dziecka z Przedszkola.
5. Przedszkole ma prawo odmówić wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan (np. nietrzeźwość) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa.
6. Rodzice/opiekun dowozu gminnego lub osoba upoważniona mają obowiązek odebrania dziecka z Przedszkola w godzinach jego pracy.
7. Dziecko może pozostać pod opieką osoby pełniącej funkcję pomocy nauczyciela, nie dłużej jak do jednej godziny od zakończenia pracy Przedszkola. O zaistniałej sytuacji informowany jest Dyrektor.
8. W sytuacji, o której mowa w ust. 7, Przedszkole podejmuje działania związane z kontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z Przedszkola.
9. W przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola przez rodziców po upływie czasu, o którym mowa w ust. 7, oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami upoważnionymi, Dyrektor podejmie decyzję o wezwaniu Policji.
10. Żądanie jednego z rodziców dotyczące nie wydawania dziecka z Przedszkola drugiemu z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.
§ 28
1. Przedszkole na bieżąco organizuje współpracę z rodzicami.
2. Podejmowane działania mają na celu w szczególności:
1) współdziałanie w zakresie rozpoznawania indywidualnych możliwości rozwojowych i potrzeb dzieci oraz wyrównywania występujących deficytów, podejmowanie wspólnych decyzji związanych z rozwojem i edukacją dzieci;
2) ujednolicenie oddziaływań Przedszkola i środowiska rodzinnego;
3) rozpoznawanie potrzeb środowiska domowego i udzielanie niezbędnego wsparcia.
3. Formy współdziałania z rodzicami obejmują głównie:
1) bieżące rozmowy dotyczące spraw związanych z nauczaniem - uczeniem się dziecka, wychowaniem, opieką i profilaktyką;
2) rozmowy diagnostyczne w szczególności na początku roku szkolnego oraz po przyjęciu dziecka do Przedszkola;
2) zebrania z rodzicami - co najmniej dwa razy w roku szkolnym;
3) kontakty telefoniczne w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach;
4) w razie potrzeb konsultacje indywidualne na terenie Przedszkola udzielane przez nauczyciela/nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem;
5) w razie potrzeby indywidualne rozmowy rodziców z pielęgniarką dotyczące sytuacji zdrowotnej ich dziecka.
4. Szczegółowa organizacja współpracy Przedszkola z rodzicami, jak również monitoring tej współpracy, określone są w odrębnym dokumencie, tj. Zakres i formy współpracy z rodzicami.
§ 29
1. Dokumentacja Przedszkola dotycząca organizacji i przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oświatowego w tym zakresie.
2. Przedszkole gromadzi indywidualne akta osobowe zawierające:
1) wniosek o przyjęcie do Przedszkola;
2) orzeczenia;
3) dokumentację związaną z odroczeniem rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
4) niezbędną dokumentację o charakterze prawnym;
5) kwestionariusz wywiadu środowiskowego;
6) upoważnienia i zgody;
7) wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania dziecka;
8) IPET;
9) dokument Arkusz gotowości szkolnej;
10) dokument Zakres i formy współpracy z rodzicami;
11) dokumentację specjalistyczną dostarczoną przez rodziców;
12) dokumentację inną, wynikającą z prowadzonej przez Przedszkole działalności.
3. Przedszkole prowadzi inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 30
1. W Przedszkolu zatrudniani są nauczyciele i specjaliści oraz inni pracownicy Przedszkola.
2. Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników regulują odrębne przepisy.
3. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Przedszkola oraz zasady ich
wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 31
1. Do zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
1) otoczenie dzieci stałą, troskliwą opieką, czuwanie nad ich bezpieczeństwem
i zdrowiem podczas prowadzonych zajęć;
2) sprawdzanie warunków bezpieczeństwa w miejscach, gdzie prowadzone są zajęcia;
3) zwracanie uwagi na wszelkie zachowania dzieci stwarzające zagrożenie dla ich zdrowia i bezpieczeństwa;
4) zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie DRO Caritas;
5) przestrzeganie procedur bezpieczeństwa, o których mowa w rozdz. 2 § 8 ust.4.
