WTZ

Warsztaty Terapii Zajęciowej


PRACOWNIA STOLARSKA

Podstawową formą terapii stosowaną w pracowni stolarskiej jest ergoterapia. Bazując na technikach wykorzystywanych w stolarstwie uczestnicy nabywają i podtrzymują podstawowe umiejętności z zakresu obróbki drewna, jak również prawidłowego posługiwania się podstawowymi narzędziami i materiałami służącymi do tego celu. Wśród podstawowych technik stosuje się:
– wycinanie drewna,
– piłowanie,
– szlifowanie powierzchni,
– dopasowywanie i łączenie elementów,
– klejenie, malowanie,
– lakierowanie,
– zdobienie (szczególnie metodą decoupage).

Cel pracowni to rozwój umiejętności manualnych, lecz również orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania czynności związanych z obróbką drewna.
Czynności wykonywane podczas prac modelarskich uczą cierpliwości, dokładności oraz współpracy z innymi uczestnikami podczas tworzenia modeli przestrzennych.
W pracowni powstają proste formy użytkowe i dekoracyjne, m.in.: ramki do obrazów, pudełka ozdobne, obrazki i dekoracje świąteczne, wykonywane ze sklejki (choinki, pisanki, szopki, bańki zdobione metodą decoupage).
Działania poszerzono o dzieła ikonografii oraz o pracę z wikliną papierową.
Uczestniczenie w wytwarzaniu wymienionych dzieł daje uczestnikom poczucie sprawstwa i przyczynia się do podniesienia ich samooceny. Pomoga także wyrobić umiejętność współpracy z grupą, utrwala wiedzę z zakresu BHP, w tym nawyku przewidywania niebezpieczeństwa oraz obsługi urządzeń, maszyn i narzędzi stolarskich.

 

PRACOWNIA CERAMICZNO-PLASTYCZNA

Terapia prowadzona w pracowni ceramiczno-plastycznej ma na celu rozwijanie zdolności zawodowych i motorycznych. Zajęcia prowadzone są w formie zajęć plastycznych – arteterapii, ergoterapii, sztuki w technikach rzeźbiarskich (modelowanie w glinach ceramicznych, masie solnej i papierowej, ciastolinie, modelinie, odlewanie figurek z rozczynu gipsowego), malarskich (malowanie farbami wodnymi, akrylowymi i olejnymi, farbami do szkła, metalizującymi), rysunkowych (rysowanie kredkami, pastelami, sepią, węglem rysunkowym), papieroplastyki (cięcie rwanie, sklejanie papieru i tektury, folii samoprzylepnej, bibuły, krepiny, stemplowanie wzorów na kartonie).
Terapia prowadzona w pracowni ma na celu angażowanie uczestników do pomocy w przygotowywaniu elementów dekoracyjnych związanych m.in. ze świętami okolicznościowymi oraz inscenizacjami muzyczno – tanecznymi.
Uczestnicy pracują samodzielnie lub z pomocą terapeuty.
Wykonywane prace wymagają dużej cierpliwości i koncentracji uczestników. Usprawniają zręczność manualną podopiecznych, jak również pobudzają ich do działania.
Pracę poszerzono o działania związane z architekturą naszego regionu. Zajęcia ukierunkowane są na pracę wieloetapową, seryjną, a przykładowe występujące działania artystyczne to np. kartki świąteczne, malowanie pisanek, prace wielkoformatowe.

 

PRACOWNIA HIGIENICZNO – KOSMETYCZNA

Terapia w pracowni higieniczno – kosmetycznej polega na prowadzeniu zajęć umożliwiających osiągnięcie optymalnego poziomu samodzielnego i aktywnego życia w grupie.

Zajęcia odbywają się w kilku ważnych kategoriach: dbanie o prawidłowe warunki pracy (przygotowanie stanowiska pracy, wietrzenie sali, utrzymanie optymalnej temperatury w pomieszczeniu, prawidłowe oświetlenie), rozwijanie umiejętności samoobsługowych podczas ubierania i rozbierania (prawidłowe przechowywanie odzieży wierzchniej, utrzymanie czystości w szatni, prawidłowy strój do pracy, czystość odzieży – pranie ręczne, w pralce, rozwieszanie bielizny na suszarce).