§ 32
Do zakresu zadań nauczyciela w obszarze współdziałania z rodzicami należy:
1) współpraca w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, gromadzenie niezbędnych informacji na temat ich stanu zdrowia, funkcjonowania psychofizycznego, potencjału i ograniczeń;
2) wspieranie rodziców w działaniach na rzecz zdrowia ich dzieci;
3) wprowadzanie w założenia pracy na dany rok szkolny, omawianie spraw
organizacyjnych związanych z działalnością Przedszkola oraz zapoznawanie
rodziców z obowiązującymi w Przedszkolu przepisami;
4) rozwiązywanie spraw bieżących związanych z indywidualnymi potrzebami
wychowawczo - edukacyjnymi oraz opiekuńczymi;
5) współpraca w tworzeniu, realizacji i modyfikacji IPET oraz w sporządzaniu wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania dziecka;
6) zapoznawanie rodziców z realizowanym programem wychowania przedszkolnego i włączanie w jego realizację;
7) utrzymywanie bieżących kontaktów z rodzicami i przekazywanie informacji dotyczących ich dziecka, jego zachowania, rozwoju, potrzeb i postępów;
8) prezentowanie osiągnięć i umiejętności dzieci;
9) włączanie rodziców w organizowanie życia Przedszkola.
§ 33
Do zakresu zadań nauczyciela w obszarze planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:
1) opracowanie i przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego opartego o obowiązującą podstawę programową;
2) praca w zespole opracowującym i realizującym IPET;
3) organizowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej z zastosowaniem właściwych form i metod pracy z uwzględnieniem wyników badań, zaleceń i własnych obserwacji;
4) tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu oraz rozwijanie podstawowych prawidłowych zachowań dbałości o zdrowie;
5) udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy w przezwyciężaniu i eliminowaniu niepowodzeń;
6) motywowanie dzieci do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań;
7) współdziałanie z wszystkimi specjalistami pracującymi z dziećmi;
8) współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi;
9) wzbogacanie warsztatu pracy;
10) prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 34
1. Nauczyciel prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka oraz dokumentuje te obserwacje.
2. W przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną zakończoną analizą
i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
3. Obserwacja, o której mowa w ust. 2, dokumentowana jest w Arkuszu gotowości szkolnej, w oparciu o który planowana jest dalsza edukacja dziecka, stosownie do jego możliwości psychofizycznych, potrzeb oraz potencjału rozwojowego.
§ 35
Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną należy:
1) współpraca w opracowywaniu wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania dziecka;
2) współpraca w opracowaniu, realizacji i modyfikacji IPET;
3) systematyczne konsultowanie własnych spostrzeżeń na temat rozwoju psychofizycznego dzieci;
4) współpraca w planowaniu dalszej drogi edukacyjnej dzieci.
§ 36
Nauczyciel współpracuje z pielęgniarką oraz z innymi pracownikami Przedszkola w realizacji zadań związanych z zapewnieniem dzieciom opieki zdrowotnej.
§ 37
Nauczyciel wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora, wynikające z przepisów odrębnych.
§ 38
1. Nauczyciel jest zobowiązany w szczególności do:
1) przestrzegania przepisów prawa oświatowego;
2) przestrzegania przepisów wewnętrznych;
3) dbania o dobre imię Przedszkola;
4) dbałości o powierzoną jego opiece pracownię, sprzęt i pomoce dydaktyczne;
5) systematycznego doskonalenia zawodowego;
6) przestrzegania dyscypliny pracy oraz tajemnicy służbowej;
7) przestrzegania zasad współżycia społecznego i dbania o właściwe relacje
międzyludzkie.
2. Nauczyciel ma w szczególności prawo do:
1) wyboru i zastosowania, w realizacji programu, takich metod nauczania, wychowania i terapii, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;
2) wyboru i wykorzystywania środków i pomocy dydaktycznych, które uzna
za najbardziej odpowiednie dla realizacji programu;
3) do korzystania z różnych form doskonalenia zawodowego.
§ 39
1. Dyrektor, stosownie do warunków, powierza dany oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktyczno - wychowawczej
i opiekuńczej nauczyciel, pełniący rolę wychowawcy oddziału sprawuje opiekę nad danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
§ 40
Do zadań nauczyciela, wychowawcy oddziału należy:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci;
2) organizowanie środowiska wychowawczego;
3) współdziałanie z innymi nauczycielami i specjalistami pracującymi z dziećmi;
4) interesowanie się stanem zdrowia dzieci i porozumiewanie się w tych sprawach z pielęgniarką;
5) badanie przyczyn opuszczania zajęć;
6) realizowanie zadań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
7) współdziałanie z rodzicami dzieci i dokumentowanie tej współpracy;
8) prowadzenie dzienników zajęć i innej wymaganej dokumentacji;
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 41
1. W Przedszkolu, ze względu na specyficzne potrzeby dzieci, może być zatrudniony nauczyciel współorganizujący kształcenie.
2. Nauczyciel współorganizujący kształcenie realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz:
1) dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci powierzonych jego opiece;
2) współpracuje w pracach zespołu do spraw związanych z IPET;
3) współpracuje z pielęgniarką i osobami pełniącymi funkcję pomocy nauczyciela;
4) wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora.
§ 42
1. W Przedszkolu zatrudnia się specjalistów: psychologa i logopedę.
2. Do zadań psychologa w szczególności należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych;
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy;
3) koordynowanie współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, w tym w zakresie orzecznictwa;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
do rozpoznanych potrzeb;
5) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
8) prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
3. Do zadań logopedy w szczególności należy:
1) diagnozowanie logopedyczne;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci;
3) współpraca z innymi nauczycielami w procesie diagnozowania, jak również wspierania rozwoju komunikowania się dziecka z wykorzystaniem wspomagających
i alternatywnych metod komunikacji;
4) poradnictwo i podejmowanie we współpracy z rodzicami dzieci działań w zakresie minimalizowania występujących zaburzeń oraz wspierania rozwoju komunikacji dzieci;
5) opieka nad gabinetem logopedycznym;
6) prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
§ 43
Za zgodą osoby prowadzącej Przedszkole, stosownie do bieżących potrzeb, w Przedszkolu można zatrudnić także innych specjalistów do prowadzenia określonych form zajęć.
§ 44
1. W Przedszkolu zatrudnia się pielęgniarkę.
2. Do zadań pielęgniarki należy w szczególności:
1) dbanie o bezpieczeństwo życia i zdrowia powierzonych jej opiece dzieci;
2) sprawowanie opieki zdrowotnej nad dziećmi zgodnie z Procedurą opieki pielęgniarskiej, o której mowa w rozdz. 2 § 9 ust. 1 pkt 1;
3) realizacja Systemu pierwszej pomocy przedlekarskiej wchodzącego w skład zbioru Procedur obowiązujących w DRO Caritas, o którym mowa w rozdz. 2 § 8 ust. 5;
4) stały kontakt z rodzicami w sprawach związanych ze zdrowiem ich dzieci;
§ 45
1. W Przedszkolu zatrudnia się osoby wspierające pracę nauczyciela na stanowisku pomocy nauczyciela.
2. Do zadań osoby na stanowisku pomocy nauczyciela, w szczególności, należy:
1) wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia;
2) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych pod opiekę dzieci;
3) wykonywanie niezbędnych czynności związanych z opieką i pielęgnacją;
4) wspieranie nauczyciela w rozwijaniu umiejętności życia codziennego u dzieci;
5) współpraca z pielęgniarką, nauczycielami i innymi specjalistami;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 46
1. Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących w Przedszkolu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz współpracy w celu zapewnienia właściwej opieki nad dziećmi.
2. Obowiązkiem wszystkich pracowników Przedszkola jest rzetelne i terminowe
realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz dbanie o dobry wizerunek Przedszkola.
3. Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do przestrzegania zasad współżycia międzyludzkiego oraz zasad moralnych.
4. Pracownik zatrudniony w Przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania
regulaminu pracy oraz szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym
stanowisku.
5. Szczegółowy przydział zadań poszczególnych pracowników znajduje się w aktach osobowych.
§ 47
Pracownicy Przedszkola mają w szczególności prawo do:
1) poznania szczegółowego zakresu obowiązków oraz podstawowych uprawnień;
2) wykonywania pracy zgodnie z warunkami określonymi w umowie o pracę;
3) poszanowania godności i innych dóbr osobistych;
4) pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach;
5) podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Rozdział 6
Dzieci Przedszkola
§ 48
Dziecko ma prawo do:
1) akceptacji takim, jakie jest;
2) poszanowania jego godności osobistej;
3) zaspokajania jego potrzeb;
4) wszechstronnego rozwoju, z uwzględnieniem indywidualnych ograniczeń;
5) otrzymania wychowania, które zapewni mu podstawy kultury osobistej, umożliwi rozwój jego zdolności i samodzielności;
6) wzrastania w atmosferze miłości i zrozumienia, sprzyjającej pełnemu
i harmonijnemu rozwojowi jego osobowości;
7) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, a także pomocy we wszystkich okolicznościach;
8) indywidualnego procesu i tempa własnego rozwoju;
9) swobodnej zabawy.