W pracowni higieniczno – kosmetycznej uczestnicy rozwijają umiejętność ponoszenia odpowiedzialności za mienie, dbania o bezpieczeństwo własne i innych oraz nawiązywanie współpracy z uczestnikami poprzez eliminowanie krytyki i pomoc bardziej chorym osobom.

Terapia sprzyja wzmacnianiu motywacji do pracy poprzez docenianie samodzielności i kreatywności podopiecznego, dostosowanie techniki pracy do wykonywanego zadania, skuteczne motywowanie do działania w sytuacjach kryzysowych.

Uczestnicy rozwijają umiejętności z zakresu dbania o wygląd zewnętrzny (malowanie paznokci, make-up twarzy, układanie fryzury, korzystanie z przyborów i przyrządów kosmetycznych), dbania o higienę osobistą (mycie rąk, kąpiel pod prysznicem, korzystanie z przyborów toaletowych), profilaktyki przeciwpróchniczej, samoobsługi i prawidłowego noszenia obuwia zdrowotnego. Systematycznie promuje się zdrowy styl życia (pogadanki, występy artystyczne o tematyce zdrowotnej).

 

 

PRACOWNIA TKACKO – HAFCIARSKO- GOBELINIARSKA

W pracowni tkacko-hafciarsko-gobeliniarskiej wykonywane są serwetki wyszywane ściegiem płaskim za igłą oraz z wykorzystaniem hafciarki. Podopieczni uczestniczą w procesie tworzenia obrazów haftowanych

Kanwy z różnego rodzaju nadrukami wyszywane są metodą haftu krzyżykowego z wykorzystaniem kolorowych mulin. Na zajęciach wykonywane są ozdoby, dekoracje i kartki (świąteczne i okolicznościowe) z wykorzystaniem haftowanych motywów, maskotki z włóczki, różnego rodzaju etui z filcu (na telefon, okulary). Przygotowywane są tkaniny do różnych dekoracji i scenografii.

Na maszynie do szycia obszywane są: serwety, śliniaki, tkaniny dekoracyjne.
Pracę poszerzono o obszywanie pościeli i hafty serwet okolicznościowych.
Uczestnicy wykonują zadania o różnym stopniu trudności w zależności od indywidualnych umiejętności i sprawności.

Uczą się i doskonalą szycie ręczne różnymi ściegami, np. dzierganym, za igłą, richelieu, krzyżykowym.

Wykonują zdobienie gotowych wyrobów: cekinami, koralikami, taśmami ozdobnymi, przyszywaniem aplikacji, marszczeniami ozdobnymi, szyciem na maszynach specjalistycznych, takim jak: stebnówka, owerlok, renderka.
W ramach terapii prowadzi się treningi samoobsługowe, prawidłowego przygotowania stanowiska pracy, ciągłości pracy, prawidłowego zastosowania technik pracy i odpowiedniego wykorzystania narzędzi, rozwijania umiejętności współpracy oraz przestrzegania zasad BHP.

 

PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

Terapia w pracowni gospodarstwa domowego odbywa się poprzez prowadzenie treningów w zakresie wykorzystywania narzędzi i urządzeń kuchennych, samoobsługi, prawidłowego tempa i planowania pracy oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Uczestnicy pomagają w przygotowywaniu posiłków.

Prowadzone są treningi nakrywania do stołu i odpowiedniego zachowania w trakcie posiłku.

Na zajęciach ćwiczy się umiejętności z zakresu prac porządkowych.

Przygotowując imprezy okolicznościowe wynikające z kalendarza pracy WTZ utrwala się nabyte umiejętności.

Instruktor prowadzi edukację z zakresu zdrowego żywienia i przybliża zasady zamiany produktów oraz niezdrowych technik przyrządzania potraw na korzystniejsze dla organizmu ludzkiego.