§ 49
Do obowiązków dziecka, stosownie do jego indywidualnych możliwości, należy:
1) właściwe odnoszenie się do rówieśników, nauczycieli, specjalistów oraz innych pracowników;
2) dbanie o wspólne dobro oraz ład i porządek;
3) przestrzeganie poznanych zasad bezpieczeństwa;
4) właściwe zachowanie się podczas zajęć.
§ 50
1. Dyrektor może skreślić dziecko z listy dzieci, jeśli wcześniej stosowane
działania naprawcze nie przyniosły efektów, w przypadkach:
1) gdy zachowanie dziecka stanowi zagrożenie dla zdrowia lub życia pozostałych dzieci Przedszkola;
2) jeżeli stan zdrowia dziecka uniemożliwia mu bezpieczną realizację zajęć
w grupie;
3) uporczywej odmowy rodziców na podjęcie leczenia ich dziecka, które
w wyniku posiadanych zaburzeń/procesu chorobowego stwarza zagrożenie dla siebie lub innych dzieci.
2. Rodzicom dziecka skreślonego przysługuje prawo uzasadnionego pisemnego odwołania się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do osoby prowadzącej Przedszkole.
3. Osoba prowadząca Przedszkole rozstrzyga odwołanie w terminie 14 dni i informuje pisemnie odwołujących o rozstrzygnięciu.
Rozdział 7
Zasady przyjmowania dzieci do Przedszkola
§ 51
1. Do Przedszkola mogą zostać przyjęte dzieci posiadające aktualne, zgodne z obowiązującymi przepisami, orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego - od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
2. Obowiązek szkolny odracza się zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
§ 52
1. Przedszkole prowadzi działalność informacyjną o naborze dzieci do Przedszkola.
2. Rodzice składają do Dyrektora wniosek o przyjęcie ich dziecka do Przedszkola.
3. Wzór wniosku o przyjęcie dziecka do Przedszkola opracowuje Dyrektor.
4. Do wniosku dołącza się orzeczenie, a także opinie oraz inną niezbędną dokumentację.
5. Jeżeli przyjęcie dziecka do Przedszkola wymaga zmian organizacyjnych pracy, powodujących dodatkowe skutki finansowe, Dyrektor może przyjąć dziecko do Przedszkola po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej Przedszkole.
6. Dyrektor powiadamia dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie dziecko mieszka, o przyjęciu go do Przedszkola, jak również informuje go o spełnianiu przez dziecko w Przedszkolu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
Rozdział 8
Działalność finansowa
§ 53
1. Przedszkole na swoją działalność uzyskuje środki finansowe:
1) z dotacji;
2) z wniosków grantowych oraz projektów;
3) z darowizn od osób prawnych i fizycznych;
4) z innych źródeł.
2. Zasady prowadzenia przez Przedszkole gospodarki finansowej i materiałowej okre¬śla¬ osoba prowadząca Przedszkole poprzez odrębne przepisy.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 54
1. Nazwa Przedszkola jest używana zasadniczo w pełnym brzmieniu.
2. W nazwie Przedszkola dopuszcza się używanie skrótu DRO w znaczeniu Dom
Rehabilitacyjno-Opiekuńczy.
3. Przedszkole używa pieczęci podłużnej o treści NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE SPECJALNE w DRO CARITAS.
4. Na pieczątce podany jest adres Przedszkola: 38-300 Gorlice,
ul. M. Konopnickiej 21.
§ 55
1. Statut nadaje i nowelizacji dokonuje osoba prowadząca Przedszkole.
2. Projekt Statutu oraz projekty zmian w Statucie opracowuje Dyrektor.
3. Po nowelizacji Statutu jego jednolity tekst opracowuje Dyrektor.
4. Przedszkole tworzy, likwiduje i przekształca osoba prowadząca Przedszkole, zgodnie z Ustawą.
§ 56
1. Statut wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2024 r.
2. Traci moc Statut Niepublicznego Przedszkola Specjalnego w DRO Caritas w Gorlicach z dnia 1 grudnia 2019 r.
Stan prawny na dzień: 31 grudnia 2024 r.